شورای تأمین استان سیستان و بلوچستان جمعه ۶ آبان در بیانیه‌ای ضمن اشاره به رویدادهای ۸ مهرماه در زاهدان اعلام کرد که «قصور برخی از مأموران» را پذیرفته و رئیس وقت کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان را عزل کرده است. این شورا همچنین از «جبران خسارت وارده به جان‌باختگان بی‌گناه و خانواده‌های آنان» خبر داده است.

نیروهای امنیتی پس از نماز جمعه ۸ مهرماه زاهدان، با شلیک مستقیم بیش از ۹۰ نفر از معترضان را کشتند. نمازگزاران به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله معترض بودند. از این روز به‌عنوان «جمعه خونین زاهدان» یاد می‌شود

شورای تأمین سیستان و بلوچستان در بیانیه خود آورده است:

«پس از این حادثه تعدادی افراد مسلح با سوءاستفاده از فضای ملتهب ایجادشده ضمن حمله به شهروندان و اماکن مختلف، اقدام به آتش‌زدن و غارت اموال عمومی و خصوصی کرده و با نیروهای حافظ امنیت درگیر شدند.»

این در حالی است که مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان پس از این کشتار گفته بود که نیروهای امنیتی به «سر و قلب» نمازگزاران «بی‌دفاع و غیرمسلح» آتش گشودند. او همچنین علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را مسئول کشته شدن معترضان در زاهدان در ۸ مهرماه خوانده بود.

این سخنان مولوی عبدالحمید خشم سپاه پاسداران را برانگیخت و یک روز بعد سپاه او را تهدید کرد و هشدار داد که این اظهارات ممکن است برایش «گران تمام شود».

شورای تأمین استان گفته است «تعداد مجموعه جان‌باختگان حوادث ۸ مهر و روزهای بعد از آن در شهر زاهدان ۳۵ نفر است» و شش نفر نیز از نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

به‌گفته این شورا پرونده حوادث زاهدان «جهت رسیدگی به تخلفات و جرائم، تشکیل و به همراه مستندات کامل برای رسیدگی همه‌جانبه به مرجع قضائی ارسال شده تا به صورت دقیق و بر اساس ضوابط قانونی مورد رسیدگی قرار گیرد».

براساس آخرین گزارش‌های دریافتی از ایران امروز جمعه ۶ آبان نیز ‌جمعیت زیادی در مصلی مکی زاهدان گرد آمده‌اند تا از کشته‌شدگان «جمعه خونین زاهدان» و مولانا عبدالحمید پشتیبانی کنند.

صفحه‌ اینستاگرام مولوی عبدالحمید نیز روز گذشته اعلام کرد که «علما، فرهنگیان، تحصیل‌کردگان، ریش‌سفیدان، معتمدین، و جمع بزرگی از جوانان راسک، سرباز، کلات، مورتان، پشامگ، ایرانشهر، ابتر، دامن و گلشن (ناهوک، جالق)» بعد از ظهر روز گذشته پنج‌شنبه ۵ آبان‌ماه با حضور در مسجد جامع مکی زاهدان حمایت خود را از مواضع او اعلام کردند.