نیوزیلند روز چهارشنبه ۲۶ اکتبر/ ۴ آبان فاش کرد که دو نیوزیلندی که تقریباً چهار ماه در ایران ناپدید شده بودند، پس از گفتگوهای محرمانه بین دو دولت، «امن و سالم» از ایران خارج شدند. این دو نفر بلاگر سفرنامه نویس هستند.

بریجت تاکوری و تافر ریچوایت، دو زوج تازه ازدواج کرده در اوایل ژوئیه از ترکیه به ایران رفتند و پس از آن پست جدیدی از آن‌ها در حساب‌های کاربری پرمخاطبشان منتشر نشد.

ریچوایت در یک پست ویدئویی در ماه ژوئیه که بعداً از شبکه‌های اجتماعی حذف شد، گفت که او و همسرش در مرز ایران متوقف شده‌اند و خودروشان در آنجا بازرسی شده است.

برای ماه‌ها، برخی از ۳۰۰ هزار دنبال‌کننده این زوج در شبکه‌های اجتماعی، پیام‌هایی ارسال می‌کردند مبنی بر اینکه در مورد امنیت و سرنوشت آنها نگرانند. در همان زمان، دولت نیوزلند درخواست رسانه‌ها برای اظهار نظر در مورد سرنوشت و محل نگهداری آنها را رد کرد.

روز چهارشنبه، جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، سکوت خود را شکست و فاش کرد که مقامات برای چندین ماه «سخت کار کرده‌اند» تا «اطمینان از خروج ایمن» این زوج را که «شرایط دشواری» را تحمل کرده‌اند، تضمین کنند.

جزئیات دقیق محل نگهداری این زوج در ایران همچنان نامشخص است.

مقامات ایرانی به خبرگزاری فرانسه گفتند که این زوج نه بازداشت شده‌اند و نه تحت نظر بوده‌اند.

جمهوری اسلامی در سال‌‌های گذشته شهروندان کشورهای غربی و ایرانی‌های دوتابعیتی را به عنوان گروگان برای مذاکرات سیاسی و اقتصادی‌شان با غرب دستگیر کرده است. بازداشت شدگان غالباً در زندان‌ یا خانه‌های امن نگه داشته می‌شوند یا پس از مذاکرات فشرده پشت صحنه آزاد می‌شوند.

برخی از این افراد در طرح مبادله زندانیان آزاد می‌شوند. همین موضوع سبب شده که جمهوری اسلامی به عنوان حکومتی شهرت یابد که از «دیپلماسی گروگانگیری» به صورت گسترده استفاده می‌کند.

اکثر کشورهای غربی به شهروندانشان توصیه می‌کنند از هرگونه سفر به ایران خودداری کنند. جمهوری اسلامی همواره شهروندان خارجی را به دامن زدن به اعتراضات متهم کرده است و در مهرماه گذشته اعلام کرد که ۹ شهروند خارجی – از جمله شهروندان فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان و هلند – را دستگیر کرده است.

رادیو نیوزیلند ساعتی پیش گفت که آردرن نسبت به خطرات سفر به ایران به عنوان یک خارجی هشدار داد.

نخست وزیر نیوزیلند گفت: «ما تکرار می‌کنیم که در حال حاضر حضور در ایران به عنوان یک تبعه خارجی چقدر خطرناک است و من دوباره می گویم، اگر نیوزلندی هستید، به فکر سفر هستید یا آنجا هستید، نروید – و اگر آنجا هستید به خانه بیایید، ما نمی‌توانیم امنیت شما را تضمین کنیم. همانطور که این اتفاق اخیر نشان می‌دهد، سفر شما می‌تواند به شرایط بسیار دشواری منتهی شود. اکنون این دو شهروند نیوزلندی‌ توانسته‌اند خاک ایران را ترک کنند، اما ما نمی‌توانیم تضمین کنیم که این اتفاق در آینده هم رخ خواهد داد.»

این هفته کایلی مور گیلبرت، استرالیایی که قبل از آزادی بیش از ۸۰۰ روز را در زندان‌های ایران گذراند، گزارش داد که این زوج مفقود شده‌اند.

مور گیلبرت تأیید خروج این زوج از ایران را «خبر خارق العاده» خواند.

همزمان استرالیا استرداد رضا دهباشی به آمریکا را متوقف کرد.

دهباشی، دانشجوی دکترای دانشگاه کوئینزلند، به اتهام «تلاش برای خرید و انتقال تجهیزات رادار نظامی پیشرفته آمریکایی از طریق دبی به ایران» بازداشت شده بود.

آردرن جزئیات مذاکرات با مقام‌های جمهوری اسلامی را فاش نکرد، اما تاکید کرد که از انتقاد از سرکوب خونین اخیر ایران علیه معترضان جوان دست نخواهد کشید.