رامین صفرنیا، وکیل دادگستری در صفحه شخصی خود در توییتر از صدور رأی دادگاه رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی، سه عضو تشکل‌های صنفی معلمان که از اردیبهشت امسال در زندان حبس شده‌اند، خبر داد.

دادگاه انقلاب تهران رسول بداقی و جعفر ابراهیمی را به چهار سال و شش ماه زندان بابت «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و یک‌سال زندان بابت «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم کرده است.

محمد حبیبی نیز بابت «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به سه سال و هفت ماه و بابت «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک‌سال حبس محکوم شده است.

هر سه فعال صنفی معلمان که حدود شش ماه پیش در آستانه تجمع سراسری معلمان به مناسبت روز کارگر بازداشت شدند، با رأی دادگاه به‌مدت دو سال حق خروج از کشور و عضویت در گروه‌های اجتماعی و سیاسی را ندارند.

دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌های گذشته بارها برای معلمان زندانی به بهانه دیدار با سیسل کوهلر و ژاک پاریس، دو عضو اتحادیه آموزشی فرانسه و به اتهام «ارتباط با نیروی خارجی به قصد براندازی» حکم صادر کرده است.

مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی، دو عضو انجمن صنفی معلمان مریوان که در جریان اعتراضات اخیر بار دیگر بازداشت شدند و همچنین شعبان محمدی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان از دیگر فعالان صنفی معلمان هستند که در ارتباط با اعتراضات گسترده معلمان در سال ۱۴۰۰ بازداشت شدند.

علاوه بر معلمان، رضا شهابی و حسن سعیدی دو عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و کیوان مهتدی، پژوهشگر و مترجم مدافع حقوق کارگران از دیگر فعالانی هستند که در ارتباط با سناریو ساختگی حکومت علیه تشکل‌های کارگری بازداشت و همچنان در زندان حبس شده‌اند. آنیشا اسداللهی از دیگر بازداشت‌شدگان این سناریوی امنیتی به صورت موقت از زندان بیرون آمده است.

از آغاز اعتراضات جاری در ایران نیز ماموران امنیتی شمار زیادی از فعالان کارگری و صنفی، از جمله دستکم ۲۵ معلم را در شهرهای مختلف بازداشت کردند. برخی از معلمان به قید وثیقه از زندان بیرون آمده‌اند اما شمار زیادی از آن‌ها همچنان در زندان حبس شده‌اند.

پیروز نامی، دبیر تشکل صنفی معلمان خوزستان، آخرین معلم بازداشت‌شده تا لحظه تنظیم این گزارش است که هویت او فاش شده است.

تکمیلی: حسین تاج، وکیل رضا شهابی و حسن سعیدی دو عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفته است: «علیرغم نقص در پرونده و ایرادهای گزارش نهاد امنیتی، شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ⁧رضا شهابی⁩ و ⁧حسن سعیدی⁩ از فعالان صنفی سندیکای شرکت واحد را به اتهام‌های فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، به مجموعاً ۶سال حبس تعزیری (۵سال اجرایی) محکوم کرد. و در حکم صادره مجازات تکمیلی مبنی بر ممنوعیت خروج از کشور و عضویت در احزاب و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و منع از اقامت در تهران و استان‌های مجاور به مدت ۲سال تعیین شده‌است». دادگاه شهابی و سعیدی در غیاب آنها تشکیل شده بود.