هنوز شمار دقیق هنرمندانی که از آغاز خیزش جاری در ایران بازداشت شده‌اند، مشخص نیست. ۲۷ مهر ماه حسن معجونی، بازیگر تئاتر و سینما، اسامی ۲۱ هنرمند تئاتر را که به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند منتشر کرد.

هوشمند هنرکار که به همراه همکاران خود یک کارگروه برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در خانه تئاتر تشکیل داده است، به روزنامه «هم‌میهن» گفت: «بر اساس آخرین لیست این کارگروه ۱۳ نفر از اهالی خانواده تئاتر که الزاما عضو خانه تئاتر نیستند، در بازداشت هستند.»

خانه تئاتر یک انجمن دولتی است و تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت می‌پردازد.

به گفته هنرکار تعدادی از هنرمندان تئاتر در این مدت آزاد و همزمان تعداد دیگری بازداشت شده‌اند. هنرکار هویت هیچ یک از هنرمندانی را که به گفته او همچنان «در بند هستند»، فاش نکرد.

پیشتر حسن معجونی از میرحسین بریمانی، سجاد پورفتاحی، سیاوش خادم حسینی، پژمان عبدی، غزاله رشیدی، محمد زارعی، شیوا موسی زاده، نازنین حاجی‌زاده، الهه بایرامیان، حسین اسماعیلی، فریناز صراف، علیرضا ایزدی، امیرحسین رحیمی، علیرضا عموزاد، مهدی حسینی، بهنام حیدری،‌ علی یزدانی، دانیال صفدری، مهدخت رحمانی، امیرعلی رحمتی، پویا رنجبر و محمد ساجدی به عنوان هنرمندان تئاتری که به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، نام برده بود.

هنرکار بدون اینکه نامی از معجونی ببرد، گفته اسامی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی دقیق نیست و برخی از این هنرمندان تنها احضار شده‌ بودند.

او همچنین نسبت به تشکیل پرونده قضایی برای بازیگران تئاتر و سینِما که همزمان با خیزش جاری بازداشت یا احضار شدند، ابراز نگرانی کرده است:

«کسانی که در این دوران، بازداشت موقت را تجربه کرده‌اند ممکن است پرونده‌شان در آینده نزدیک وارد سیر قضایی شود.»

هنرکار گفته کارگروه تشکیل شده در خانه تئاتر در حال رایزنی با یک گروه از وکلا است تا به افراد بازداشت‌شده «کمک حقوقی کنند و وکالت آن‌ها را بپذیرند».

عضو کارگروه بحران خانه تئاتر همچنین با بیان اینکه «هنوز وارد مرحله قضایی نشده‌ایم» گفته است وکلای مشاور خانه تئاتر تاکنون تنها درباره پرونده‌های مالی مشاوره حقوقی می‌دادند اما در رابطه با بازداشت‌های اخیر صحبتی با آن‌ها نشده است.

او افزوده است:

«وکلا در حال حاضر نمی‌توانند کمکی به ما کنند چون هنوز برای این عزیزان پرونده‌ای تشکیل نشده است و مشغول تعیین وضع افراد هستیم تا در ادامه ببینیم چه کمکی می‌توان به آن‌ها کرد.»

هنرکار همچنین از مذاکره با برخی مقام‌های دولتی از جمله معاون وزیر ارشاد خبر داده اما گفته است:

«با این‌که هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم معاون هنری‌شان، محمود سالاری در این مورد قول مساعد داده‌اند، من موردی مشاهده نکرده‌ام که کاری صورت دهند».

به گفته هنرکار قرار است خانه تئاتر با همکاری خانه سینما و خانه موسیقی یک کارگروه بزرگ‌تر برای پیگری وضعیت تمامی هنرمندان بازداشت شده در جریان اعتراضات اخیر تشکیل بدهد.

روز قبل نیز بیش از ۶۰۰ نویسنده و شاعر و هنرمند ایرانی در اعتراض به بازداشت و تهدید نویسندگان و هنرمندان بیانیه‌ای صادر کردند و نوشتند:

«ما امضاکنندگان این بیانیه و اعضای جامعه‌ ادبی که اوج رفتارهای سرکوب‌گرانه و مالامال از ستم و بیداد و خشونت در این نظام را سالیان به رأی‌العین دیده‌ایم و امروز هم با دیدگانی ناباور، شاهد شدت بی‌‌سابقه‌ آن علیه جامعه‌ مدنی هستیم، جان یاران در بند خود را در هر شهر و استانی که گرفتار آمده‌اند در خطر جدی می‌بینیم و ضمن خواستاریِ آزادی بی‌قیدوشرط و فوری همه‌ هم‌قلمان، حکومت را در هر اتفاقی که برای هر یک از اعضای جامعه‌ ادبی رخ دهد، مستقیماً مسئول خواهیم دانست.»

از آغاز خیزش جاری در ایران که از ۲۵ شهریور در واکنش به قتل ژینا (مهسا) امینی در جریان بازداشت به دست پلیس گشت ارشاد شکل گرفت، نیروهای امنیتی صدها تن از شهروندان، فعالان صنفی و کارگری، فعالان حقوق زنان و برابری‌خواه، هنرمندان، دانشجویان و دانش‌آموزان را بازداشت کرده‌اند.

هنوز به صورت رسمی آمار بازداشت‌شدگان منتشر نشده است. تنها در تهران بیش از سه هزار نفر بازداشت شده‌اند.

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران دوم آبان گفت که برای ۳۱۵ نفر از بازداشت‌شدگان در تهران کیفرخواست منتشر شده است.

همچنین بازداشت فعالان صنفی و مدنی و معترضان در استان‌های کردستان، آذربایجان‌ غربی، کهکیلویه و بویراحمد، آذربایجان‌ شرقی و سیستان و بلوچستان پر شمار گزارش شده است.

منابع حکومتی ادعا کرده‌اند برخی از بازداشت‌شدگان طی روزهای گذشته آزاد شده‌اند.