سازمان جهانی هواشناسی در گزارش سالانه خود که سه‌شنبه ۱۹ مهر / ۱۱ اکتبر منتشر شد هشدار داد که تغییرات آب و هوایی تولید انرژی در جهان را تهدید می‌کند. این سازمان گفت امواج گرما و خشکسالی باعث کاهش سطح آب مورد نیاز برای برق آبی یا خنک کردن نیروگاه‌های هسته‌ای می‌شود. افزون بر این، طوفان‌ها و دیگر شرایط آب و هوایی شدید، زیرساخت‌ها را در بسیاری از نقاط جهان به خطر انداخته است.

براساس این گزارش، یک سوم نیروگاه‌های ترکیبی حرارت و برق که برای بهره‌برداری به آب خنک‌کننده نیاز دارند در مناطقی با کمبود شدید آب مواجه‌اند.

این مسئله در حال حاضر در مورد ۱۵ درصد از نیروگاه‌های هسته‌ای جهان صدق می‌کند و در ۲۰ سال آینده احتمالاً این میزان به ۲۵ درصد خواهد رسید.

امواج گرما و کمبود آب برای نیروگاه‌های برق آبی نیز مشکل‌ساز است. همچنین، بالا آمدن سطح آب دریاها و طوفان، نیروگاه‌های نزدیک سواحل را به خطر می‌اندازد.

به‌گفته سازمان جهانی هواشناسی، همزمان بخش انرژی نیز موجب تغییرات آب و هوایی است. بر این اساس، مسئول سه چهارم انتشار گازهای گلخانه‌ای ساخته دست بشر است و تولید برق از منابع تجدیدپذیر باید طی هشت سال دو برابر شود تا گرمایش جهانی به ۱,۵ درجه محدود شود.

پتانسیل زیادی در انرژی خورشیدی وجود دارد

بر اساس این گزارش، انرژی خورشیدی به طور ویژه می‌تواند در این زمینه کمک کند. به‌عنوان مثال آفریقا بیش از ۶۰ درصد از بهترین منابع انرژی خورشیدی جهان را در اختیار دارد. با این حال، در حال حاضر تنها یک درصد از ظرفیت فتوولتائیک در این قاره نصب شده است.

فتوولتائیک سیستمی است که قادر به تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به انرژی الکتریسیته است. استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک به ما این قابلیت را می‌دهد که محیط زیست پاکیزه‌ای داشته باشیم زیرا سیستم تولید الکتریسیته فتوولتائیک اثرات جانبی بسیار ناچیزی بر طبیعت دارد.

سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید بودجه برای کمک به کشورها برای انتقال انرژی پاک از سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است و از ۱۴,۲ میلیارد دلار به ۱۰,۹ میلیارد دلار در سال بعد از آن کاهش یافته است. برای اینکه بتوان انرژی پاک را در همه نقاط آفریقا نصب کرد، سرمایه‌گذاری سالانه ۲۵ میلیارد دلاری ضروری است.

این سازمان در گزارش خود آورده است که تا سال ۲۰۵۰، نیازهای برق تا حد زیادی باید از منابع انرژی تجدیدپذیر، به‌ویژه انرژی خورشیدی تأمین شود. این اقدام فشار ناشی از افزایش کمبود آب را کاهش می‌دهد، زیرا برق حاصل از انرژی خورشیدی و باد به میزان قابل توجهی آب کمتری نسبت به برق نیروگاه‌های سوخت فسیلی یا نیروگاه‌های هسته‌ای نیاز دارد.

بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین روی‌آوری به انرژی‌های تجدیدپذیر را بیشتر می‌کند

به‌گفته پتری تالاس، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی، جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین گرایش به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا را افزایش داده است.

پتری تالاس گفت بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین استفاده از سوخت‌های فسیلی آسیب‌رسان به آب و هوا را در اروپا از جمله در استفاده مجدد از نیروگاه‌های زغال‌سنگ، برای چند سال افزایش خواهد داد. او اما افزود وقتی به این روند در طول ۵ تا ۱۰ سال بنگریم، همه چیز متفاوت خواهد بود. جنگ علیه اوکراین با مصرف کمتر انرژی و انرژی سبز بیشتر، گردش به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را تسریع می‌کند.

سازمان جهانی هواشناسی اردیبهشت / مه سال جاری گفت که اقیانوس‌های جهان در سال ۲۰۲۱ از نظر دما و اسیدی بودن به بالاترین حد از زمان ثبت رکوردها رسیده‌اند و سطح آنها به دلیل ذوب یخ‌های قطبی به بالاترین حد رسیده است.

سازمان جهانی هواشناسی از سال ۲۰۱۹ گزارش سالانه خود را منتشر می‌کند. امسال بیش از ۲۰ سازمان دیگر در تهیه این گزارش مشارکت داشتند.