سازمان ملل متحد هشدار داده است که کشورها در مقابله با گرمایش زمین از هدف‌های تعیین شده بسیار دور هستند و به همین سبب سیاره زمین به سمت «فاجعه اقلیمی» پیش می‌رود.  

برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) پنجشنبه ۲۷ اکتبر/۵ آبان گزارش سالانه خود را منتشر کرد. این گزارش می‌‌گوید که تعهدات فعلی دولت‌ها برای جلوگیری از افزایش دمای جهانی «به طرز تأسف‌باری ناکافی است.»

 به گزارش الجزیره سیاست‌های کنونی دولت‌ها برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، جهان را در مسیر رسیدن به میانگین ۲,۸ درجه سانتیگراد (۵ درجه فارنهایت) افزایش دما در قرن بیست و یکم قرار می‌دهد، در حالی که اگر دولت‌ها به تعهداتشان عمل کنند افزایش دما می‌بایست تا پایان قرن به میزان به ۲,۴-۲,۶ درجه سانتیگراد کاهش بیابد.  

اجلاس اقلیمی مصر

از ۶ تا ۱۸ نوامبر (۱۵ تا ۲۷ آبان ) اجلاس اقلیمی COP 27 در مصر برگزار خواهد شد. مسئولان اقلیمی از سراسر جهان در این اجلاس در مورد چگونگی محدود کردن گرمایش زمین به زیر ۲ درجه سانتیگراد (۳,۶ فارنهایت) که همچنان بالاتر از سطح گرمایش زمین تا قبل از انقلاب صنعتی است گفت‌وگو می‌کنند.

سال گذشته در اجلاس سران COP 26 در گلاسکو اعضا نتوانستند بر سر «حذف تدریجی» زغال سنگ به توافق برسند. همانطور که حذف یارانه انرژی‌های فسیلی نیز مورد توافق قرار نگرفت. فعالان محیط زیست توافق نهایی را «ناامیدکننده» توصیف کردند. مدیر اجرایی صلح سبز بین‌المللی اما گفت که این توافقنامه به معنای پایان دوران زغال سنگ است.

دانشمندان در سال‌های قبل هشدار داده بودند که گرمایش زمین باید به رقم ۱,۵ درجه سانتیگراد محدود بماند. هرچند که در این نشست نیز توافق بر سر این رقم حاصل شد اما آنچه که موجب انتقاد فعالان محیط زیست شد، غیرالزام‌آور بودن توافق است.

جبران خسارت کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته از سیاست‌های مرتبط با توافقنامه اقلیمی از دیگر مواردی بود که بر سر آن اختلاف نظر وجود داشت. کشورهای فقیر از اجرا نشدن تعهدات کشورهای ثروتمند در ارتباط با بودجه انطباق ناراضی‌اند.

با وجود افزایش تعهدات کشورهای ثروتمند برای کمک به کشورهای فقیر اما هیچ تضمینی برای پرداخت این خسارت‌ها وجود ندارد. کشورهای آفریقایی در روزهای پیشین کنفرانس خواستار تضمین در پرداخت کمک‌های جبران خسارت شده بودند.

انرژی‌های تجدیدپذیر

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است رشد ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۲ به ۲۰ درصد برسد. این رقم ۸ درصد بيشتر از رشد سال گذشته است. به گزارش آژانس در سال جاری نزدیک به ۴۰۰ گیگاوات به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر اضافه شده است.

سازمان جهانی هواشناسی در گزارش سالانه خود که سه‌شنبه ۱۹ مهر / ۱۱ اکتبر منتشر شد هشدار داد که تغییرات آب و هوایی تولید انرژی در جهان را تهدید می‌کند. این سازمان گفت امواج گرما و خشکسالی باعث کاهش سطح آب مورد نیاز برای برق آبی یا خنک کردن نیروگاه‌های هسته‌ای می‌شود. افزون بر این، طوفان‌ها و دیگر شرایط آب و هوایی شدید، زیرساخت‌ها را در بسیاری از نقاط جهان به خطر انداخته است.

به‌گفته سازمان جهانی هواشناسی، همزمان بخش انرژی نیز موجب تغییرات آب و هوایی است. بر این اساس، مسئول سه چهارم انتشار گازهای گلخانه‌ای ساخته دست بشر است و تولید برق از منابع تجدیدپذیر باید طی هشت سال دو برابر شود تا گرمایش جهانی به ۱,۵ درجه محدود شود.