حجت‌الاسلام محسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران عصر دوشنبه ۲۵ مهر در «تجمع بانوان ورامین» اعلام کرد:

«هیچ مسئولی در هیچ جایگاهی حق عقب‌نشینی در حوزه حجاب ندارد و کوتاهی در حوزه حجاب و عفاف خیانت است.»

این آخوند افزود: «دشمنان کور خوانده اند که بتوانند حجاب فاطمی را از بانوان این سرزمین بگیرند» − سخنانی که به‌نظر می‌رسد شکاف احتمالی درونی درباره پیوندزدن سرنوشت حکومت ایران به حجاب اجباری را برملا کرده و علاوه بر پافشاری بر اجرای قهرآمیز قانون حجاب اجباری، دیگر مسئولان حکومت ایران را تهدید کرده و به حفظ این موضع فرا خوانده است.

محسن محمودی در ادامه سخنانش بهائیان ایران را به فعالیت همه‌جانبه علیه حجاب متهم کرد و گفت:

«امروز هر مسئولی در حوزه حجاب و عفاف کوتاهی کند، خائن است و مردم اجازه نخواهند داد خون بیش از ۲۰۰ هزار شهید پایمال شود، مگر ما مرده باشیم که کسی بخواهد برخلاف وصیت شهدا عمل نماید.»

Ad placeholder

اتهام خیانت و اشاره به «شهیدان» در روزهای گذشته بارها در سخنان مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی تکرار شده است. این شیوه گفتمانی است که از زمان جنگ ایران و عراق و با تکیه بر جمله «خواهرم حجاب تو کوبنده‌تر از خون من است» از زبان مردان کشته‌شده در جنگ، بارها علیه زنان به‌کار گرفته شد.

آناهیتا شیرودی، دختر علی‌اکبر شیرودی خلبان کشته شده در جنگ ایران و عراق روز جمعه در توییتر به این اظهارات و استفاده از «شهدا» برای سرکوب زنان اعتراض کرد و نوشت:

«آقایانی که گوش‌هایتان را گرفته اید و جز صدای خودتان هیچ نمی‌شنوید؛ ما ‎شهید ندادیم تا تار موی دخترانمان دیده نشود. ما شهید دادیم تا کسی جرأت تعرض به ‎دخترانمان را نداشته باشد.»

Ad placeholder

اجزای گفتمان سرکوب: حجاب، خیانت، وصیت «شهیدان»

به‌رغم یک ماه اعتراض‌ همه‌پارچه جنبش «زن، زندگی، آزادی» به قانون غیرانسانی حجاب اجباری و خشونت سیستماتیک حکومت جمهوری اسلامی علیه زنان و اعتراضات سراسری خیابانی که با قتل مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد شعله‌ور شد، مقام‌های مسئول تاکید کرده‌اند که از حجاب اجباری و گشت ارشاد عقب نمی‌نشینند.

همزمان نیروها و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی هم به سرکوب خونین این اعتراضات، کشتن کودکان و ربودن فعالان، شهروندان و دانش‌آموزان ادامه داده‌اند.

در این میان اسدالله جعفری، رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان همزمان با تهدید معترضان و دستگیرشدگان به عدم مسامحه و ساده‌انگاری دستگاه قضایی در پرونده‌های «اغتشاشات»، گفت:

«شرایط به‌وجودآمده نباید موجب عقب‌نشینی از حفظ ارزش‌هایی چون ولایت و حجاب شود چرا که شهدا نیز در وصیت‌نامه‌های خود بر حفظ این دو موضوع بیشترین تأکید را داشته‌اند.»

لاله افتخاری رئیس جمعیت زنان انقلاب اسلامی هم عصر دوشنبه ۲۵ مهر سخنان مشابهی را بر زبان آورد و گفت:

«در حوزه حجاب به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد، از نیروی انتظامی حمایت می‌کنیم و فضای آزاد برای بیان مشکلات در دانشگاه‌ها ایجاد شود تا جوانان تحصیل کرده موضوعات و مشکلات کارشناسی شده را بررسی کنند.»

قانون مردان برای بدن زنان

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو هیئت رئیسه شورای نگهبان و شورای عالی حوزه‌های علمیه اما مستقیماً و بدون اشاره به «شهیدان» خود را به‌عنوان بخشی از حکومت جمهوری اسلامی، اجراکننده قوانین قرآن دانست. او روز شنبه ۲۳ مهر حجاب را جزئی از دین و حکومت جمهوری اسلامی را پاسدار دین الله خواند و با خواندن آیه‌ای از قرآن در رد خواسته‌های «کافران» گفت:

«مطلقا از دین و از تک تک اجزاء دین از جمله حجاب عقب نشینی نخواهیم کرد. حجاب حکم قطعی دین است و به فضل خدا نظام اسلامی از این حکم قطعی عقب نشینی نخواهد کرد. دشمن این عقب نشینی را دنبال می‌کند. این شلوغی‌ها و جنجال‌ها برای این است که ما از دین عقب نشینی کنیم و به یاری خدا تا آخرین نفر تا آخرین نفس و تا آخرین قطره خون در این راه ایستاده ایم.»

احمد خاتمی به مخاطبانش وعده داد «در مراحل پایانی فتنه ۱۴۰۱ هستیم» و خواهان «مجازات عبرت‌آمیز به حکم الهی» برای معترضان شد. او هم مانند علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ادعا کرد: «لیدر‌های اغتشاش از خارج تغذیه می‌شوند، پول می‌گیرند و هدایت می‌شوند.»

خاتمی همچنین مدعی شد از خارج از ایران به مرگ تهدید شده و گفت: «با بنده به عنوان عضو حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام تماس گرفتند و تهدید کردند که اگر استعفا ندهی سر تو را روی سینه ات میگذاریم که پس از تحقیقات مشخص شد از خارج از کشور تماس گرفته اند.»

پیش از احمد خاتمی، سه عضو دیگر مجلس خبرگان هم تأکید کرده بودند که حجاب اختیاری برای حکومت اسلامی خطرناک‌تر از «اغتشاش و تخریب» است. آیت‌الله محسن حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان گفته بود:

«از این اغتشاشات، تخریب‌ها و به آتش‌کشیدن‌ها خطرناکتر، بدعت و تحریف دین، تحت عنوان حجاب اختیاری بود. لازمه قول به حجاب اختیاری انکار تشریع حدود و تعزیرات شرعی است و انکار آن‌ها مستلزم تحریف دین وانکار ضروریات دین است.»

آیت‌الله محمد حاجی ابوالقاسم دولابی، نماینده زنجان در مجلس خبرگان اما پا را فراتر گذاشته و حق انتخاب پوشش را «مطالبه حیوانی» خوانده بود. او گفته بود:

«دشمنان برای این‌که ایران را مثل خودشان حیوان کنند به‌دنبال تغییر سبک زندگی ایرانیان هستند و خواهان ترویج برهنگی در جامعه هستند. مطالبه برهنگی زن و شهوت‌رانی در جامعه که مطالبه انسانی نیست.»

سیداحمد علم‌الهدی، عضو دیگر مجلس خبرگان و امام جمعه سرشناس مشهد هم مدعی شده بود:

«بی‌حجابی جریانی است که دشمن از صدسال قبل تاکنون برای آن برنامه‌ریزی کرده است و حکمرانی در ایران بر مبنای اجرای احکام در زندگی اجتماعی با هیچ تحمیلی دچار مشکل و عقب‌نشینی نمی‌شود».

آنچه در همه این اظهارات به صورت مشخص تکرار می‌شود پافشاری بر «قانون»ی ست که به گفته فعالان حقوق زنان، به تشدید خشونت‌های جنسیتی، صدمات گسترده بر روان زنان و گاه قتل‌های «ناموسی» منجر شده است.

محمدنبی موسوی‌فرد، نماینده علی خامنه‌ای در استان خوزستان و مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه هم از در قانون و هنجار بر حجاب اجباری پافشرده‌اند. نماینده علی خامنه‌ای در خوزستان گفت:

«افرادی که هنجارشکنی می‌کنند و حجاب بر می‌دارند، قانون شکن اند و باید با آن‌ها برخورد کرد. اینکه دشمنان فکر کردند انقلاب اسلامی از حجاب اجباری عقب‌نشینی می‌کند، قطعا این اتفاق نخواهد افتاد».

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه هم پیشتر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران وابسته است، گفت:

«قانون حجاب عفاف باید اجرا شود. مردم به حجابی که شارع مقدس و قانون‌گذار برتر تجویز کرده پایبند هستند. وقتی قانونی تصویب شد باید قانون را به احسن وجه اجرا کنیم. نمی‌شود که قانون معطل شود و به تعویق بیفتد؛ بلکه باید اجرا شود.»

هم‌صدایی مقام‌های حکومت ایران در برابر موجی از صداهایی‌ست که بیش از هر زمان دیگری خواهان برچیده‌شدن قوانین حجاب اجباری‌ اند. از این صداها می‌توان به بیانیه مشترک نزدیک به ۲۵۰ تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور اشاره کرد که با محکوم‌کردن تحقیر و آزار زنان به بهانه حجاب و قتل مهسا امینی، بر حق انتخاب آزادانه پوشش تأکید کرده و خواستار برچیده شدن نهادهای گشت ارشاد و ستاد امر به معروف و حمایت همه مردم از تلاش‌های زنان برای کسب حقوق شهروندی‌شان شده‌اند.