روزنامه واشنگتن پست روز جمعه ۲۱ اکتبر/۲۹ مهر به نقل از منابع آگاه نوشت در میان اسنادی که در تفتیش خانه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا کشف و ضبط شد، دست‌کم یک سند درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شود. این اسناد از خانه ترامپ در مارآ لاگو واقع در پالم بیچ فلوریدا ضبط شدند. 

در این گزارش آمده که اسناد محرمانه مرتبط با فعالیت‌های جاسوسی علیه چین و حداقل یک سند که به جزئيات برنامه موشکی حکومت ایران مرتبط است، از حساس‌ترین موارد کشف‌شده توسط اف‌بی‌آی در خانه ترامپ تلقی می‌شوند.

درباره جزئيات سند مرتبط با ایران اطلاعات بیشتری اعلام نشده است.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا همواره مخالفت خود را با توسعه برنامه موشکی ایران اعلام کرده‌اند. یکی از دلایل تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران ادامه توسعه برنامه‌های موشکی سپاه پاسداران است؛ از جمله ساخت موشک‌های بالستیک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای‌ که قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را نقض می‌کند.

ژنرال کنت مک کنزی، فرمانده فرماندهی نیروهای مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) در یکی از آخرین گزارش‌های خود اعلام کرد که ایران بیش از سه هزار موشک بالستیک دارد که برخی از آنها می‌توانند اسرائیل را هدف قرار دهند.

مک‌کنزی در ادامه سخنانش در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا از نیروی موشکی ایران به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید» برای امنیت منطقه خاورمیانه یاد کرد و اعلام کرد که ایران زرادخانه موشک‌های بالستیک با قابلیت کلاهک هسته‌ای‌اش را توسعه داده و چندین بار این سکوهای تسلیحاتی را آزمایش کرده است. او به کمیته دفاعی سنای آمریکا گفت ایران طی ۵ تا ۷ سال گذشته سرمایه‌گذاری کلانی در برنامه موشکی بالستیک خود انجام داده است.

احتمال طرح اتهام‌های جدید علیه ترامپ

به‌گفته منابع واشنگتن‌پست، فاش‌شدن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده محرمانه مرتبط با برنامه موشکی جمهوری اسلامی به‌ همراه اسناد دیگری که فعالیت‌های اطلاعاتی ایالات متحده علیه چین را برملا می‌کنند، ممکن است امنیت آمریکا را «به‌طور جدی به‌ خطر بیاندازد».

این روزنامه به نقل از کارشناسان نوشت: «انتشار اطلاعات در این اسناد خطرات متعددی را به همراه خواهد داشت، از جمله به خطر انداختن هویت و جان منابع و مکانیسم‌های اطلاعاتی ایالات متحده.»

با این حال، اطلاعات حساس در استراحتگاهی نگهداری می‌شدند که صدها عضو، کارگر و مهمان غربال‌نشده به‌واسطه مهمانی، مراسم‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی و جشن‌های عروسی به آن رفت و آمد داشتند. دونالد ترامپ حتی برخی از اسناد را در نزدیکی یک استخر که همه به آن به‌راحتی دسترسی داشتند، نگهداری می‌کرده است.

دیوید لاوفمن، یکی از مقامات ارشد سابق وزارت دادگستری ایالات متحده در این‌رابطه گفته است:

«حساسیت استثنایی این اسناد، و افشای بی‌ملاحظه منابع و روش‌های ارزشمند توانایی‌های اطلاعاتی ایالات متحده در مورد این دشمنان خارجی، قطعاً بر تصمیم وزارت دادگستری در مورد طرح اتهام حفظ عمدی اطلاعات دفاعی، تحت قانون جاسوسی، علیه آقای ترامپ یا دیگران تأثیر خواهد گذاشت.»

وزارت دادگستری ایالات متحده و دونالد ترامپ هنوز گزارش واشنگتن‌پست را تایید نکرده‌اند.

در اوایل سال جاری میلادی آرشیو ملی ایالات متحده آمریکا، به‌عنوان مسئول نگهداری مکاتبه‌های رئیس‌جمهوری اعلام کرد مظنون است که چندین جعبه اسناد محرمانه در مارآلاگو نگهداری می‌شود و ترامپ همچنان اسناد دولتی را در اختیار دارد.

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در نهایت دوشنبه ۱۷ مرداد / ۸ اوت استراحتگاه دونالد ترامپ، در مارآلاگو را مورد بازرسی قرار داد. اف‌بی‌آی ابتدا دلیلی برای این اقدام ارائه نکرد اما طبق گزارش رسانه‌ها، پلیس به‌دنبال اسنادی بود که ترامپ پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود در ژانویه ۲۰۲۱ از کاخ سفید به مارآلاگو برده بود، اگرچه طبق قانون باید همه اسناد را به آرشیو ملی تحویل می‌داد.

طبق گزارش واشنگتن پست، اف‌بی‌آی در جست‌وجوی اسناد مربوط به تسلیحات هسته‌ای خانه ترامپ را تفتیش کرده است و ابتدا مشخص نبود که چنین اسنادی پیدا شده یا خیر اما گفته می‌شد اف‌بی‌آی در آن‌زمان ۱۲ جعبه سند را ضبط کرده است.

اف‌بی‌آی در ادامه اعلام کرد که این اسناد اطلاعات حساس دفاع ملی از جمله ۶۷ سند محرمانه، ۹۲ سند سری و ۲۵ سند به‌کلی سری را در خود جای داده‌اند و در میان آن‌ها اطلاعاتی در مورد هویت «منابع انسانی اطلاعاتی مخفی» شامل جاسوسان و خبرچین‌ها که یکی از محرمانه‌ترین اسرار دولتی است، دیده می‌شده است.

وزارت دادگستری ایالات متحده در حال بررسی این موضوع است که آیا ترامپ پس از خروج از کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱، با بردن اسناد دولت خود از جمله حدود ۱۰۰ سند طبقه بندی شده به ملک خود در فلوریدا، قانون را زیر پا گذاشته است یا خیر.

این وزارتخانه همچنین در حال بررسی این موضوع است که آیا ترامپ یا تیمش هنگام فرستادن ماموران اف‌بی‌آی برای بازرسی خانه او مانع اجرای عدالت شده‌اند یا خیر، و هشدار داده است که ممکن است اسناد محرمانه بیشتری همچنان مفقود باشند.

ترامپ دو پرونده گشوده دیگر هم دارد. یکی در نیویورک و مرتبط با فعالیت‌های تجاری‌اش و دیگری به دلیل تلاش‌هایش برای لغو نتایج انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ و حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا.