سازمان عفو بین‌الملل از دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) خواست تا جنایات جنگی احتمالی را که به‌دنبال «حملات غیرقانونی» مرگبار اسرائیل به نوار غزه در ماه اوت رخ داده‌ اند، بررسی کند.

عفو بین‌الملل در گزارش جدیدی که سه‌شنبه ۲۵ اکتبر/سوم آبان منتشر شد می‌گوید حملات به اصطلاح «دقیق» یا نقطه‌ای اسرائیل در ماه اوت، که نیروهایش از دقت آن «لاف خودستایی می‌زنند»، یک کودک چهارساله، نوجوانی بر سر قبر مادرش و یک دانش‌آموز که در خانه با مادرش چای می‌نوشیده‌ را با شلیک تانک هدف قرار داده‌اند. 

 به گفته عفو بین‌الملل ارتش اسرائيل از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون جان دست‌کم ۶۰ فلسطینی را در کرانه باختری و نوار غزه گرفته است.

گزارش عفو بین‌الملل به‌طور خاص سه حمله مشخص به غیرنظامیان را بررسی کرده است.

این سازمان همچنین اعلام کرد حمله‌ای که در درگیری‌های ماه اوت منجر به کشته‌شدن هفت غیرنظامی فلسطینی شد، ظاهراً نتیجه عمل‌نکردن یک موشک هدایت‌ بوده که به احتمال زیاد توسط گروه‌های مسلح فلسطینی پرتاب شده است.

اگنس (انیس) کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که ضمیمه گزارش شده، گفت:

«آخرین حمله اسرائیل به غزه تنها سه روز به طول انجامید، اما این زمان برای زدن ضربه‌های روحی جدید به جمعیت تحت محاصره و ویرانی‌های تازه کافی بود. باید در مورد سه حمله مرگباری که بررسی کرده‌ایم به‌عنوان جنایات جنگی تحقيق شود. همه قربانیان حملات غیرقانونی و خانواده‌های آنها مستحق عدالت و غرامت‌اند.»

https://www.radiozamaneh.com/726312

اسرائیل از جمعه پنجم اوت با عنوان «پیشگیری از عملیات جهاد اسلامی» غزه را به‌مدت سه شبانه‌روز هدف حملات راکتی قرار داد.

بنا بر ادعای منابع اسرائیلی و تأیید جنبش جهاد اسلامی در جریان این حملات دو تن از رهبران جهاد اسلامی کشته شدند. این حملات اما جان ۴۲ فلسطینی دیگر از جمله شش کودک را هم گرفت و بیش از ۳۵۰ نفر را زخمی کرد.

قتل شش فلسطینی در حمله اسرائیل به نابلس

همزمان، روز سه‌شنبه شبکه الجزیره به نقل از مقام‌های فلسطینی از یورش تازه نیروهای اسرائیل به شهر قدیمی نابلس در کرانه باختری و قتل شش فلسطینی خبر داد. در پی این حمله دست کم ۲۱ فلسطینی دیگر نیز زخمی شده‌اند.

منابع فلسطینی می‌گویند نابلس به مدت دو هفته است که تحت محاصره نیروهای اسرائیل قرار دارد. نیروهای اسرائیلی از ماه مارس با هدف «از بین‌بردن شبکه‌های مسلح و خنثی‌کردن حملات»، بارها شبانه به کرانه باختری اشغالی حمله کرده‌اند. طبق گزارش الجزیره در نابلس نیز ارتش اسرائیل به افراد محلی اعلام کرده که در پی ردیابی گروهی‌ست که خود را «لانه شیرها» می‌نامند و اخیراً مسئولیت یک تیراندازی منجر به کشته‌شدن یک سرباز اسرائيلی را بعهده گرفته‌ اند.

به گفته سخنگوی جنبش فتح فلسطین، تعداد زیادی از نیروهای اسرائیل بامداد روز سه‌شنبه، به شهر نابلس یورش بردند. وزارت بهداشت فلسطین تعداد کسانی که با گلوله نیروهای اسرائيل کشته شده‌‌اند را پنج نفر اعلام کرد. گفته می‌شود یکی از آن‌ها غیرمسلح بوده است.

این وزارتخانه ساعاتی بعد از کشته‌شدن یک جوان فلسطینی دیگر در روستای نبی‌صالح در نزدیکی شهر رام الله، محل مقر تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری اشغالی خبر داد که در درگیری با نیروهای ارتش اسرائیل جان داده است. کشته‌شدگان همه مرد و ۱۹ تا ۳۵ ساله اند.

ابراهیم یونس، هماهنگ‌کننده رسانه‌ای جنبش جوانان فلسطین، درباره گروه «لانه شیرها» به الجزیره گفته این گروه به‌تازگی و در مخالفت با شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل و رفتار بیش از ۸۰۰ هزار شهرک‌نشین کرانه باختری و نیروهای اسرائيل با فلسطینی‌ها، تشکیل شده و به‌سرعت محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این گروه روز یکشنبه اعلام کرده بود که اسرائیل یکی از «سرسخت‌ترین جنگجویانش» را با کارگذاشتن مواد منفجره در یک موتورسیکلت در نابلس کشته است. اسرائیل درباره این ترور سکوت کرد.

این‌که کشته‌شدگان روز سه‌شنبه از اعضای گروه مسلح مذکور بوده اند یا نه، مشخص نشده است.

هلال احمر فلسطین گزارش داده که ارتش رژیم اسرائیل از ورود خدمه پزشکی هلال احمر به محله القریون برای تخلیه مجروحان جلوگیری کرده است.

منابع فلسطینی هم تصریح کرده‌ اند که اسرائیل در نابلس تک تیراندازهای خود را بر روی پشت بام خانه‌ها و ساختمان‌های مشرف به مرکز شهر نابلس مستقر کرده و از پهپاد برای شلیک موشک استفاده کرده است.

ارتش اسرائیل به صورت رسمی تنها اعلام کرد که نیروهایش در حال انجام یک عملیات در نابلس اند اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در تلویزیون این کشور گفت: «محمود عباس، رئیس‌جمهوری فلسطین در حال برقراری تماس‌های فوری برای توقف این تجاوز علیه مردم ما در نابلس است. همه اینها عواقب خطرناک و مخربی در پی خواهد داشت.»

صدها نفر در کرانه باختری اشغالی در مراسم تشییع جنازه کشته‌شدگان شرکت کردند. ارتش اسرائیل هم همزمان به تخریب خانه‌های فلسطینیان در چند روستای کرانه باختری ادامه داد.

در تحولات بعدی، نیروهای اسرائیلی یک خودروی غیرنظامی را در منطقه راس العین بمباران کردند که منجر به کشته‌شدن یک فلسطینی شد و جسد سوخته او به بیمارستان رافضیه انتقال داده شد. برپایه گزارش الجزیره درگیری‌های مسلحانه در شهر قدیمی نابلس و اطراف آن در شمال کرانه باختری اشغالی ادامه دارد و ساکنان می‌گویند در جهنم گیر افتاده‌اند.

اسرائیل پیشتر در مرداد/ اوت سال جاری به نابلس حمله کرد و سه فلسطینی از جمله ابراهیم النابلسی، فرمانده گردان شهدای الاقصی را به قتل رساند.