خیزش ادامه دارد. در هر نقطه‌ای به شکلی: در دانشگاه‌ها دانشجویان قانون نانوشته تبعیض‌آمیز تفکیک جنسیتی را با مقاومت روزانه لغو کرده‌اند. در مدرسه‌ها معلمان و دانش‌آموزان مقاومت را کنار یکدیگر می‌آموزند و تجربه می‌کنند. در خیابان هم همچنان رزم شبانه برقرار است.

ادامه خیزش دانشجویی

دانشگاه‌های نقطه‌های مختلف ایران دوشنبه دوم آبان‌ آرام ننشستند و همچون بسیاری از روزهای گذشته به اعتراض ادامه دادند. دانشگاه‌های دولتی و آزاد هر دو بخش مهمی از اعتراضات هستند. در واقع وجود دانشگاه‌های آزاد در نقاط مختلف ایران از جمله شهرهای کوچک و حاشیه‌ای باعث شده که آتش جنبش در نقاط مختلف ایران به لطف قدرت گرفتن دوباره جنبش دانشجویی خاموش نشود.

آزادکردن سلف‌هایی که پیش از این برای پسران و دختران جداسازی شده بود، یکی از مهم‌ترین تاکتیک‌های این دور از اعتراضات دانشجویی برای فتح سنگر به سنگر دانشگاه و رهایی از استبداد آموزشی و آپارتاید جنسیتی است.

آزادسازی سلف‌ها

در روزهای گذشته تصویرهایی از مختلط کردن سلف علی رغم تهدیدها از برخی دانشگاه‌ها همچون صنعتی شریف و علامه طباطبایی تهران بیرون آمد. امروز در دانشگاه شهرکرد، علم و صنعت تهران، هنر اسلامی تبریز، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی اصفهان، و فردوسی مشهد همین اتفاق افتاد.

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، ۲ آبان برای سومین روز در برابر سلف آزادشده حاضر شدند. در مقابل، نیروهای حراست و بسیجی دانشگاه به سرکوب آنها پرداختند. بنا به گزارش ارسال‌شده برای زمانه، «پس از ممانعت حراست از مختلط شدن سلف و ورود بسیج دانشکده و در پی تهدید دانشجویان و احضار آنان به حراست، دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی علامه اقدام به تجمع اعتراضی کردند».

سلف مختلط دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه تهران

این سرکوب باعث گسترش اعتراض و تجمع علیه بسیجی‌ها و حراستی‌ها در دانشکده علوم اجتماعی علامه شد. دانشجویان از جمله شعار می‌دادند: مرگ بر دیکتاتور؛ بسیجی برو گمشو؛ نه روسری نه توسری، آزادی و برابری؛ شعارشون گفت‌وگو، تفنگشون سمت ماست؛ ۱۵۰۰ نفر، کشته آبان ما؛ و زن زندگی آزادی.

در دانشکده ادبیات علامه نیز اعتراض‌ها برقرار بود و امروز نیز دانشجویان توانستند در سلف به صورت مختلط حاضر شوند.

در شهر کرد نیز دانشجویان دانشگاه این شهر جداسازی جنسیتی در سلف را از بین بردند. آنها در تجمع‌شان شعار می‌دادند: «از شهرکرد تا تهران، اتحاد اتحاد» و «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور».

در برابر سلف مرکزی دانشگاه علم و صنعت تهران نیز تجمع در اعتراض به جداسازی جنسیتی شکل گرفت. حراست این دانشگاه با دانشجویان درگیر شد. گفته می‌شود نیروهای لباس شخصی چند دانشجو را هنگام خروج از دانشگاه بازداشت کرده‌اند.

در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تجمعی بزرگ و چهارساعته رخ داد که از سلف آغاز شد. دانشجویان غذاهای سلف را مقابل ساختمان بسیج ردیف کردند و در ادامه سرود و شعار سر دادند؛ شعارهایی از جمله: «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «از کردستان تا تبریز، صبر ما گشته لبریز»، «آزادلیق، عدالت، میللی حکومت»، «نه روسری نه توسری»، «ژن ژیان ئازادی / زن زندگی آزادی».

اما در ویدئویی که از تجمع اعتراضی دانشجویان این دانشگاه منتشر شده است شعار «مرد، میهن، آبادی» که با انتقاد گسترده از سوی فعالان برابری‌خواه و فمینیست‌ها همراه شده است، نیز به گوش می‌رسد. دانشجویان معترض آنگونه که در ویدئوها پیداست مقنعه‌های خود را در آسمان می‌چرخانند.

دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک) نیز توانستند جداسازی جنسیتی در سلف ترنج دانشگاه را پایان دهند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده، آنها پس از حضور در سلف بطری‌های دوغ میهن را دور ریختند. شرکت میهن متهم است به در اختیار قرار دادن خودروهایش برای حمل نیروهای امنیتی.

در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز تجمع بزرگ دانشجویان دانشگاه به تسخیر سلف و حضور مختلط در آنجا انجامید. دانشجویان سرودهایی از حمله «یار دبستانی» را با یکدیگر سر داده بودند.

در دانشگاه فردوسی مشهد نیز دانشجویان با شعار «زن، زندگی، آزادی» جداسازی جنسیتی را از بین بردند.

بنا به تصویرهای منتشرشده، در دانشگاه کاشان هم دانشجویان در برابر سلف دانشگاه تحصن کردند. در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز چنین اتفاقی افتاد. در آنجا ریاست دانشکده از حضور دانشجویان به صورت مختلط جلوگیری کرد و دانشجویان معترض در واکنش شعار می‌دادند: «رئیسی کجایی، به ما ناهار ندادن» ــ شعاری مطایبه‌آمیز که به یکی از گاف‌های متعدد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی و عضو هیئت مرگ در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ اشاره دارد.

تجمع در برابر سلف دانشگاه کاشان

در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران اما سلف با موفقیت «آزاد» شد. دانشجویان معترض ابتدا دست به تحصن زدند و سپس علی رغم تهدیدهای رئیس دانشکده و حراست آن، موفق به ورود به سلف و لغو جداسازی جنسیتی شدند.

ویدئوی زیر صحنه‌هایی از آزادسازی سلف در دانشگاه‌های مختلف را نشان می‌دهد:

اعتراض‌های دیگر دانشجویی

دوشنبه دوم آبان دانشگاه‌های ایران عرصه تجمع‌های اعتراضی دیگری به جز آزادسازی سلف‌ها هم بودند. در دانشگاه صنعتی همدان، دانشجویان معترض به دادخواهی نگین عبدالملکی، هم‌دانشگاهی‌شان تجمع کردند.

نگین عبدالملکی دانشجویی ۲۱ ساله اهل قروه و ورودی سال ۹۹ رشته مهندسی پزشکی بود که گفته می‌شود با ضربات باتون در همدان جان باخته است.

در دانشگاه آزاد همدان نیز همزمان تجمعی برپا شد. دانشجویان دختر به نشانه اعتراض روسری‌هایشان را برداشتند و شعار دادند.

در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشجویان دانشکده علوم ورزشی برای حمایت از امیدرضا مطهری‌نژاد، دانشجوی بازداشتی این دانشکده دست به تحصن زدند. آنها در برابر ساختمان دانشکده به نشانه اعتراض نشستند.

در بوشهر هم اعتراض دانشجویان، حمایتی بود؛ اما این بار در حمایت از مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی بوشهر که به خاطر حمایت از دانشجویان معترض وادار به استعفا شد.

دانشجویان گروه اطفال در اعتراض به این استعفای اجباری در برابر اتاق رئیس بیمارستان تحصن کردند. آنها گفتند که به اعتصاب و خودداری از رفتن به سر کلاس تا زمان بازگشت مدیر گروه برکنارشده ادامه خواهند داد.

علوم پزشکی بوشهر دوم آبان

جرقه اصلی اعتراض‌های دوشنبه ۲ آبان در دانشگاه خواجه نصیر تهران به سخنرانی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در این دانشگاه بازمی‌گشت.

وقتی سخنگوی دولت به دانشگاه آمد، دانشجویان خطاب به او شعار دادند: «سیستم فاسد نمی‌خوایم، مهمون قاتل نمی‌خوایم»، «سخنگو برو گمشو / قاتل برو گمشو». آنها همچنین «مرگ بر بسیجی» فریاد زدند.

شمار قابل توجهی از دانشگاه‌های دیگر نیز به اعتراض‌هایشان به‌عنوان بخشی از اعتراضات سراسری مردم ایران ادامه دادند.

در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران دانشجویان تحصن کردند. آنها شعار می‌دادند: «تا کی چنین خاک برسری، کشتن برای روسری»؛ «آزادی آزادی آزادی»…

الزهرا هم در تهران بار دیگر صحنه اعتراض بود. دانشگاه یادگار در پایتخت ایران با شعارهای «آزادی آزادی آزادی» و «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» در اعتراضات حاضر شد.

در دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان دوشنبه دوم آبان تجمع گسترده‌ای بر پا بود. دانشجویان شعار می‌دادند: «حالالای‌لای لالا لای‌لای / بسیجی با خاک ایران دیگه بای بای»؛ «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم».

دانشگاه آزاد دیگری در فلاورجان استان اصفهان، هم صحنه اعتراض بود و با دخالت بسیج، تجمع به تنش کشیده شد. دانشجویان در واکنش شعار دادند: «بی‌شرف، بی‌شرف».

در سیستان و بلوچستان هم دو دانشگاه صحنه اعتراض شدند: دانشگاه زابل و دانشگاه آزاد زاهدان.

در دانشگاه مازندران، دانشجویان علی رغم تهدیدهای شدید حراست به تجمع اعتراضی دست زدند.

دانشجویان معترض این دانشگاه در حوض دانشکده معماری تجمع کردند و سرود زن را با یکدیگر خواندند. در ویدئویی که از این اعتراض بازنشر شده، صدای رئیس حراست را می‌شنویم که دانشجویان را چنین تهدید می‌کند: «به تعداد شما نیرو منتظره، من دیگه کاری با شما ندارم.»

دانشجویان دانشگاه چمران اهواز با شعار انتقادی از استادان‌شان ــ «خیابونا غرق خون، استادامون خفه‌خون» ــ دوباره از اعتراضات سراسری حمایت کردند. همخوانی آهنگ «برای» به نشانه اعتراض همچون بسیار جاهای دیگر، در دانشگاه چمران اهواز نیز اجرا شد.

تداوم تحصن معلمان ایران در دومین روز

مهم‌ترین خواسته معلمان پایان دادن به سرکوب معترضان، آزادی معلمان و دانش‌آموزان زندانی و منع ورود نیروهای نظامی و امنیتی به داخل مدارس‌اند. تحصن در مدارس کردستان پررنگ‌تر از سایر نقاط ایران بود.
گزارش «زمانه» درباره دومین روز تحصن معلمان ایران را اینجا بخوانید.

در رشت مرکز گیلان دانشجویان خوابگاهی سکوت را شکستند و فریاد زدند: «مرگ بر دیکتاتور».

همزمان با ادامه خیزش دانشجویان، سرکوب آنها نیز ادامه یافت. در دانشگاه صنعتی شریف، حراست از ورود دست کم ۳۳ دانشجو به دانشگاه جلوگیری کرد؛ اقدامی غیرقانونی که در حوزه اختیارات نهاد حراست دانشگاه‌ها نیست.

دانشجویان علوم پزشکی تبریز هم که اعتراض‌های گسترده‌ای برپا کرده‌اند، به شکل انبوه به کمیته‌ی انضباطی احضار شدند. از شمار زیادی از دانشجویان خواسته شده که سه‌شنبه و چهارشنبه، سوم و چهارم آبان به شورای بدوی کمیته انضباطی بروند.

خیزش دانش‌آموزان، سرکوب آنها، همبستگی مردمی

دانش‌آموزان هم دوم آبان در نقطه‌های مختلفی دست به اعتراض زدند؛ اعتراضاتی که با تحصن سرتاسری معلمان ایران در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان همزمان بود.

مأموران امنیتی کماکان به سرکوب دانش‌آموزان و معلمان و مدیران حامی آنها ادامه دادند. این سرکوب اما در تهران به جرقه اعتراضی گسترده بدل شد، وقتی مردم در حمایت از نوجوانان‌شان به خیابان‌ها ریختند.

نیروهای امنیتی بارها به مدرسه‌ها حمله کرده‌اند،‌ با باتون و گاز اشک‌آور به دانش‌آموزان یورش برده‌اند و شماری از آنها را به قتل رسانده‌اند. این باعث شده که مردم ایران در برابر حادثه‌های مشابهی که در حال رخ دادن هستند، حساس‌تر باشند و با سرعت عملی بیشتری واکنش نشان دهند.

بنا به آمار سازمان حقوق بشر ایران، تا کنون دست کم ۲۱۵ تن از جمله ۲۷ کودک در اعتراضات سراسری پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی کشته شده‌اند. وبسایت «هرانا» وابسته به فعالان حقوق بشر در ایران از ۲۲۴ کشته خبر داده است.

هنرستان صدر تهران

بنا به ویدئوهای منتشرشده، مردم دوشنبه دوم آبان در حمایت از دختران دانش‌آموز هنرستان صدر در خیابان سلسبیل غرب تهران (منطقه ۱۰) به این هنرستان رفتند و تجمع اعتراضی برپا کردند. این اعتراض گسترده‌تر شد و به خیابان‌های دیگر در آن منطقه کشیده شد.

بنا به ویدئوهای منتشرشده، ناظم مدرسه در کتک زدن دانش‌آموزان نقش داشته است.

در این ویدئوها، حضور سنگین نیروهای امنیتی به همراه یک آمبولانس در برابر در هنرستان دخترانه صدر دیده می‌شود. در هفته‌های اخیر گزارش‌ها نشان می‌داد که نیروهای امنیتی برای جابه‌جایی لباس شخصی‌ها یا بازداشت‌شدگان از آمبولانس استفاده می‌کنند. در این مورد،‌ ویدئویی از بردن یک دانش‌آموز به آمبولانس برای انتقال به بیمارستان منتشر شده است.

خبرگزاری حکومتی مهر همچنین به حضور گسترده لباس شخصی‌ها اشاره نکرد و فقط از حضور «مأموران پلیس» سخن گفت.

در ویدئوی دیگری، مردم معترض در حال کتک زدن یک نیروی لباس شخصی هستند.

اعتراضات در حوالی هنرستان صدر ادامه یافت و به شب کشید. مردم در فرعی‌های منتهی به خیابان‌های قصرالدشت و کارون در حوالی هنرستان صدر سطل زباله‌ها را برای مقابله با گاز اشک‌آور و قدرت مانور مأموران امنیتی آتش زدند و ساکنان خانه‌های مسکونی اطراف با سر دادن شعار از داخل خانه یا پشت‌بام به همراهی با معترضان پرداختند.

نیروهای امنیتی برق خیابان‌ها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را در جیحون و کارون و کمیل قطع کرده بودند.

در ویدئوهایی که اعتراضات شب‌هنگام در آنجا را به تصویر می‌کشند، مأموران امنیتی بار دیگر در دست کم خیابان کارون، کوچه زینعلی، در حال شلیک به سمت خانه‌های مسکونی دیده می‌شوند.

تصویر زیر در شبکه‌های اجتماعی با شرح «گلوله‌های جمع‌شده از کف کارون و جیحون و …» دوشنبه منتشر شد، هرچند زمانه مستقلا قادر به تأیید آن نیست.

منتسب به گلوله‌های شلیک‌شده در خیابان کارون و جیحون و حوالی هنرستان صدر، دوم آبان
منتسب به گلوله‌های شلیک‌شده در خیابان کارون و جیحون و حوالی هنرستان صدر، دوم آبان

گزارش‌هایی از هجوم مأموران به یک پارکینگ مجتمع مسکونی که معترضان جوان در آنجا پناه گرفته بودند، منتشر شد. بر اساس این گزارش‌ها، مأموران پس از هجوم به محل پناه گرفتن چندین معترض جوان، همه آنها را با خود بردند.

در تهران در نقاط دیگری نیز دانش‌آموزان معترض دست به راهپیمایی و تجمع و سر دادن شعار زدند. ویدئوی زیر از این اعتراض‌ها است:

مدرسه‌های دیگر

مدرسه تیزهوشان گنبدکاووس یکشنبه اول آبان صحنه اعتراض دانش‌آموزان بود که اخبار حاوی جزئیات آن امروز منتشر شده است.

بر اساس گزارش‌ها، دانش‌آموزان با شعار «مرگ بر دیکتاتور» دست به اعتراض زدند اما مدیر مدرسه با نیروهای امنیتی تماس گرفت و خواهان مداخله آنها شد.

مأموران امنیتی در هماهنگی با مدیر به تیزهوشان گنبدکاووس هجوم بردند و ۱۲ دختر دانش‌آموز را بازداشت کردند.

در مشهد نیز گزارش‌های تاییدنشده از دبیرستانی در رضاشهر منتشر شده است. بر اساس این گزارش‌ها، دانش‌آموزان در حیاط مدرسه دست به تجمع و سر دادن شعار زدند. نیروهای امنیتی در پی آن به مدرسه هجوم بردند و مدیر و معاون و دوربین‌های مدرسه را با خود بردند.

یک روز بعدتر نیز مأموران به مدرسه بازگشتند و چند دانش‌آموز را بازداشت کردند. از محل نگهداری یا سرنوشت مدیر و معاون و دانش‌آموزهای بازداشتی خبری منتشر نشده است.

کردستان_ دومین روز اعتصاب معلمان

ده‌ها معلم در بیش از ۷۰ مدرسه در شهرهای سنندج، مریوان، سقز، بانه، کرمانشاه، جوانرود، بوکان، کامیاران و چند شهر دیگر برای دومین روز پیاپی بدون توجه به تهدید نهادهای امنیتی و قضایی از رفتن به کلاس درس خودداری کنند.

همانند روز شنبه در مریوان اعتصاب معلمان گسترده‌تر بود. دو عضو انجمن صنفی معلمان این شهر همچنان در بند نیروهای امنیتی هستند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان گزارش کرده است در برخی مدارس مدیران منطقه‌ای آموزش و پروش معلمان و دانش‌آموزان را به اخراج تهدید کرده‌اند اما این تهدیدها هم نتوانست مانع تداوم تحصن معلمان در بیش از ۴۰ مدرسه در مریوان شود.

معلمان و دانش‌آموزان برخی مدارس در روستاهای مریوان نیز در تحصن مشارکت داشتند. در برخی مناطق معلمان به صورت تک‌نفره اعتصاب کردند. همچنین چند ویدئو و تصویر از همراهی دانش‌آموزان با معلمان متحصن در این شهر منتشر شده است. در یکی از این ویدئوها دانش‌آموزان سرود «ای شهید» را با تغییر متن آن همخوانی کردند.

دانش‌آموزان یک مدرسه در مریوان سرود «ای شهید» را با تغییر متن آن بازخوانی کردند. منبع: شبکه‌های اجتماعی

اعتصاب معلمان در سقز، زادگاه ژینا (مهسا) امینی هم چشمگیر بود. همزمان با تحصن در مدارس، کانون بازنشستگان سقز نیز در اعتراض به کشتار و سرکوب دانش‌آموزان تجمع کردند. بازنشستگان کاغذهایی که بر آن نوشته شده بود: «مدارس را پادگان نکنید»، «دانش‌آموزان بازداشتی را آزاد کنید» و «جای دانش‌آموزان زندان نیست»، به همراه داشتند.

سقز خود را برای برگزاری مراسم چهلمین روز قتل ژینا امینی آماده می‌کند. سازمان‌های سیاسی و مدنی در کردستان مردم را به حضور در مزار ژینا و خیابان فراخوانده‌اند.

در سنندج، مهاباد، کامیاران، جوانرود، بانه و بوکان هم معلمان همانند روز قبل از رفتن به کلاس درس خودداری کردند.

در سنندج هم همانند شب‌های گذشته محله فرح (خیابان فرح) شاهد اعتراض های مردمی بود. در یک ویدئو که شامگاه دوم آبان در این محله ضبط شده است، صدای روای می‌گوید امروز دوم آبان، سنندج، خیابان فرح، انقلاب ادامه دارد. در این ویدئو که چند شعله آتش در خیابان دیده می‌شود، صدای تیراندازی نیز به گوش می‌رسد. در یک ویدئو دیگر صدای مرگ بر دیکتاتور به گوش می‌رسد.

صبح دوشنبه نیز یک ویدئو از نصب یک پارچه که بر روی آن نوشته شده بود «ژن، ژیان، ئازادی» بر روی یک پل روگذر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. تاریخ این اقدام اعتراضی یکم آبان اعلام شده است.

در مهاباد هم اعتراضات شبانگاهی در خیابان‌های این شهر تداوم داشت. یک ویدئو از آتش زدن یک بیلبورد بزرگ که تصویر روح‌الله خمینی بر آن بود، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. جمعیت غالب شهرک کارمندان را حاشیه‌نشینان تشکیل می‌دهند و این منطقه یکی از محروم‌ترین محله‌های مهاباد به شمار می‌رود.

در ویدئوهای منتشر شده از این منطقه صدای ممتد بوق خودرو شنیده می‌شود. در یکی از ویدئوها راوی به زبان کردی می‌گوید مهاباد، دو خه‌زه‌لو شهرک کارمندان. در یک ویدئو دیگر راوی به زبان فارسی می‌گوید: «هم اکنون مهاباد، دوم مهر ماه، شهرک کارمندان». با توجه به اینکه هر دو ویدئو در یک نقطه ضبط شده‌اند به نظر می‌رسد تاریخ در ویدئویی که به زبان فارسی منتشر شده است، اشتباه گفته می‌شود.

معلمان شاغل در برخی مدارس کرمانشاه و ایلام نیز در اعتراض به کشتار دانش‌آموزان و امنیتی شدن فضای مدارس در مدرسه تحصن کردند. در یک تصویر که کانال شورای هماهنگی معلمان در تلگرام منتشر کرده است، معلم یک مدرسه کانکسی به تنهایی کاغذی که بر روی آن نوشته شده است ««اینجا دیگر حرفی برای گفتن نیست، با این گوش‌های بزرگ که برای شنیدن نیست»، تحصن کرده است.

اعتصاب تک‌نفره یک معلم مدرسه کانکسی در کرمانشاه- دوم آبان ۱۴۰۱

یک ویدئو نیز از شکل‌گیری تجمع در قصرشیرین واقع در استان کرمانشاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

تداوم اعتراض در سردشت و شروع دوباره در ارومیه

همچنین کولبر نیوز از شکل‌گیری اعتراض محله‌محور در سردشت واقع در استان آذربایجان‌غربی خبر داد. در دو ویدئو که از ارتفاع و با فاصله از کانون اعتراض ضبط شده است، مشخص است معترضان در خیابان آتش روشن کرده و حرکت خودروها را مختل کرده‌اند. تاریخ وقوع این واقعه در ویدئو اعلام نشده است.

یک ویدئو هم از تجمع گروهی از معترضان در ارومیه، مرکز استان آذربایجان‌غربی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که صدای راوی میگوید اورمیه، دو آبان، محله مولوی فردوسی. در این ویدئو چند معترض در وسط میدان ایستاده‌اند و خودروهای در حال عبور به صورت ممتد بوق می‌زنند. در این ویدئو گروهی از معترضان با روشن کردن آتش بخشی از خیابان را مسدود کرده‌اند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی صبح امروز از کاهش شدید سرعت اینترنت همراه در اورمیه خبر داده بودند.

همدان: اعتصاب معلمان و اعتراض دانشجویان

معلمان همدانی هم برای دومین روز در چند مدرسه اعتصاب کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان به نقل از یک معلم در همدان که با همکارانش برای تحصن گفت‌وگو کرده بود، روایت کرده است مدیر مدرسه اقدام این معلم را مسئولان حراست آموزش و پرورش گزارش و با خشونت و فحاشی او را به اخراج تهدید کرده است.

یک معلم دیگر هم گفته است که شماری از همکارانش در مدرسه تحصن کردند اما به درخواست یکی از معلمان متحصن، تصویری از این تحصن در شبکه‌های اجتماعی منتشر نکردند.

در همین روز گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان هم در محوطه دانشگاه تجمع کردند.

آذربایجان‌شرقی: شعار نویسی در تبریز

در خیابان‌های تبریز معترضان شعارهایی با زبان ترکی بر دیوارهای شهر و مترو نوشتند. چند تصویر از شعارنویسی در تبریز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در یکی از این تصاویر معترضان بر دیواری به زبان ترکی نوشتند: «قیزیلدان اولسا قفسیم آزادلیق وار هوسیم» که به این معنا است: «حتی اگر قفس از طلا باشد، من آزادی می‌خواهم.»

در یک تصویر دیگر بر یک دیوار در تبریز نوشته شده است: ««آذربایجان اوزیولونو تاپیبدیر ، ولایتی سلطنتی آتیب‌دیر» که به این معنا است: «آذربایجان راه خود را پیدا کرده و از ولایت و سلطنت بیزار است».

در مشهد نیز مبارزه با شعارنویسی همچون روزهای گذشته ادامه یافته است.

دو تصویر از شعارنویسی‌های مشهد دوم آبان منتشر شد: در یکی شعار «مبارزه ادامه دارد» به چشم می‌خورد و گرافیتی جسورانه دوم هم بر تابلوی بسیج ثامن الائمه این شهر زده شده که فحشی رکیک به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است.

در آستانه چهلم ژینا

چهارشنبه چهارم آبان برابر است با چهلمین روز پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی. به همین مناسبت فراخوان‌هایی برای اعتراض در خیابان و پاسداشت یاد ژینا منتشر شده است.

گروهی از فعالان حقوق زنان داخل ایران مردم را به اعتراض در روز چهارشنبه فراخواندند؛ اعتراضی به گفته آنها «برای همه خواسته‌ها بدون هیچ اولویت‌بندی»، یعنی رهایی از مردسالاری، رهایی از بهره‌کشی طبقاتی، رهایی از استبداد آموزشی، و رهایی از ستم نظام مرکزگرا. آنها نوشتند:

روز چهار‌شنبه به مناسبت چهلمین روز قتل ژینا و اعتراضات سراسری به احترام خون‌های ریخته‌شده و عزیزان دربندمان همچون ۴۰ روز گذشته و علیه هرگونه دیکتاتوری اعم از شیخ و شاه و برای همه خواسته‌هایمان بدون هیچ اولویت‌بندی، برای رهایی زنان از مردسالاری؛ برای رهایی کارگران، معلمان، پرستاران و … از بهره‌کشی طبقاتی، برای رهایی دانش‌آموزان و دانش‌جویان از استبداد آموزشی، برای رهایی ملت‌های تحت ستم از این نظام مرکزگرا، و برای تعیین سرنوشت خودمان به دست خودمان؛ برای برابری، عدالت و برای زن زندگی آزادی خیابان‌ها را فتح می‌کنیم.

پزشکان تهران نیز برای چهارشنبه ۱۱ صبح فراخوان تجمع دادند. آنها محل تجمع اعتراضی را برابر سازمان نظام پزشکی اعلام کرده اند و می‌نویسند: «از عموم مردم تقاضا می شود پزشکان را در این تجمع تنها نگذارند.»

(فراخوان اعتراض پزشکان تهران در حالی منتشر شد که دوشنبه پزشکان شیرازی در ساختمان نظام پزشکی این شهر و سپس برابر آن تجمع کردند و همان طور که ویدئوی زیر نشان می‌دهد، شعار دادند: «سنندج، زاهدان، چشم و چراغ ایران»؛ «از شیراز تا کردستان، ایران شده قبرستان» اما نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله به سمت آنها واکنش نشان دادند. پیش از آن پزشکان در شهرهای دیگری از جمله مشهد دست به اعتراض گسترده زده بودند.)

همچنین گفته شده است که خانواده ژینا امینی به دلیل نزدیک‌ترشدن چهلم دخترشان تحت فشار قرار گرفته‌اند که فراخوان برای برگزاری مراسم چهلم ندهند. اما انتظار می‌رود مردم سقز این مراسم را به هر ترتیب برگزار کنند.