شورای فرهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرد تحصن معلمان در مدارس کشور در دومین روز ادامه یافته است.

بر اساس این گزارش معلمان در شهرهای مریوان، کامیاران، سقز، سنندج، جوانرود، دیواندره، بجنورد و همچنین کرج در دومین روز به تحصن و اعتصاب خود ادامه دادند. معلمان پلاکاردهایی در داشتند که بیانگر مهم‌ترین خواسته‌های آن‌ها بود:

«معلمان و دانش‌آموزان زندانی را آزاد کنید»، «نه به سرکوب دانش‌آموزان و معلمان»، «باتون و اسلحه دانش‌آموزان را آموزش نمی‌دهد»، «ژن، ژیان، ئازادی»، و «جانم فدای دانش‌آموزان».

یکی از معلمان مریوان مستقیماً وزیر آموزش و پروش دولت سرکوبگر را خطاب قرار داده بود با پلاکاردی که روی آن  نوشته شده بود:

 «جناب وزیر، کانون یعنی خانواده و مدرسه، نه بازداشتگاه»

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش به روزنامه شرق گفته بود که تعدادی از دانش‌آموزان در جریان اعتراضات جاری در ایران بازداشت‌ شده‌اند، اما او آمار دقیقی از تعداد دانش‌آموزان بازداشت‌شده ارائه نکرد. نخستین بار یک مدیر مدرسه متوسطه اول دختران در اطراف تهران که نامش فاش نشده، در مصاحبه با هم‌میهن گفته بود که از مدیران برخی مدارس شنیده که «نیروهای امنیتی وارد مدرسه شده‌اند و برخی دانش‌آموزان را از داخل مدرسه برده‌اند.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه مصاحبه با شرق همچنین مدعی شده بود که «بازداشت دانش‌آموزان برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روان‌شناسی هستند و دوستان کارشناس، کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.»

 کانون اصلاح و تربیت در ایران زیر نظر قوه قضاییه قرار دارد و زندانی است برای مجرمان زیر ۱۸ سال.

معلمان متحصن خواستار پایان دادن به سرکوب معترضان، آزادی معلمان و دانش‌آموزان زندانی و منع ورود نیروهای نظامی و امنیتی به داخل مدارس‌اند.

روز گذشته در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، تحصن در مدارس کل کشور آغاز شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در این فراخوان از والدین دانش‌آموزان خواسته بود فرزندان خود را در روزهای یکشنبه ۱ آبان و دوشنبه ۲ آبان ماه به مدرسه نفرستند یا خودشان با دانش آموزان در مدرسه حاضر شوند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از مدیران و معاونان مدارس تقاضا کرده بود که به همراه همکاران در تحصن شرکت کنند و در مقابل معلمان نایستند و در صورت تعرض احتمالی لباس شخصی‌ها به دانش‌آموزان و حریم مدرسه، یک صدا در برابر آن‌ها مقاومت کنند.

 شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان شنبه گذشته اسامی ۳۰ دانش‌آموز که در جریان اعتراضات ۵ هفته گذشته به قتل رسیدند را منتشر کرد.  

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در روزهای پایانی هفته قبل در بیانیه فراخوان به اعتصاب در همبستگی با دانش‌آموزان و معترضان، به صراحت گفته بود:

«معلمان این قساوت‌ها و سبعیت‌ها را تحمل نمی‌کند و اعلام می‌دارند که ما از مردم هستیم و آن گلوله‌ها و ساچمه‌هایی که در خیابان‌ها به مردم می‌زنید، روح و جان ما را هدف قرار می‌دهد. نفس دانش‌آموز با نفس ما درهم آمیخته و ما نمی‌توانیم در میانه‌ی باروت و آتش و ساچمه، روی تخته سیاه تمرکز کنیم و برایمان مهم نباشد که حال فرزندان این سرزمین چگونه است. اگر مردم و جامعه فریاد می‌زند، ما هم بخشی از این فریاد و تظلم‌خواهی هستیم.»