الناز رکابی، قهرمان صخره‌نوردی ایران پس از راهیابی به فینال مسابقات قهرمانی آسیا در کره جنوبی و شرکت بدون حجاب در این رقابت‌ها ساعت سه بامداد چهارشنبه ۲۷ مهر به تهران بازگشت.

تصاویر ویدئویی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که جمعیت زیادی در فرودگاه بین‌المللی خمینی از او استقبال پرشوری کردند. مردم نام رکابی را سر می‌دادند و از او به‌عنوان «قهرمان» تجلیل کردند.

موضوع حضور بدون حجاب الناز رکابی در مسابقات ورزشی توجه جهانیان را به خود جلب کرد و رسانه‌های کشورهای مختلف آن را بازتاب گسترده‌ای دادند. ظاهر او نشانه همبستگی با جنبش زنان در ایران و اعتراضات به حجاب اجباری تلقی شد و این نگرانی وجود داشت که او ممکن است زودتر از موعد مقرر کره جنوبی را ترک کند و در ایران دستگیر شود. همچنین گفته شد که گذرنامه و تلفن همراه او ضبط شده است.

«عذرخواهی» تردیدبرانگیز رکابی

در پی بازتاب گسترده خبر شرکت بدون حجاب الناز رکابی در مسابقات صخره‌نوردی آسیا، این ورزشکار در استوری اینستاگرام از حساب کاربری منتسب به او به دلیل استفاده نکردن از روسری «عذرخواهی» کرد و نوشت:

«به دلیل زمان‌بندی نامناسب و فراخوانی غیرقابل پیش‌بینی برای صعود دیواره، پوشش بنده سهواً دچار مشکل شد.»

اما تصاویر منتشرشده از این رویداد در سئول نشان دادند که او قبل از صعود آرام بود.

روشن نیست که آیا خود رکابی این پست را در اینستاگرام نوشته است یا خیر و اگر چنین است، در چه شرایطی. ناظران این «عذرخواهی» را جلوه دیگری از اعترافات اجباری در ایران دانستند. چنین اعترافاتی سابقه طولانی در ایران دارد و نهادهای حقوق بشری بارها اعترافات اجباری را فاقد اعتبار خوانده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز فیلمی از ورود الناز رکابی منتشر کرد که در آن او همان محتوای پست اینستاگرامی خود را تکرار کرد و گفت «سهواً» بدون حجاب در مسابقات ظاهر شده است.

بسیاری از مردم همچنان معتقدند چنین اظهاراتی تحت فشار بیان می‌شود و الناز رکابی استثنا نیست. استقبال پرشور مردم از رکابی در فرودگاه مؤید چنین برداشتی است.

الناز رکابی در مسابقات آسیایی سئول پس از سه ورزشکار از کره جنوبی و ژاپن در رتبه چهارم قرار گرفت.