بر اساس گزارش نیویورک‌ تایمز، روسیه بخش قابل توجهی از نیروهای خود را از سوریه خارج کرده است، از جمله سامانه دفاع هوایی پیشرفته اس‌-۳۰۰ که تهدیدی بزرگ برای عملیات نیروی هوایی اسرائیل در این کشور بوده است.

نیویورک تایمز نوشت این تحول می‌تواند تصمیم اسرائیل برای ارتقای سطح حمایتش از کی‌یف را تغییر دهد، زیرا حضور روسیه در سوریه یکی از ملاحظات اصلی برای موضع اسرائیل در این مورد بوده است.

به گفته یک مقام ارشد دفاعی اسرائیل و دو دیپلمات ارشد غربی انتقال سامانه ضدهوایی اس-۳۰۰ به خارج از سوریه در بحبوحه عقب‌نشینی بیشتر روسیه در این کشور صورت می‌گیرد زیرا این کشور به دنبال تقویت جبهه‌اش در اوکراین است.

در ماه اوت، تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده توسط شرکت اسرائیلی ImageSat International نشان داد که باتری سامانه‌های اس-۳۰۰ از مصیاف در شمال غربی سوریه به بندری در طرطوس و سپس به نووروسیسک، بندر روسیه در دریای سیاه در نزدیکی کریمه منتقل می‌شود.

این مقامات تخمین‌های متفاوتی درباره تعداد نیروهایی که از سوریه خارج شده‌اند ارائه کردند. دو نفر تعداد آنها را چند گردان یا ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ سرباز اعلام کردند، در حالی که نفر سوم گفت که تعداد بسیار بیشتر است. این مقام ارشد دفاعی اسرائیل گفت که نیروهای خارج شده با افسران دژبان جایگزین شده‌اند.

کی‌یف بارها اسرائیل را تحت فشار قرار داده است تا سامانه‌های دفاع هوایی و تجهیزات نظامی به آن‌ها عرضه کند.

اگرچه اسرائیل در چندین نوبت به شدت از اقدامات روسیه در اوکراین انتقاد کرده است، اما تل‌آویو تاکنون از ارائه کمک نظامی مستقیم به کی‌یف – نه تسلیحات تهاجمی و نه فناوری دفاعی پیشرفته – در تلاش برای جلوگیری از ایجاد بحران با مسکو اجتناب کرده است.

اعتقاد بر این است که موضع اسرائیل مبتنی بر تمایل این رژیم برای حفظ آزادی عملیات در سوریه و همچنین جلوگیری از ایجاد مشکل برای جامعه بزرگ یهودی روسیه است.

مسکو قبلاً برای محدود کردن مؤسسات یهودی در این کشور اقدام کرده است: در تابستان وزارت دادگستری روسیه دادخواستی را برای انحلال دفاتر روسیه آژانس یهود – سازمانی نیمه دولتی که مهاجرت یهودیان را تشویق و تسهیل می‌کند – ارائه داد. به نظر تحلیلگران این واکنشی بود به انتقاد اسرائیل از حمله به اوکراین.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه تأکید کرد که اگرچه اسرائیل به حمایت خود از اوکراین ادامه خواهد داد، ولی «به دلیل انواع ملاحظات عملیاتی، سیستم‌های تسلیحاتی را به اوکراین تحویل نخواهد داد».

با این حال، او گفت کشورش می‌تواند یک سیستم هشدار اولیه را به اوکراین بدهد تا در مورد حملات بعدی هشدار دهد، مانند آنچه در اسرائیل استفاده می‌شود.

روز دوشنبه، دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، در پستی در شبکه‌های اجتماعی به اسرائیل هشدار داد که هرگونه ارسال «بی‌ملاحظه» تجهیزات نظامی به اوکراین «روابط دیپلماتیک بین کشورهای ما را از بین خواهد برد».

اسرائیل در سال‌‌های گذشته صدها حمله را در سوریه انجام داده است تا از ایجاد پایگاه نظامی سپاه قدس و ارسال تسلیحات پیشرفته به گروه حزب‌الله لبنان جلوگیری کند.

اسرائیل و روسیه برای جلوگیری از درگیری نیروهایشان در سوریه، یک خط ارتباط مستقیم بین نظامیان خود ایجاد کرده‌اند.

سامانه اس-۳۰۰ در سال ۲۰۱۸ به سوریه منتقل شد. کنترل باتری‌ها هرگز به دولت سوریه واگذار نشد. به گفته نیویورک تایمز، تهدید سامانه اس-۳۰۰ برای عملیات اسرائیل در سوریه دلیل اصلی رد درخواست اوکراین برای دریافت سامانه‌های دفاع هوایی مانند «گنبد آهنین» بود که اسرائیل از آن برای رهگیری حملات راکتی از غزه استفاده می‌کند.

در ماه مه سال جاری، نیروهای روسی در پایان حمله نیروی هوایی اسرائیل به اهدافی در منطقه مصیاف، با استفاده از این سیستم پیشرفته به سمت جت‌های اسرائیلی شلیک کردند.

روسیه همچنان سیستم دفاع هوایی پیشرفته‌تر اس-۴۰۰ خود را در سوریه حفظ می‌کند، اما طبق گزارش‌ها، این موشک‌ها فقط وظیفه دفاع از پایگاه‌‌های روسیه را دارند.