رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که حملات موشکی اسرائیل به اهدافی در مجاورت دمشق، پایتخت سوریه، سومین حمله از این دست در یک هفته گذشته است.

ارتش سوریه اعلام کرد که موشک‌های اسرائیل در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه ۲۷ اکتبر/ ۵ آبان به سمت سایت‌هایی در نزدیکی دمشق شلیک شد و پدافند هوایی «با تهاجم موشکی مقابله کرده و بیشتر آنها را سرنگون کرد». هنوز تلفات جانی از این حمله گزارش نشده است.

وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حدود ساعت ۰:۳۰ بامداد، دشمن اسرائیلی از سمت سرزمین‌های اشغالی فلسطین، چندین مواضع در حومه دمشق را هدف حمله قرار داد.»

به گفته ارتش سوریه، این حمله پس از حملات مشابه در روز جمعه و یک حمله موشکی در روز دوشنبه انجام شد که یک سرباز سوری در نتیجه آن مجروح شد.

حمله روز جمعه اولین حمله گزارش شده به پایتخت سوریه از روز ۱۷ سپتامبر بود، زمانی که وزارت دفاع سوریه گفت حملات موشکی به فرودگاه بین‌المللی دمشق و پست‌های نظامی نزدیک آن در جنوب پایتخت منجر به کشته شدن پنج سرباز شد.

اسرائیل که در مورد چنین حملاتی اظهار نظر نمی‌کند، در سال‌های اخیر صدها حمله به اهدافی در بخش‌های تحت کنترل دولت سوریه انجام داده است، اما به‌ندرت این عملیات را تأیید یا درباره آن صحبت می‌کند.

با این حال اسرائیل مدعی است که پایگاه‌های سپاه قدس و متحدان جمهوری اسلامی در سوریه مانند حزب‌الله لبنان را هدف قرار می‌دهد. تهران همچنان هزاران نفر از نیروهایی که برای حمایت از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اعزام کرده را در این کشور نگاه داشته است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که به محموله‌های تسلیحاتی که گمان می‌رود برای گروه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی، از جمله حزب‌الله لبنان، ارسال می‌شود، حمله می‌کند. علاوه بر این، حملات هوایی اسرائیل بارها سامانه‌های پدافند هوایی سوریه را هدف قرار داده است.

در حالی که روابط تل‌آویو و مسکو در ماه‌های اخیر رو به وخامت گذاشته، حملات اسرائیل در حریم هوایی سوریه که عمدتاً تحت کنترل روسیه است، ادامه یافته.

روابط دو کشور روسیه و اسرائیل پس از حمله مسکو به اوکراین رو به وخامت گذاشت. اسرائیل به صورت مشخص از اوکراین حمایت می‌کند اما هنوز تسلیحات پدافندی در اختیار این کشور قرار نداده است. در عین حال مسکو و تل‌آویو سرنوشتشان در سوریه به هم گره خورده است. اسرائیل به دنبال آزادی حرکت در آسمان سوریه برای حمله به اهدافی است که عمدتاً به جمهوری اسلامی مربوط هستند و مسکو باید چشم خود را بر این حملات ببندد.

گزارش‌ها در ماه‌های اخیر حاکی از آن است که روسیه باتری دفاع هوایی پیشرفته اس-۳۰۰ خود را از سوریه خارج کرده است تا تلاش‌های خود علیه اوکراین را تقویت کند.

در ماه ژوئن، حملات هوایی اسرائیل فرودگاه دمشق را برای نزدیک به دو هفته تعطیل کرد. یک جفت سورتی پرواز جنگنده‌های اسرائیلی که فرودگاه حلب را در اوایل ماه سپتامبر هدف قرار داد، این فرودگاه را نیز مجبور به تعطیلی کرد.

حملات بامداد پنجشنبه در حالی انجام شد که ارتش اسرائیل یک رزمایش یک هفته‌ای در شمال این کشور برگزار می‌کند.

پیش از آغاز این دور از حملات به سوریه، اسرائیل برای یک ماه به اهدافش در این کشور حمله نکرده بود. خاموش شدن موقتی ماشین جنگی اسرائیل در سوریه همزمان با مذاکرات برای حل و فصل مناقشه طولانی مدت دریایی بین اسرائیل و لبنان برقرار بود. آن‌ها نهایتاً هفته گذشته به توافق رسیدند و به نظر می‌رسد حال دوباره اسرائیل بر سوریه متمرکز شده است.