کیم دو لوریزون، نویسنده سوئیسی‌تبار برای اولین رمانش به نام «کتاب خون» برنده جایزه کتاب سال آلمان شد. مراسم اهدای جایزه با پیام سیاسی این نویسنده‌ کوئیر در همبستگی با زنان ایران همراه شد.

مراسم اهدای جایزه کتاب سال ۲۰۲۲ آلمان عصر دوشنبه ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر در سالن کایزر رومر «فرانکفورت آم ماین» آلمان برگزار شد. کارین اشمیت-فریدریکس، رئیس انجمن بورس کتاب آلمان، در مراسم اهدای جایزه گفت:

«این جایزه که ۲۵ هزار یورو ارزش دارد به رمان “کتاب خون” منتشرشده توسط انتشارات “دومُنت” (DuMont) می‌رسد.»

 طبق بیانیه هیئت داوران، در این رمان یک فرد کوئیر با انرژی بسیار به دنبال یافتن زبان ویژه خود است.

پرسش اصلی رمان «کتاب خون» این است که اگر فردی در بدن خود احساس راحتی نکند چگونه رفتار خواهد کرد؟ چه زبانی برای احساس بدن غیر«دوگانه» (مرد و زن) پیدا می‌کند؟ کیم دو لوریزون در این کتاب به روشی جسورانه موفق به انجام این کار می‌شود.

همبستگی با زنان ایران

کیم دو لوریزون که از دریافت جایزه کتاب سال آلمان شگفت‌زده شده بود، هنگام دریافت جایزه، پس از آن‌که با اشک از مادر خود تشکر کرد و ترانه‌ای را به‌صورت خودجوش و بدون همراه خواند، از کیف خود یک ماشین موتراشی بیرون آورد و در مقابل حاضرانی که بخش مهمی از جامعه ادبی آلمانی‌زبان را تشکیل می‌دهند، موهای خود را به نشانه همبستگی با زنان ایران تراشید. او گفت:

«این جایزه فقط متعلق به من نیست. من فکر می‌کنم که هیئت داوران این رمان را از جمله به این خاطر برگزید تا نشانه‌ای علیه نفرت، برای عشق و برای مبارزه همه کسانی که به خاطر بدن خود زیر فشار هستند، ارائه کند. این جایزه متعلق به زنان ایران هم هست؛ آن‌هایی که همه ما [اکنون] نظاره‌گرشان هستیم.»

با این سخنان تمامی حاضران در سالن به‌پا خاستند و برای مدتی کف زدند.

امسال، هیئت داوران کتاب سال آلمان در مجموع ۲۳۳ عنوان کتاب را که بین اکتبر ۲۰۲۱ و ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ منتشر شده بودند، مورد ارزیابی قرار داد.

در سال ۲۰۲۱ جایزه کتاب سال آلمان به آنتیه راویک استروبل برای رمان «زن آبی» رسید. در سال ۲۰۲۰، آن وبر برای رمان خود «آنته، حماسه قهرمان» این جایزه را دریافت کرد.

جایزه کتاب سال آلمان برای بهترین رمان آلمانی‌زبان، توسط بنیاد فرهنگ کتاب و ترویج کتاب‌خوانی انجمن بورس کتاب آلمان اعطا می‌شود.

از سال ۲۰۰۵، مراسم اهدای جایزه کتاب سال آلمان همواره پیشوازی برای نمایشگاه کتاب فرانکفورت بوده است. نمایشگاه کتاب فرانکفورت چهارشنبه آینده آغاز می‌شود.