عربستان سعودی انتقاد از تصمیم اوپک پلاس در هفته گذشته برای کاهش هدف تولید نفت خود را علیرغم مخالفت‌های آمریکا «مبتنی بر واقعیت» خواند و گفت درخواست واشنگتن برای به تعویق انداختن یک ماهه کاهش تولید نفت را رد کرده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم اوپک پلاس از طریق اجماع اتخاذ شد، توازن عرضه و تقاضا را در نظر گرفت و هدف آن مهار نوسانات بازار بود.»

پس از اینکه اوپک پلاس هفته گذشته اعلام کرد تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که این تصمیم «عواقبی» برای روابط آمریکا با عربستان سعودی خواهد داشت.

 اوپک پلاس، گروه تولیدکننده متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به اضافه متحدانش از جمله روسیه، تصمیم به کاهش تولید خود را پس از هفته‌ها لابی مقامات آمریکایی علیه چنین اقدامی اعلام کرد.

همزمان آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید کاهش عرضه نفت اوپک پلاس می‌تواند جهان را وارد رکود کند.

کاهش تولید نفت اوپک پلاس نگرانی واشنگتن را در مورد احتمال افزایش قیمت بنزین در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ماه افزایش داده است. بایدن نگران است که حزبش کنترل خود بر مجلس نمایندگان و سنا، را از دست بدهد.

بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی در روز پنجشنبه به رایزنی با ایالات متحده قبل از نشست اوپک پلاس در روز ۵ اکتبر اشاره کرد که در جریان آن از سعودی‌ها خواسته شد کاهش تولید را یک ماه به تعویق بیندازد.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی آمده است: «پادشاهی با رایزنی‌های مستمر خود با دولت آمریکا تصریح کرد که همه تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد که به تعویق انداختن تصمیم اوپک پلاس به مدت یک ماه، طبق آنچه پیشنهاد شده، پیامدهای اقتصادی منفی خواهد داشت.»

ایالات متحده در مقابل عربستان سعودی را متهم کرده است که مناقشه کنونی غرب با روسیه، بازیگر جبهه مسکو شده است. روسیه به دلیل تحریم‌های غرب از طرفداران بالا ماندن قیمت انرژی است تا هم درآمدهای ارزی‌اش کاهش نیابد و هم هر چه بیشتر به اقتصادهای غربی فشار وارد شود.

بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی به نقل از یک مقام این وزارتخانه، بر «صرفاً اقتصادی» بودن تصمیم عربستان برای همراهی با پیشنهاد کاهش تولید نفت تاکید کرد.

«دولت پادشاهی عربستان سعودی تاکید می‌کند که هرگونه تلاش برای تحریف حقایق در مورد موضع پادشاهی در مورد بحران اوکراین مایه تأسف است و موضع اصولی پادشاهی از جمله رأی این کشور به حمایت از قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد بحران روسیه و اوکراین را تغییر نخواهد داد. موضع ما تاکید بر اهمیت پایبندی همه کشورها به منشور ملل متحد، اصول حقوق بین‌الملل و رد هر گونه نقض حاکمیت کشورها بر سرزمین‌هایشان است.»

در این بیانیه مجدداً تاکید شده است که سعودی‌ها روابط خود با ایالات متحده را «رابطه‌ای استراتژیک» می‌دانند و بر اهمیت احترام متقابل تاکید دارند. البته نکته مهم در این بیانیه آن است که به صورت غیرمستقیم، آمریکا به «دیکته کردن» تصمیماتش به متحدان متهم شده است:

« پادشاهی تاکید می‌کند که در حالی که تلاش می‌کند تا استحکام روابط خود را با همه کشورهای دوست حفظ کند، اما هرگونه دیکته کردن تصمیمات (به کشورهای دیگر) و اقدام یا تلاش برای تحریف اهداف عالی عربستان برای محافظت از اقتصاد جهانی در برابر نوسانات بازار نفت را رد می‌کنیم.» ساعتی پس از انتشار این بیانیه هم شورای همکاری خلیج فارس (GCC) با صدور بیانیه‌ای از موضع عربستان سعودی حمایت کرد و از تلاش‌های ریاض برای محافظت از بازار نفت در برابر نوسانات تمجید کرد.