مجمع عمومی سازمان ملل متحد به محکومیت «تلاش غیرقانونی روسیه برای الحاق چهار منطقه نیمه اشغالی در اوکراین» رأی داد و از کشورها خواست این اقدام را به رسمیت نشناسند.

روسیه در پاسخ به قطعنامه سازمان ملل بیش از ۴۰ شهر و شهرک اوکراین را مورد اصابت موشک قرار داد.

الکساندر وندیکتوف، معاون دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، روز پنجشنبه به خبرگزاری دولتی تاس گفت:  «کی‌یف به خوبی می‌داند که اقدام [برای عضویت در ناتو] به معنای تضمین جنگ جهانی سوم است.»

پس از الحاق مناطق نیمه‌اشغالی به خاک فدراسیون روسیه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در پایان ماه سپتامبر از ناتو درخواست کرد عضویت اوکراین را بپذیرد.

در رأی‌گیری بامداد پنج‌شنبه ۱۳ اکتبر/ ۲۱ مهر، سه‌چهارم مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی – ۱۴۳ کشور – از قطعنامه‌ای حمایت کردند که همچنین بر حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شده آن تاکید کرد.

سرگی کیسلیسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل پس از رأی‌گیری در حالی که در کنار سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، لیندا توماس-گرینفیلد ایستاده بود، گفت: «این شگفت انگیز است.»

به جز روسیه، چهار کشور بلاروس، نیکاراگوئه، کره شمالی و سوریه به این قطعنامه رای مخالف دادند. ۳۵ کشور دیگر از جمله چین، هند، پاکستان و آفریقای جنوبی به آن رأی ممتنع دادند.کشورهایی مانند ایران و جیبوتی هم اساسا در جلسه رای‌گیری حاضر نشدند و غیبت داشتند.

مسکو در ماه سپتامبر الحاق چهار منطقه نیمه اشغالی در اوکراین – دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا – را پس از برگزاری آنچه که همه پرسی نامید، اعلام کرد. اوکراین و متحدانش این همه‌پرسی را غیرقانونی و اجباری خوانده‌اند.

رأی گیری در مجمع عمومی به دنبال وتوی روسیه در ماه گذشته برای صدور قطعنامه مشابه در شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفت.

نتیجه آن وتو، ارجاع موضوع به مجمع عمومی و صدور شدیدترین قطعنامه مجمع عمومی علیه روسیه بود. از ابتدای جنگ روسیه با اوکراین، مجمع عمومی ۴ قطعنامه علیه اقدامات روسیه صادر کرده است که قطعنامه روز پنج‌شنبه صریح‌ترین آن‌ها بوده است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، پیش از رأی گیری در مجمع عمومی گفت که این قطعنامه «سیاسی و آشکارا تحریک‌آمیز است» و افزود که «می‌تواند هر تلاشی را در جهت یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای بحران از بین ببرد.»

این اقدام سازمان ملل متحد مشابه همان چیزی است که در سال ۲۰۱۴ پس از الحاق کریمه به روسیه اتفاق افتاد. در آن زمان، مجمع عمومی با ۱۰۰ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۵۸ رأی ممتنع، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که همه پرسی را باطل اعلام می‌کرد.

دستاورد مهم روسیه در این رای‌گیری، امتناع چین از دادن رای مثبت بود. گنگ شوانگ، معاون سفیر چین در سازمان ملل گفت، چین رأی ممتنع داد زیرا معتقد نبود این قطعنامه مفید خواهد بود.

وی گفت: «هر اقدامی که مجمع عمومی انجام دهد باید برای تنش‌زدایی، از سرگیری زودهنگام گفت‌وگوها و پیشبرد راه‌حل سیاسی برای این بحران مفید باشد».

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی قبل از رأی گیری در مجمع عمومی لابی فشرده‌ای انجام دادند و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه شنبه یک جلسه مجازی با دیپلمات‌های بیش از ۱۰۰ کشور تشکیل داد.

نتیجه این تلاش‌ها آن بود که کشورهای غربی توانستند در محکومیت الحاق این مناطق ده‌ها رأی بیشتر از نتایج قطعنامه سال ۲۰۱۴ و الحاق کریمه به دست آوردند.

اعضای مجمع عمومی یک هفته پس از تجاوز روسیه به اوکراین هم با ۱۴۱ رای اقدامات روسیه را محکوم و خواستار خروج روسیه از اومراین شده بودند. قطعنامه بامداد پنج‌شنبه ۲ رای از آن قطعنامه هم بیشتر به دست آورد.