مقام‌های ترکیه اعلام کردند که انفجاری در معدن زغال سنگ در شمال ترکیه دست کم ۲۸ کشته بر جای گذاشت، در حالی که امدادگران در تلاش بودند تا ده ها تن دیگر را که در داخل معدن گیر افتاده بودند به سطح زمین بیاورند.

انفجار روز جمعه در یک معدن دولتی در شهر آماسرا در استان ساحلی بارتین در کرانه دریای سیاه رخ داد.

فاتح دونمز وزیر انرژی ترکیه گفت که ارزیابی اولیه نشان می‌دهد که انفجار احتمالاً ناشی از آتش‌سوزی بوده است – اشاره به گازهای قابل اشتعال موجود در معادن زغال سنگ – و ۲۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، ضمن به‌روزرسانی تعداد کشته‌ها، در توییتی نوشت که ۱۱ کارگر دیگر هم در بیمارستان تحت درمان هستند.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه که برای هماهنگی عملیات نجات به آماسرا سفر کرده بود، به خبرنگاران گفت: «در زمان انفجار ۱۱۰ نفر در معدن بودند.» او گفت که بیشتر کارگران پس از انفجار توانستند خارج شوند، اما ۴۹ نفر در معدن گرفتار ماندند.

سویلو تعداد افرادی را که هنوز گرفتار شده‌اند ارائه نکرد و گفت که برخی از ۴۹ نفر به مکان امن منتقل شده‌اند.

آناتولی، خبرگزاری دولتی ترکیه به نقل از نورتاچ ارسلان فرماندار بارتین نوشت که ۴۴ نفر در عمق ۳۰۰ متری زیر ورودی معدن و پنج نفر دیگر در ۳۵۰ متری زیر ورودی معدن محبوس شده‌اند.

آژانس مدیریت بلایای طبیعی ترکیه، AFAD، گفت که چندین تیم امدادی از جمله از استان‌های همجوار به منطقه اعزام شده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هم اعلام کرد که برنامه‌های خود را لغو کرده و روز شنبه به محل حادثه پرواز خواهد کرد.

اردوغان در توییتی نوشت: «امیدواریم تلفات جانی بیشتر نشود و معدنچیان ما زنده پیدا شوند. تمام تلاش ما در این راستا است.»

دفتر فرمانداری بارتین گفت که این انفجار در ۳۰۰ متری ورودی معدن حوالی ساعت ۱۵:۱۵ به وقت گرینویچ رخ داده است.

تصاویر تلویزیونی صدها نفر را نشان می‌داد که برخی با چشمان اشک‌آلود در اطراف یک ساختمان سفید آسیب دیده در نزدیکی ورودی گودال جمع شده بودند.

پیش از این، اتحادیه کارگران معدن Maden-Is ترکیه این انفجار را به تجمع گاز متان نسبت داده بود، اما برخی دیگر از مقامات گفتند که نتیجه گیری در مورد علت حادثه زود است.

در بدترین فاجعه معدن در ترکیه، در مجموع ۳۰۱ نفر در سال ۲۰۱۴ در آتش سوزی داخل معدن زغال سنگ در شهر سوما در غرب ترکیه جان خود را از دست دادند.