ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی دو موشک بالستیک کوتاه‌برد را در سواحل شرقی خود شلیک کرده است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی جمعه ۲۸ اکتبر/ ۶ آبان گزارش داد: ستاد مشترک ارتش آمریکا (JCS) پرتاب‌ها را از منطقه تانگچون در استان کانگوون شناسایی کرده است.

به گزارش یونهاپ، فرمانده مشترک کره جنوبی در پیامی که برای خبرنگاران ارسال کرد، گفت: ارتش کره جنوبی با همکاری نزدیک با ایالات متحده، آمادگی کامل خود را حفظ کرده است.

هیچ جزئیات دیگری، از جمله برد پرواز پرتابه‌ها، منتشر نشده است.

سکوی پرتاب موشک Tongchon در حدود ۶۰ کیلومتری مرز دو کره قرار دارد. این منطقه ظاهرا از هر مکان دیگری که کره شمالی تاکنون برای آزمایش‌های موشکی‌اش از آن استفاده کرده، به قلمرو کره جنوبی نزدیک‌تر است.

آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ در روز جمعه همچنین در آخرین روز از رزمایش سالانه ۱۲ روزه «هوگوک» کره جنوبی انجام می‌شود که تعداد نامشخصی از نیروهای آمریکایی در سال جاری نیز در آن شرکت داشتند.

به گزارش یونهاپ، هفته آینده، نیروهای کره جنوبی و ایالات متحده نیز در حال آماده شدن برای برگزاری رزمایش هوایی ترکیبی بزرگی به نام «طوفان هوشیار»‌‌اند.

رزمایش‌های نظامی کره جنوبی و آمریکا خشم پیونگ یانگ را برانگیخته است. کره شمالی می‌‌گوید این رزمایش‌ها پیش‌درآمد یک تهاجم نظامی است و با این منطق، آزمایش‌های موشکی خود را در چهارچوب «اقدامات متقابل» به عنوان یک ضرورت توجیه می‌کند.

پیونگ یانگ در تدارک هفتمین آزمایش بمب هسته‌ای

 سئول و واشنگتن بارها هشدار داده‌اند که پیونگ‌یانگ ممکن است پس از پرتاب موشک‌های بالستیک برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ به این‌سو به آزمایش بمب اتمی دست بزند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی توسعه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی – کوچک‌تر و تسلیحات آماده میدان نبرد  را در اولویت قرار داده است. سئول اخیراً هشدار داده است که کره شمالی ممکن است برای انجام چندین آزمایش هسته‌ای متوالی به‌عنوان بخشی از این حرکت آماده شود.

 سه‌شنبه گذشته، یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی آماده انجام آزمایش هسته‌ای دیگری است که اگر انجام شود هفتمین آزمایش هسته‌ای این کشور خواهد بود.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی روز سه‌شنبه در جریان یک سخنرانی درباره بودجه در پارلمان گفت:

«به نظر می‌رسد که آنها روند آماده‌سازی هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را تکمیل کرده‌اند.»

ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی روز چهارشنبه ۲۶ اکتبر/ ۴ آبان هشدار دادند که آزمایش هسته‌ای کره شمالی با یک «پاسخ بی‌سابقه و قوی» روبه‌رو خواهد شد. این سه کشور اعلام کردند که در مقابل کره شمالی و تهدیداتش متحد خواهند بود.

ماه میلادی گذشته کره شمالی یک موشک بالستیک آزمایش کرد که مسیر حرکت آن از فراز ژاپن می‌گذشت. کره شمالی به‌طور جداگانه مدعی شده که تمرینات هسته‌ای تاکتیکی انجام داده است. ماه گذشته، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، این کشور را یک قدرت هسته‌ای «بازگشت‌ناپذیر» اعلام کرد و عملاً به مذاکرات بر سر برنامه‌های تسلیحاتی هسته‌ای پایان داد.