استرالیا می‌گوید که دیگر اورشلیم غربی (غرب بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد و تصمیم دولت اسکات موریسون، نخست وزیر سابق این کشور در سال ۲۰۱۸ را لغو می‌کند.

پنی وونگ، وزیر امور خارجه استرالیا در بیانیه‌ای گفت:

«امروز دولت موضع قبلی و دیرینه استرالیا مبنی بر اینکه وضعیت نهایی اورشلیم باید به عنوان بخشی از هر گونه مذاکرات صلح بین اسرائیل و مردم فلسطین حل و فصل شود، را تأیید کرده است.»

این امر به این معنی است که دولت استرالیا شناسایی اورشلیم غربی به عنوان پایتخت اسرائیل توسط دولت موریسون را پس گرفته است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ۱۵ ژوئیه در دومین مرحله از سفر خاورمیانه‌ای خود با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار و بر حمایت از راه حل «دو کشور» تأکید کرد. بایدن در اراضی اشغالی با اذعان به اینکه در حال حاضر «شرایط برای ازسرگیری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها آماده نیست» قول داده بود به تلاش‌ها برای نزدیک‌تر کردن دو طرف ادامه دهد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین خواستار «دست نکشیدن» از ایده صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها شده و تأکید کرده بود که طرفدار ایجاد یک کشور فلسطینی «مستقل» با «سرزمینی مشخص» در کنار اسرائیل است. تصمیم دولت استرالیا مبنی بر پس گرفتن شناسایی اورشلیم غربی به عنوان پایتخت اسرائیل در راستای این سیاست دولت آمریکاست.

به گزارش الجزیره، وانگ بار دیگر تاکید کرد که سفارت استرالیا در تل آویو باقی خواهد ماند و نخست وزیر استرالیا نیز متعهد به راه حل دو کشوری است که «در چهارچوب این راه‌حل اسرائیل و یک کشور فلسطینی آینده، در صلح و امنیت، در مرزهای شناخته شده بین‌المللی همزیستی کنند.» وزیر امور خارجه استرالیا افزود:

« ما از رویکردی که این چشم‌انداز را تضعیف کند، حمایت نخواهیم کرد.»

وضعیت اورشلیم یکی از بزرگ‌ترین نقاط اختلاف در تلاش برای دستیابی به توافق صلح بین اسرائیل و فلسطین است.

اسرائیل کل شهر، از جمله بخش شرقی را که پس از جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷ ضمیمه خاک خود کرد، پایتخت خود می‌داند در حالی که مقامات فلسطینی با حمایت گسترده بین المللی خواهان قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور آینده‌ای هستند که امیدوارند در کرانه غربی و نوار غزه ایجاد کنند.

یائر لاپید، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود به شرط آن که امنیت اسرائیل تضمین شود، منعی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین وجود ندارد.

این نخستین بار بود که یک رهبر اسرائیلی از «راه‌حل دو دولت» با صراحت حمایت می‌‌کرد.