اعتراضات به قتل دولتی مهسا (ژینا) امینی در ایران با فراخوان‌های گروه‌های مختلف از جمله انجمن صنفی دانشگاه‌ها و کمیته‌های محلی در کردستان، در روز چهارشنبه ۲۰ مهر، وارد بیست و هفتمین روز خود شد. معترضان در بیش از ده شهر دو شعار را بارها تکرار کردند: «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی آزادی».

در تهران، نیروهای سرکوب در ظهر روز چهارشنبه به تجمع کانون وکلای دادگستری و تجمع دانشگاه تهران حمله کردند. در دانشگاه کردستان هم که تجمعی شکل گرفته بود، جو امنیتی با حضور لباس‌شخصی‌ها حاکم بود.

تظاهراتی پرشماری هم در شهر شمالی گنبد کاووس در استان گلستان شکل گرفت.

معترضان از جمله در تهران، کرج، اراک، ساری، رشت، مشهد، اصفهان، بندرعباس، اهواز و اسلام‌آباد ارومیه به خیابان آمدند.

اعتراض‌ و مقاومت در شهرهای کردنشین همچنان در فضای پرالتهاب سرکوب ادامه دارد. در روز چهارشنبه بازاریان و کسبه شهرهای کردنشین در اعتصاب بودند و مردم سنندج، مهاباد، بانه، بوکان، سقز، دیواندره، کرمانشاه، و ایلام به خیابان آمدند. در بیشتر این شهرها، شعارهایی در حمایت از سنندج داده شد. در مهاباد و ایلام، مقاومت معترضان توانست نیروهای امنیتی را در مقاطعی به عقب راند.

در تهران، تجمع‌ها و تظاهرات‌های محله‌محور در فاطمی، شریعتی، ولیعصر، لاله‌زار، ستارخان، تهران‌پارس، پونک، صادقیه، نازی‌آباد، محله فلاح و خیابان قزوین شکل گرفت. در ولنجک، زعفرانیه، سعادت‌آباد مردم از خانه شعار دادند.

در تمام شهرهای ایران و در دانشگاه‌ها، ماموران سرکوب و لباس‌شخصی‌ها حضور داشتند. در کرج و تهران در روز روشن به معترضان شلیک مستقیم کردند. معترضان در شب با روشن کردن آتش و پرتاب سنگ در برابر آنها مقاومت کردند.

بسیاری از معترضان شلیک با گلوله‌های ساچمەای و گاز اشک‌آور را گزارش کردند. در تهران، کرج، لاهیجان، و شهرهای کردنشین از جمله سنندج، ایلام و کرمانشاه شلیک با گلوله جنگی هم گزارش شد. در سندج و کرمانشاه، دست‌کم سه معترض کشته شدند.

سازمان حقوق بشر ایران چهارشنبه ۲۰ مهر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۲۰۱ نفر رسید.

به غیر از ایجاد اختلال در اینترنت در کردستان، تهران و شهرهای که در آن اعتراض شکل گرفته بود، حکومت برای سرکوب، برق مناطقی را که معترضان در آن جمع شده بودند قطع کرد. قطع برق، عملا قطع کامل اینترنت و تلفن‌های خانگی در محل‌های اعتراضات است. این کار هم‌رسانی خبرها و فیلم‌ها را مختل می‌کند. در شهرهای کردنشین هم در شب‌های گذشته، قطع برق در زمان اعتراضات گزارش شد.

اعتراضات کارگران عسلویه ادامه دارد در چهارشنبه ۲۰ مهر که رو روز دوم این اعتراضات بود، ۱۵ نفر کارگر دیگر بازداشت شدند. اکنون دست‌کم، ۳۰ کارگر معترض در بازداشت‌اند.

حمله به دانشجویان دانشگاه تهران و کانون وکلا

تجمع‌ها در تهران هم‌زمان در دانشگاه‌ها و در مقابل ساختمان کانون وکلا در میدان آرژانتین تهران در حوالی ظهر روز چهارشنبه ۲۰ مهر شکل گرفت. در تجمع دوم، اعضای کانون وکلای دادگستری جمع شدند و شعار دادند: زندانی سیاسی آزاد باید گردد؛ ‏سنندج، زاهدان، جانم فدای ایران؛ ‏زن زندگی آزادی.

نیروهای سرکوب با گاز اشک‌آور به تجمع وکلا حمله کردند و دست‌کم سه نفر را هم بازداشت کردند. سعید دهقان، وکیل دادگستری در شبکه‌ها نوشت که دو نفر از بازداشتی‌ها محمدرضا فقیهی و سعید شیخ بودند. هویت نفر سوم مشخص نیست.

شوراهای صنفی دانشجویان ایران روز چهارشنبه ۲۰ مهر از حمله نیروهای امنیتی به تظاهرات و تجمع دانشگاه تهران از جمله به خوابگاه حافظ دانشگاه تهران پس از تجمع امروز خبر دادند. این شورا نوشت که در حمله به خوابگاه دانشجویان، نیروهای امنیتی شیشه‌ها را شکستند و اقدام به ورود به برخی از اتاق‌ها و بررسی کارت دانشجویی دانشجویان این خوابگاه کردند.

در اقدامی دیگر، امنیتی‌ها برق دانشگاه تهران را قطع کردند. این کار به غیر از ایجاد محدودیت برای معترضان، بخشی از سیاست‌های حکومت برای کنترل ارسال ویدئو از اعتراضات است. معترضان معمولا در اولین نقطه‌ای که بتوانند فایل‌ها را آپلود کنند، تلفن‌های همراه خود را پاکسازی می‌کنند. با قطع برق، اتصال به اینترنت دانشگاه برای ارسال ویدئو محدود شد. در منطقه مرکزی تهران و نزدیکی دانشگاه، اینترنت موبایل را هم مختل کرده بودند.

Ad placeholder

در تهران: مرکز، تهران‌پارس، نازی‌آباد…

اعتراضات تهران در روز روشن از داخل محوطه دانشگاه تهران آغاز شد. جایی که نیروهای سرکوب به دانشجویان معترض حمله کردند و دست کم سه دانشجو را بازداشت کردند. تظاهرات و تجمع از دانشگاه به خیابان کشیده شد. در روز روشن، خیابان فاطمی و میدان فلسطین پرشمار شلوغ شدند و معترضان در خیابان فلسطین شعار دادند: «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه.» در خیابان فاطمی، ماموران سرکوب به سمت معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در بلوار فردوس تهران، چندصد معترض که بیشترشان زن بودند، شعار می‌دادند. آنجا تبدیل به صحنه گریز از دست شلیک نیروهای سرکوب شد. تصاویر اول صف مرتب معترضانی را نشان می‌دهد که مرتب ایستاده‌اند و شعار می‌دهند. لحظاتی بعد همان‌ها ناچار به فرار شده‌اند و صدای تیراندازی آمد:

تجمع‌های پراکنده در شهرک غرب در ۲۰ مهر، در روز روشن شکل گرفت. در همان روز روشن نیروهای مسلح سرکوب در منطقه حضور داشتند. با جمع شدن چند ده نفر، شلیک با شات‌گان آغاز شد. در ویدیویی که در شبکه‌ها منتشر شده کسی از ارتفاع ساختمانی وضعیت خیابان را ثبت کرده است. مأموران سرکوب که بسیاری از آنها مسلح هستند ابتدا تیر هوایی می‌زنند، بعد مستقیم به سمت معترضان شلیک می‌کنند. زنی روی زمین می‌نشیند. مشخص نیست که تیر خورده یا التهاب روحی ناشی از وضعیت موجب شده نتواند راه برود. در گوشه‌ای دیگر، کسی به روی زمین افتاده است. اطراف او را نیروهای امنیتی گرفته‌اند؛ انگار تیر خورده است:

یک منبع از شهرک غرب به زمانه در رابطه با ویدئوی بالا گفت:

پیش از اینکه مأمورها برسند، چهل پنجاه نفر آمده بودند شعار می‌دادند: توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه. نگذاشتند حتی پنجاه نفر بشود پنجاه و یک نفر. ریختند. من خودم دو به شک بودم که بروم کنارشان اما مأمورها بودند و اسلحه داشتند.

در لاله‌زار هم که روز شنبه ۱۶ مهر شلوغ شده بود، تجمعی در روز ۲۰ مهر شکل می‌گیرد اما نیروهای گارد ویژه کل خیابان را در کنترل خود می‌گیرند و به معترضان تیراندازی هم می‌کنند.

ایستگاه متروی شریعتی در تهران، که میعادگاه معترضان در این روزها بوده، در آغاز غروب خورشید در تهران شلوغ شد. در تجمعی که در چند دقیقه بسیار پرشمار شد، زنان روسری‌ها را برداشتند و همه معترضان باهم شعار دادند: مرگ بر دیکتاتور.

در خیابان مولوی و خیابان کاشانی تهران، درگیری معترضان با نیروهای سرکوب از روز روشن و نزدیک غروب آغاز شد. در چند مقطع معترضان سعی کردند خیابان را با روشن کردن آتش مسدود کنند اما هر بار با حمله نیروهای سرکوب، آتش خاموش شد و معترضان ناچار شدند متفرق شوند. با این حال، معترضان مقاومت هم کردند.

پرشمارترین تجمع‌های شبانه در تهران در محله نازی‌آباد، صادقیه، ستارخان، پونک، نارمک و تهرانپارس شکل می‌گیرد.

در نازی‌آباد تهران، که شب شنبه ۱۶ مهر هم تظاهراتی پرشمار شکل گرفت، بازهم مردم در شامگاه ۲۰ مهر به خیابان آمدند. این بار اما خیابان‌های نازی‌آباد پر از مأموران یگان ویژه بود که فضا را ملتهب می‌کرد.

معترضان در چند منطقه آتش روشن کردند. چند سطل زباله را برای کنترل حرکت مأموران آتش زدند. حملات مأموران حکومتی به معترضان شدید بود. در تجمع نازی آباد به ویژه در ساعت‌های اول شب، زنان پرشمار بودند و شعار می‌دادند.

یک منبع محلی به زمانه گفت:

زنان بودند. زیاد بودند. بودند که حجاب هم نداشته باشند. امشب سروصدا زیاد بود؛ انفجار، تیر، جیغ، فریاد. اطلاعاتی‌ها و اعوان‌وانصارشان هم بودند. برای هر ده بیست تا آدم که شعار می‌دادند، پنج تا می‌پاییدن. اما از دست‌شان در رفته بود. نمی‌فهمند که مردم چقدر عصبانی‌اند. گویا یک ماشین هم آتش زدند. چند جا آتش روشن کردند. دستگیری بوده.

در شبکه‌ها آمده که ماشینی که در نازی‌آباد آتش زده شده متعلق به نیروهای سرکوب بوده و با کوکتل مولوتف آتش زده شده است. زمانه نمی‌تواند این ادعا را به صورت مستقل تایید کند.

ویدیویی از خیابان قزوین و عباسی در تهران منتشر شده که راوی می‌گوید مردم خیابان را بستند و شعار می‌دهند. در تصویر آتش روشن است و فضا ملتهب است.

در محله فلاح تهران درگیری معترضان با نیروهای سرکوب گزارش شد. در تجمع‌های شب‌های گذشته هم درگیری با نیروهای بسیج گزارش شد. میزان سرکوب محله فلاح بیشتر از شب‌های قبل بود. در ویدئویی که در شبکه‌ها منتشر شده، گفته می‌شود که برخی از معترضان یک نیروی حکومتی را در فلاح خلع سلاح کردند. مشخص نیست که این مأمور مسلح به چه سلاحی بوده است.

در محله تهران‌پارس شهر تهران، چندصد معترض شبانه در تجمع‌هایی که در پیاده‌روها شکل گرفت و در مقطعی وارد خیابان‌ها و فلکه سوم شد، شعار دادند: «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه». دست‌کم ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان این تجمع پرشمار را زنانی تشکیل می‌دادند که روسری بر سر نداشتند.

در فلکه سوم تهران‌پارس، حضور معترضان به‌قدری زیاد بود که ترافیک بازایستاد. ماشین‌ها در حمایت از معترضان بوق می‌زنند. زنان روسری‌ها را بالای سر خود می‌چرخاندند.

مقابل داروخانه و ساختمان پزشکان سینا در تهران‌پارس، تصویری گرفته شده که حضور گسترده نیروهای سرکوب را سوار بر موتور نشان می‌دهد. راوی که داخل ماشین است می‌گوید: «حرامزاده‌ها دارند تیراندازی می‌کنند به سمت مغازه‌ها.» در ویدئو صدای دست‌کم یک شلیک می‌آید.

تجمع اعتراضی شب در میدان صادقیه تهران پرشمار بود. بسیاری از زنان روسری بر سر نداشتند. شعار باقی شهر، مرگ بر دیکتاتور، بیشتر از همه تکرار شد. مردم معترض با توجه به سرکوب سنگین صادقیه در شب‌های گذشته محتاط بودند. به غیر از آنها که در خیابان گرد هم آمده بودند، باقی شهروندان از آپارتمان‌های‌شان شعار می‌دادند: مرگ بر دیکتاتور.

طنین «مرگ بر دیکتاتور» در محله صادقیه تهران:

https://twitter.com/SARA_SEPIDEH/status/1580238224294703109

در نارمک تهران هم که سرکوب در شب‌های گذشته سنگین بوده، زنان به خیابان آمدند. اینجا هم روسری از سر برداشتند و شعار دادند: «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم».

محله ستارخان تهران در شب آمد. معترضان در تجمعی بزرگ شعار «مرگ بر دیکتاتور» دادند.

خیابان ولیعصر تهران هم با وجود اینکه سرتاسر پر از نیروی سرکوب و لباس شخصی بود، شاهد تجمع‌های پراکنده در شب بود. در تقاطع ولیعصر خیابان خیام، معترضان آتش روشن کردند. در مترو چهارراه ولیعصر هم نه به گستردگی تجمع‌ها روز شنبه اما به شکل پراکنده معترضان شعار‌های علیه حکومت دادند.

Ad placeholder

کرج نماد ایستادگی در روز روشن

در کرج، اول دانش‌آموزان بودند که در ۲۰ مهر خیابان‌ها را تبدیل به صحنه اعتراضات کردند. با تعطیلی مدارس خیابان‌های محله‌های گوهردشت، مهرشهر، و فردیس شاهد تجمع‌های پراکنده دانش‌آموزی بود. بعد از آن بزرگسال‌ها آمدند.

تجمع‌ها در گوهردشت از ساعت ۱۵ پرشمار شد. نیروهای سرکوب شلیک به تجمع را همان در روز روشن آغاز کردند.

با این حال مقاومت ادامه داشت. در منطقه گوهردشت کرج عده‌ای زن نگذاشتند که نیروهای پلیس، زنی را که روسری از سر برداشته بود بازداشت کنند. آنها با پلیس درگیر می‌شوند و نهایت زن بازداشت شده را از ماشین پلیس به بیرون می‌کشند.

در گوهردشت کرج معترضان شعار می‌دهند: «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم».

درگیری با نیروهای سرکوب در گوهردشت بیشتر می‌شود. در مقطعی معترضان یک ماشین پلیس را واژگون می‌کنند. تظاهرات‌ها در روز روشن در کرج ادامه می‌یابد و در خیابان درختی این شهر، معترضان شعار می‌دهند: «دشمن ما همین جاست، دروغ می‌گند آمریکاست.» در شب، فضای شهر کرج امنیتی تر می‌شود. چندین ویدئو منتشر شده که صدای تیراندازی ممتد نیروهای سرکوب را در شب در شهر کرج ثبت کرده است.

شهرهای کردنشین به حمایت از سنندج آمدند

اعتراض‌های مردمی به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در سنندج، مهاباد، بانه، بوکان، سقز، دیواندره، کرمانشاه، و ایلام گزارش شد.

در مهاباد، معترضان پرشمار و محله‌محور آمدند. در بسیاری از خیابان‌های اصلی محلات، معترضان آتش روشن کردند. شعارهای در نفی حکومت، دیکتاتوری و در حمایت از سنندج بود. مردم مهاباد همچنین شعار دادند: «می‌کشم، می‌کشم، هر آنکه خواهرم کشت».

تجمع‌های گسترده در محله‌های ملا جامی، شاپور، مولوی، و باغ شایگان مهاباد گزارش شد. در محله‌هایی هم به‌قدری تعداد معترضان بالا بود که نیروهای سرکوب محله را ترک کردند.

مهابادی‌ها به گروهی از نیروهای حکومتی که گفته می‌شد در شب‌های گذشته به سمت معترضان تیراندازی کرده بودند، حمله کردند. در حمله به نیروهای حکومتی، مهابادی‌ها به کردی شعار دادند: «ای جاش حرامزاده، لباس کردی‌ات را درآر». جاش در شهرهای کردنشین به نیروهایی گفته می‌شود که به حکومت خدمت می‌کنند اما کرد هستند.

در بوکان معترضان هم روسری‌های خود، هم پرچم جمهوری اسلامی و هم تصویر بزرگی از خامنه‌ای را در شهر آتش زدند. آنها به کردی شعار دادند: زن، زندگی آزادی. معترضان در خیابان‌های بوکان پرشمار بودند. آنها در خیابان‌ها آتش روشن کرده بودند و شعارهایی در حمایت از سنندج دادند. معترضان به کردی شعار دادند: «سنە تەنیا نییە بۆکان پشتیوانییە» (یعنی: سنندج تنها نیست بوکان پشتیبانش است).

ایلام، شبانه و پرشمار آمد. در مقطعی در خیابان اصلی شهر تظاهرات بود. منابع محلی می‌گویند شاید دو هزار نفر در راهپیمایی در ایلام شرکت کردند:

ویدئویی هایی هم منتشر شده که درگیری معترضان ایلامی را با نیروهای سرکوب نشان می‌دهد. در دست‌کم یک ویدیو، معترضان یک نیروی سرکوب را کتک می‌زنند. از ایلام ویدیویی دیگر منتشر شده که نشان می‌دهد که معترضان توانسته‌اند، مأموران حکومتی را در یک خیابان عقب برانند. در این ویدئو راوی از داخل خودرو از ماموران در حال گریز فیلم گرفته است و می‌گوید: «مأمورا دارند فرار می‌کنند. معترضین دارند مأمورا را فراری می‌دن.» در برخی از ویدئوهای ایلام صدای تیراندازی و انفجار به گوش می‌رسد.

سقز، شهر مهسا (ژینا) امینی، هنوز از سرکوب شب گذشته ملتهب است. با این حال در محله‌هایی از جمله محله کریم‌آباد، معترضان آتش روشن کردند و علیه حکومت شعار دادند. از سقز، دم غروب، ویدئویی منتشر شده که روی زمین‌ را پر از سنگ نشان می‌دهد. در دور دست آتش روشن است. راوی می‌گوید اینجا درگیری‌های شدید بین مردم و نیروهای سپاه در جریان است.

در دیواندره، معترضان با پرتاب سنگ مقاومت کردند و توانستند در برخی از خیابان‌های شهر نیروهای سرکوب را عقب برانند. چندین نفر در این شهر زخمی شدند.

در سنندج با وجود سرکوب، تجمع‌های شبانه همچنان شکل گرفت. از روز قبل، کمیته‌های محلی فراخوان داده بودند که سنندج در روز ۲۰ مهر، تجمع خواهد کرد. در محله نایسر این شهر، معترضان شعار دادند: مرگ بر خامنه‌ای؛ مرگ بر دیکتاتور؛ ژن، ژیان، ئازادی.

در سنندج حمله به معترضان با تفنگ ساچمه‌ای، گاز اشک‌آور و تفنگ جنگی ادامه داشت. اینترنت موبایل را قطع و اینترنت خانه را به شدت مختل کردند. برخی از مردم محلی می‌گویند که برای سرکوب سنندج از همدان نیرو آورده‌اند.
برخی از مامورانی که در سنندج با گلوله جنگی شلیک می‌کنند، لباس شخصی‌اند و جلیقه ضد گلوله پوشیده‌اند.

در کرمانشاه، معترضان در منطقه دولت‌آباد و گاراژ آتش روشن کردند. اینجا باز هم درگیری با نیروهای حکومتی بود و برخی از معترضان زخمی شدند و دو نفر کشته شدند.

تصویری از خیابان‌های کرمانشاه در شامگاه ۲۰ مهر:

شبکه حقوق بشر کردستان نوشت اعتراضات شامگاه ۲۰ مهر در شهرهای سنندج و کرمانشاه به کشته شدن دست‌کم سه معترض انجامید.

در کرمانشاه، دست‌کم دو معترض در شهرک «دره دریژ» با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شدند. تصاویر بدن‌های خونین آٰرمین صیادی و سینا نادری که در کرمانشاه کشته شدند، در شبکه‌ها منتشر شد. بیشتر ساکنان «دره دریژ» که در حاشیه غربی شهر کرمانشاه قرار دارد، کارگرهای بی‌ثبات‌کار و یا تهیدستان شهری هستند.

عزیز مرادی حدود ساعت ۲۲ شب در محله نایسر شهر سنندج، با شلیک مستقیم نیروهای حکومت کشته شد. بیشتر ساکنان نایسر هم کارگران هستند.

دست‌کم ۴۸ معترض دیگر در شهرهای مختلف کردنشین در شامگاه ۲۰ شهریور زخمی شدند و وضعیت یک نفر وخیم گزارش شده است.

از شهرهای شمالی: گنبد کاووس هم آمد

شهر گنبد کاووس در استان گلستان که در آن. ۶۰٪ شهروندان سنی مذهب و اقوام ترکمن و بلوچ هستند هم به اعتراضات پیوست. در ویدئویی که از گنبد منتشر شده، می‌بینیم که راهپیمایی‌ای در روز روشن شکل گرفته که در آن معترضان شعار می‌دهند «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه»:

در لاهیجان، تصویری از یک نیروی مسلح حکومتی منتشر شده که به سمت معترضان با شات گان شلیک می‌کند. راوی پشت دوربین می‌گوید تفنگش مانند تفنگ شکاری است.

در شهر ساری، تجمعی در روز روشن شکل گرفت که تبدیل به تظاهرات شد و در آن زنان پرشمار بودند و شعار دادند «زن، زندگی، آزادی»:

در رشت، اول دانشگاه گیلان آمد. سپس تجمع‌های پراکنده‌ای در روز شکل گرفت. در تجمع های روز مردم رشت شعار دادند: «از کردستان تا ایلام، جانم فدای ایران». حضور نیروهای سرکوب از روز در خیابان‌های رشت سنگین بود. تعدادی از معترضان بازداشت شدند. ویدیوئی منتشر شده که بازداشت یک معترض و فرار دیگران را از نیروهای سرکوب مسلح نشان می‌دهد. در یک فیلم که از داخل خودرو گرفته شده، چندین نیروی سرکوب بر سر یک معترض زن ریخته‌اند که حجاب ندارد. شهروندان سعی می‌کنند مانع بازداشت او شوند. ماشین‌ها بوق می‌زنند. نیروهای سرکوب همه را می‌زنند.

در ارومیه، منطقه اسلام‌آباد که با خود شهر ارومیه ۴۰ دقیقه فاصله دارد شاهد تجمع‌های گسترده بود. این منطقه عملا زاغه‌ای است که تبدیل به شهر شده و محل سکونت بسیاری از کارگرانی است که برای کار به شهر ارومیه می‌روند. منطقه بر زمین‌های قولنامه‌ای ساخته شده و بسیاری از شهروندان مالک زمین‌هایی نیستند که بر آن خانه نهاده‌اند. در اسلام‌آباد شهروندان، آتش روشن کردند و پرشمار علیه حکومت شعار دادند.

در مشهد تجمعی در روز شکل گرفت که در آن معترضان شعار دادند «هم‌وطن داد بزن، حقتو فریاد بزن».

در شهرهای مرکزی، اراک بی‌باک است

در اراک دانش‌آموزان در روز روشن آمدند. آنها شعار دادند و شهروندهای بزرگسال هم به آنان پیوستند. با توجه به فراخوان هایی که در سطح محلات پخش شده بود، نیروهای لباس شخصی از صبح روز ۲۰ مهر در خیابان‌ بودند. همان روز روشن آنها به معترضان حمله کردند. ویدئویی در شبکه‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد، لباس شخصی‌ها دارند فردی را با ضرب و شتم بازداشت می‌کنند. او فریاد می‌زند: «به امام حسین من کاری نداشتم.» مردم سعی می‌کنند او را از دست لباس شخصی‌ها و گارد سرکوب نجات دهند:

شب، تجمع‌های بیشتری در اراک شکل می‌گیرد. در در میدان فرمانداری این شهر، معترضان بنرهای حکومتی را آتش می‌زنند و شعار می‌دهند: «مرگ بر دیکتاتور»؛ «زن، زندگی، آزادی».

از شهرستان دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد ویدیویی منتشر شده که تجمعی را نشان می‌دهد که در آن فضا ملتهب است. معترضان میدانی را مسدود کردند، در آنجا آتش روشن کرده‌اند. صدای ترقه‌ای معترضان در آتش انداخته‌اند می‌آید. به‌مانند بمب صوتی‌های حکومتی‌ها، ترقه اکنون سلاح معترضان برای ترساندن نیروهای حکومتی است. در ویدئو، راوی پشت دوربین شعار می‌دهد: «حمایت، حمایت».

در اصفهان، تجمع‌ها در روز روشن در منطقه بهارستان شکل گرفت. در ویدئوهای منتشر شده، صدای انفجار و تیراندازی می‌آید. در ویدئویی خانمی توضیح می‌دهد که حداقل در مقطعی در بهارستان، معترضان مأموران را عقب راندند.

در خیابان چهارباغ بالا، تظاهرات چندصد نفر که بیشتر آنها زن هستند با شعار «مرگ بر دیکتاتور» شکل گرفت. خیابان چهارباغ یکی از خیابان‌های تاریخی و اصلی شهر اصفهان است که پر از مغازه و گردشگر است. با این حال ماموران سرکوب در این خیابان به سمت معترضان شلیک کردند. در دست‌کم یک ویدئو، سه نیروی لباس شخصی مسلح هستند که به سمت معترضان با تفنگ شلیک می‌کنند.

در تصاویری که از اصفهان منتشر شده، مغازه‌ها تعطیل‌اند. سرکوب در اصفهان در تمام طول اعتراضات شدید بوده و مشخص نیست که بازاریان با توجه به وضعیت سرکوب مغازه‌ها را تعطیل کردند و یا به اعتصاب‌های کسبه پیوستند.

معترضان اصفهان تا شب در خیابان ماندند و تظاهرات شبانه در خیابان خیابان مطهری، ملک‌شهر شکل گرفت.

در شاهین‌شهر، استان اصفهان هم، تجمع‌های پراکنده در روز شکل گرفت. زنان در خیابان‌های این شهر راهپیمایی برگزار کردند و شعار دادند. شاهین‌شهر در سه هفته گذشته بیشتر شب‌ها تجمع برگزار کرده است. سرکوب و دستگیری هم سنگین بوده است.

گزارشی هم منتشر شده که مشخص نیست چه تاریخی است اما راوی می‌گوید که تصاویر مدرسه تربیت دو اصفهان است و حکومت به بچه‌های دبستانی گاز اشک‌آور زده است.

تظاهرات و تجمع‌های گسترده در بندرعباس

در بندرعباس، تظاهرات گسترده‌ای در منطقه بازار اوزی‌ها شکل گرفت. جمعیت شعار می‌دادند و دست می‌زدند. بسیاری از معترضان در این تظاهرات زنان هستند. صدای زنان در شعار دادن هم بلند است. آنها شعار می‌دهند: «بازاری باغیرت، حمایت، حمایت».

مأموران حکومت به این تظاهرات حمله کردند و جمعیت را متفرق کردند. با این حال تجمع‌های پرشماری بعد از این تظاهرات شکل گرفت، از جمله مقابل بازار بزرگ هرمزگان. در این تجمع‌ها، زنان روسری‌های خود را برداشتند و جمعیت شعار دادند: «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم به شه» و «زن زندگی آزادی».

ویدیوی دیگری منتشر شده که مأموران با یونیفرم نیروهای انتظامی را نشان می‌دهد که معترضان را در بندرعباس بازداشت می‌کنند. زنان بر سر آنها فریاد می‌زنند: «بی‌شرف، بی‌شرف».

در اهواز، معترضان یک بنر تبلیغات حکومتی حاوی تصویر خامنه‌ای و یک نقل قول از او آتش زدند. در نقل قول خامنه‌ای آمده «جمهوری اسلامی مظلوم است اما قوی مانند مولایش علی»:

Ad placeholder

بازداشت گروهی دیگر از کارگران اعتصابی: دست کم ۳۰ کارگر در زندان‌اند

به گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، گروهی از کارگران صبح امروز چهارشنبه ۲۰ مهر در سایت یک پتروشیمی بوشهر و همینطور در فاز چهارده در جاده منتهی به کمپ کنسرسیوم دست به تجمع زدند. این تجمع در اعتراض به بازداشت کارگران عسلویه شکل گرفت.

نیروهای سرکوب که دو روز است به کارگران اعتصابی در عسلویه حمله می‌کنند. آنها ۱۵ کارگر معترض را در روز ۲۰ مهر بازداشت کردند. با بازداشتی‌های روز گذشته اکنون دست کم ۳۰ کارگر در عسلویه بازداشت شده‌اند.

راه اتوبان عسلویه-کنگان توسط کارگران اعتصابی در روز ۲۰ مهر بسته شد. در ویدئوی زیر صدای کارگران می‌آید که به ماموران سرکوب می‌گویند «نزن، نزن»:

کارگران عسلویه از روز ۱۹ مهر گفته بودند که روز چهارشنبه ۲۰ مهر در سه‌راه پتروشیمی عسلویه تجمع خواهند کرد. صبح روز چهارشنبه منطقه پر از ماموران امنیتی بود که به کارگران مجدد حمله کردند.

نیروهای امنیتی همچنی به سراغ کارگران نفت در آبادان رفتند که در حمایت از عسلویه دست به اعتصاب زدند و آنها را تهدید کردند که نباید اعتراض را گسترش دهند.

صبح روز ۲۰ مهر، برخی از کارگران و کارکنان پتروشیمی بوشهر و کارگران فاز چهارده در جاده منتهی به کمپ کنسرسیوم در اعتراض به بازداشت‌های کارگران عسلویه در جاده منتهی به کمپ کنسرسیوم در دست به تجمع زدند. در این تجمع هم کارگران باز بازداشت شدند اما تعداد بازداشتی‌ها مشخص نیست.

پیشروترین شعارها در دانشگاه‌ها

تجمع دانشگاه تهران در روزه ۲۰ مهر پرشمار بود اما نه پرشماری تجمع ۱۶ مهر در همین دانشگاه. پیش از آغاز تجمع، نیروهای سرکوب در غالب بسیج دانشجویی که بیشتر لباس شخصی‌ها بودند، در دانشگاه حضور داشتند و فضای تجمع را ملتهب کرده بود. با این حال دانشجویان تجمع را برگزار کردند و شعار دادند:

دانشجو، کارگر، اتحاد، اعتصاب
شعارتون گفت‌وگو، تفنگتون سمت ماست
مهسای ما، نیکای ما، ندای آزادی ما
از خیابون میترسن، که راهمونو بستن
بسیجی ساندیس خور آخراشه خوب بخور
آزادی با وثیقه، اینم شده یه حیله؛ و
بسیجی کم آوردن، لباس شخصی آوردن.

حراست دانشگاه با این نیروهای امنیتی لباس شخصی همکاری می‌کرد و دست کم سه دانشجو بازداشت شدند.

فضای ملتهب تجمع دانشگاه تهران در روز ۲۰ مهر را ببینید:

تجمع داخل دانشگاه به خیابان‌های اطراف کشیده شد و بیرون در دانشگاه گارد ویژه خیابان‌های اطراف دانشگاه را در کنترلش داشت.

به غیر از دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی تجمع برگزار کرد و شعار داد: آهای آهای نشسته‌ها، مهسای بعدی از شماست.

زنان دانشگاه الزهرا بار دیگر غوغا کردند و با وجود تهدید‌های بسیج دانشجویی و امنیتی هایی که در لباس بسیج دانشجویی به دانشگاه آمده‌اند، تجمع پرشماری برگزار کردند و شعار دادند:

شهید ندادیم که سازش کنیم، رژیم قاتل رو ستایش کنیم
مگس هرز تویی، زن آزاده منم
بهش نگید اعتراض، اسمش شده انقلاب؛ و
هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه.

زنان الزهرا خطاب به ابراهیم رئیسی – رئیس دولت اسلامی – شعار دادند: مگس هرز تویی، زن آزاده منم:

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان علی‌رغم تهدیدها امنیتی، تجمع خود را برگزار کردند و شعار دادند: از کردستان تا تبریز، فقر و فساد و تبعیض.

دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر جایی که بسیاری در صنعت، گاز و پتروشی کار می‌گیرند، در حمایت از اعتصاب‌های کارگری تجمع کردند و شعار دادند: نان کار آزادی، حجاب اختیاری؛ کارگر نفت ما، رهبر سرسخت ما؛ و
نان کار آزادی، مسکن رفاه آبادی.

تجمع‌های دانشجویی دیگری هم با شعارهای حمایتی از کارگران، زحمتکشان و معترضان در جنبش زن، زندگی آزادی، در این دانشگاه‌ها شکل گرفت: تربیت مدرس تهران، دانشگاه آزاد تهران مرکز واحد سوهانک، دانشگاه گیلان، تربیت‌معلم رجایی.