یوری ساک، مشاور وزیر دفاع اوکراین، روز یکشنبه گفت که اسرائیل اطلاعاتی در مورد پهپادهای انتحاری ساخت ایران که روسیه از آنها برای حمله به شهرهای اوکراین استفاده می‌کند، در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.

این مقام رسمی به نیویورک تایمز گفت که اسرائیل «اطلاعات مفیدی برای هدف قرار دادن پهپادهای ایرانی» با آن‌ها به اشتراک گذاشته است.

به گفته مشاور وزیر دفاع اوکراین، ارتش این کشور به طور معمول بیش از ۷۰ درصد از پهپادهای شاهد-۱۳۶ را که روسیه در مردادماه گذشته از ایران خریداری کرد، سرنگون می‌کند.

مقام‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی فروش پهپاد و موشک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد می‌کنند با این حال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در آخرین سخنرانی‌اش در هفته گذشته گفت که غربی‌ها قبلا این پهپادها را «فوتوشاپ» می‌دانستند و اکنون از فروش این پهپادها عصبانی‌اند. او عملکرد این پهپادها را مایه غرور جمهوری اسلامی خواند.

اسرائیل در هفته‌های گذشته تحت فشار قرار داشته تا به اوکراین برای مقابله با این پهپادهای انتحاری کمک کند. مقام‌های اسرائیل تاکنون در برابر درخواست اوکراین برای دریافت سامانه‌های پدافندی ضدپهپادی مقاومت کرده‌اند.  

حال یوری ساک به نیویورک تایمز می‌گوید که اسرائیل با امتناع از ارائه سیستم پدافند هوایی ضدپهپاد به اوکراین، فرصتی مناسب برای کسب تجربه برای مقابله با تهدیدی که بر سر دولا اسرائیل سایه افکنده را از دست می‌دهد.

این مقام اوکراینی گفته است که پهپادهای ایرانی که اکنون به شهرهای اوکراین حمله می‌کنند برای حمله به اسرائیل طراحی شده‌اند و مقام‌های جمهوری اسلامی از اوکراین به‌عنوان محل آزمایش و یافتن نقاط ضعف و برطرف کردن نواقص پهپادیشان استفاده می‌کنند و «دیر یا زود از آنها علیه اسرائیل استفاده خواهند کرد.»

اوایل روز چهارشنبه، گزارش دیگری به نقل از یک منبع ناشناس اوکراینی فاش کرد که یک شرکت امنیتی خصوصی اسرائیلی تصاویر ماهواره‌ای از مواضع ارتش روسیه را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش سازمان اطلاعات بریتانیا، مسکو استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین را برای جایگزینی تسلیحات دقیق دوربرد خود به دلیل کمبود آنها افزایش داده است.

هفته گذشته، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل به نمایندگان اتحادیه اروپا گفت که دولتش به رغم آنکه روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به شهرهای اوکراین استفاده می‌کند، امکانات لازم برای مقابله با آن‌ها را به کی‌یف نخواهد داد. این بیانیه اندکی پس از آن صادر شد که کی‌یف از اسرائیل خواست تا سامانه‌های دفاع هوایی در اختیارش بگذارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل که یکی از منتقدان اصلی دولت کنونی اسرائیل است از این تصمیم دفاع کرده است. نتانیاهو دلیل مخالفتش با فروش تجهیزات پدافنی به اوکراین را این دانست که در وضعیت‌های مشابه، امکاناتی که اسرائیل برای مقابله با جنگ‌افزارهای ساخت ایران به دیگر کشورها ارسال کرده پس از مدتی در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته است.