انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا روز هشتم نوامبر برگزار می‌شود. در حالی‌که برخی نظرسنجی و تحلیل‌ها تا کنون نتیجه را به نفع جمهوری‌خواهان ارزیابی می‌کنند، در مقابل برخی از تحلیل‌ها مبنی بر آن است که اوضاع تا حدی به نفع دموکرات‌ها است.
کاخ سفید که پیش از این نسبت به پیروزی دموکرات‌‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای اطمینان داشت سطح انتظار خود را پایین آورده و چنانچه مقام‌های دولتی می‌گویند نگران از دست دادن هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکاست. دلیل این نگرانی نتایج افکار سنجی‌های جدید است که نشان می‌دهد کفه ترازو دیگر به سمت دموکرات‌ها سنگینی نمی‌کند. موضوع سقط جنین و تورم بی‌سابقه و گرانی در آمریکا از موضوعات مهم برای رای‌دهندگان آمریکایی است.
نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای تاثیر مهمی بر دو سال باقی‌مانده از ریاست جمهوری بایدن و نیز سیاست‌‌های او خواهد داشت. 

انتخابات بر سر چیست؟

انتخابات هشتم نوامبر انتخابات کنگره است. کنگره آمریکا شامل مجلس نمایندگان آمریکا و سنای آمریکا می‌شود. انتخابات میان دوره‌ای هر دو سال یک‌بار و در میانه دوره چهارساله رییس‌جمهور وقت برگزار می شود و از همین رو آن را میان‌دوره‌ای می‌نامند. کنگره نقش قانونگزاری در آمریکا را بر عهده دارد به این معنا که مجلس نمایندگان قوانین را به رای گذاشته و سنا می تواند قوانین تصویب شده را تایید یا رد کند. کنگره همچنین کار تایید انتصابات ریاست جمهوری و در مواردی کار تحقیق در مورد عماکرد ریاست جمهوری را نیز انجام می‌دهد.

در انتخابات نوامبر رقابت بر سر تمامی کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا و یک سوم کرسی های سنای آمریکا است.

در چندین ایالت نیز در انتخابات هشتم نوامبر تکلیف فرمانداران و مقام‌های محلی روشن خواهد شد. 

برنده احتمالی انتخابات نوامبر کیست؟

طی دو سال گذشته حزب دموکرات اکثریت هر دو مجلس یعنی مجلس نمایندگان آمریکا و مجلس سنا را در دست داشته است و این مساله به بایدن برای پیش بردن برنامه‌هایش کمک کرده، اما اکثریتی که اینک در دست دموکرات‌هاست بسیار شکننده است، زیرا که این اکثریت مبتنی بر اختلاف اندکی است. رقابت دو حزب در انتخابات هشتم نوامبر ۲۰۲۲ تنگاتنگ است. نظرسنجی‌ها از احتمال توفیق جمهوری‌خواهان در کسب اکثریت مجلس نمایندگان حکایت دارد ولی احتمالا دموکرات‌ها همچنان اکثریت خود در سنا را حفظ خواهند کرد.

وضعیت احزاب در بسیاری از ایالت‌‌ها ثابت خواهد ماند، اما در ۳۰ ایالت ممکن است رای‌‌ها جابجا شوند. سرنوشت اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در گروی آرای مناطق حومه شهرها در ایالت‌هایی نظیر پنسیلوانیا، کالیفرنیا ، اوهایو و کارولینای شمالی است.

در انتخابات سنا نیز رقابت در ایالت‌‌های نوادا، آریزونا، جورجیا و پنسیلوانیا کلیدی است.

Ad placeholder

مسائل اصلی انتخابات ۸ نوامبر

در ابتدای سال ۲۰۲۲ مهمترین مسائل رای‌دهندگان مساله مهاجرت، جرم و جنایت و هزینه زندگی بود. وقتی رقابت بر سر این مسائل است معمولا جمهوری‌خواهان محافظه کار دست‌بالا را دارند.

اولین روزهای تابستان بود که با رای دیوانعالی حق سقط جنین از زنان گرفته شد.  با رای دیوانعالی ورق تا حدودی به نفع دموکرات‌ها برگشت. دموکرات‌ها که حامی حق انتخاب برای زنان در زمینه سقط جنین هستند این مساله را از مسائل محوری مبارزات انتخاباتی خود قرار دادند. 

نگاهی به آمار ثبت نام شدگان نشان می‌دهد که در ایالت‌های کلیدی و میدان‌های اصلی مبارزه انتخاباتی تعداد زنانی که برای رای دادن ثبت نام کرده‌اند با جهش بالایی همراه بوده و دموکرات‌ها روی این مساله بسیار حساب باز کرده‌اند.

اما با گذشت زمان از هیجان قضیه رای دیوان‌عالی کاسته شده و در عوض جمهوری‌خواهان با مانوور بر روی قضیه تورم، جرایم و مهاجرت سعی در کسب اکثریت آرا دارند.

آمار تورم و تبلیغات جمهوری‌خواهان در زمینه جرم و جنایت در دوران بایدن همگی باعث به میدان آمدن طرفداران پر و پا قرص «ماگا» یا «عظمت را به دوباره به آمریکا برگردانیم» خواهد شد و این اصلا برای دموکرات‌ها خبر خوبی نیست. همچنین وعده‌هایی که دولت بایدن برای  حصول اطمینان از حق سقط جنین و آزادی دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری داده گروهی دیگر را در مخالفت با این سیاست‌ها به میدان انتخابات و پای صندوق‌های رای خواهد کشاند.

با وجود این که گزارش‌های تحلیلی نشان می‌دهد به عنوان مثال نرخ قتل در ایالت‌هایی که جمهوری‌خواهان رهبری می‌کنند به همان اندازه یا حتی بیشتر از ایالت‌هایی است که در دست دموکرات‌هاست اما نتایج افکارسنجی‌های ایپسوس نشان می‌دهد که وقتی سخن از جرم و جنایت و حل مشکل جرایم به میان می‌آید رای‌دهندگان معمولاً به جمهوری خواهان اقبال بیشتری نشان می‌دهند.

تاثیر نتیجه انتخابات بر چه مسائلی خواهدبود؟

انتخابات میان‌دوره اغلب به منزله سنجشی است بر عملکرد دو ساله نخست ریاست جمهوری. 

از سوی دیگر از زمان پرزیدنت لینکلن به این سو همیشه حزبی که رئیس جمهوری را در کاخ سفید دارد در انتخابات میان‌دوره‌ای نتایج ضعیف‌تری به دست آورده، وبه طور متوسط ۳۲ کرسی مجلس نمایندگان و دو کرسی سنا را در انتخابات میاندوره‌ای از دست داده است.

انتخابات میان‌دوره‌ای در تاریخ آمریکا معمولا رأی دهندگان سفید پوست، مسن‌تر و محافظه‌کارتر را به خود جلب می‌کند که این دسته عمدتا بدنه طرفداران حزب جمهوری‌خواه را در تاریخ مدرن آمریکا تشکیل می‌دهد. 

محبوبیت بایدن بر اساس نتایج افکار سنجی‌ها از ماه اوت به این سو از ۵۰ درصد کمتر بوده، اگر دموکرات‌ها این انتخابات را برده و اکثریت را حفظ کنند، بایدن خواهد توانست تا یک سری برنامه‌های خود از جمله طرح‌هایی در زمینه تغییرات اقلیمی، توسعه برنامه‌های خدمات بهداشتی دولتی، حفاظت از حق سقط جنین و نیز کنترل سلاح را پیش ببرد.

اگر جمهوری‌خواهان کنترل هر دو مجلس را در دست بگیرند معنای آن متوقف شدن تقریبا تمامی برنامه‌های بایدن است.

علاوه بر این ممکن است باب تحقیقات تازه‌ای در کنگره گشوده شود که هدف آن رییس جمهوری و خانواده‌اش خواهد بود. این تحقیقات ممکن است در زمینه معاملات پسر جو بایدن با کسب‌و کارهای چینی و نیز خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان باشد.

اما کاخ سفید که خود به این قضیه آگاهی دارد پیش‌تر وکیل مدافعی به نام ریچارد ساوبر را به عنوان مشاور ویژه استخدام کرده تا برای هر گونه تحقیقات آماده باشد.  

در صورت کسب اکثریت از سوی جمهوری‌خواهان، انتصابات جدید بایدن ( از جمله در دیوان‌عالی)  نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

از دیگر عواقب تغییر اکثریت در کنگره این است که بایدن به راحتی سیاست‌‌های خارجی خود را نمی‌تواند پیش ببرد، از جمله در مورد کمک به اوکراین یا  مذاکرات  هسته ای‌با ایران. در عوض بایدن می‌تواند ماشین وتو خود را به کار انداخته و قوانین محافظه‌کاران در زمینه سقط جنین ، مالیات و مهاجرت را وتو کند و این وضعیت رویارویی کنگره و رییس‌جمهوری تا انتخابات بعدی کنگره و ریاست جمهوری ادامه خواهد یافت.

تاثیر انتخابات میان‌دوره‌ای بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴

اتتخابات میان‌دوره‌ای می‌تواند تا اندازه‌ای پیش‌بینی این‌که چه کسانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی نامزد خواهند شد را آسان کند. اگر نامزدهای مورد حمایت آقای ترامپ در این انتخابات شکست بخورند، احتمال نامزدی دوباره دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه کمتر خوهد شد. فرمانداران جمهوری خواه از دو ایلت فلوریدا و تگزاس یعتی آقایان ران دی‌سانتیس و گرگ ابوت امیدوارند تا با پیروزی مجدد، شانسی برای نامزدی در انتخابات آتی ریاست جمهوری از حزب جمهوری‌خواه بیابند.

اگر در این انتخابات دموکرات‌ها بتوانند کرسی‌‌های میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا را در دست بگیرند با اعتماد بیشتری و دوباره بایدن را به میدان رقابت ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خواهند فرستاد.

Ad placeholder

انتخاباتی پر چالش

تقریبا هر انتخاباتی با چالش‌های حقوقی روبرو است اما این چالش‌ها معمولا پس از پایان رای گیری و با اعلام نتایج آغاز می شوند. با اینکه هنوز انتخابات میان‌دوره‌ای شروع نشده، از هفته ‌ها پیش تلاش‌های حقوقی برای تشکیک در نتیجه انتخابات آغاز شده است.

بیش از ۱۰۰ شکایت حقوقی امسال در رابطه با انتخابات هشتم نوامبر به دادگاه‌ها ارائه شده، که اغلب این شکایات از سوی جمهوری‌خواهان تنظیم شده است. عمده شکایت‌ها حول رای پستی، رای پیش از موعد و دسترسی نظارتی به شعبه‌های رای گیری است.

از سوی دیگر عمده شکایات دموکرات‌ها تلاش‌های حقوقی است برای آسان‌تر کردن رای دادن و گرفتن حق رای برای آن دسته که حق رای از آن‌ها سلب شده است.

به جز چالش‌های حقوقی، مقامات آمریکایی نگران‌اند که این بار نیز روسیه برای تلاش در خدشه دار کردن انتخابات باشد. با وجود این، کاخ سفید می‌گوید که تا کنون فعالیت‌های سایبری خارجی نتوانسته مانع ثبت نام یا اخذ رای زودهنگام شده یا تاثیری بر سلامت و دقت انتخابات بگذارد.

آخرین نظر سنجی‌ها

بر اساس گزارشی که نیویورک‌تایمز به تازگی از نتایج نظرسنجی‌ها نوشته جو بایدن در همه جا نامحبوب است.  نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی هر روز افزایش می‌یابد و هرچند مساله سقط جنین برای بسیاری اهمیت دارد اما مسائل اجتماعی نسبت به اقتصادی اولویتی ندارد.

بر پایه همین گزارش احتمال این‌که جمهوری‌خواهان در این انتخابات بتوانند پیروز شده و اکثریت کنکره را دوباره در دست بگیرند زیاد است.

بر اساس نظرسنجی دیگری که پولیتیکو آن را منتشر کرده، ۱۱ درصد رای‌دهنگان در سراسر کشور هنوز مردد هستند. این دسته می‌توانند سرنوشت اکثریت کنگره را به نفع هر یک از دو حزب تغییر دهند اما روشن نیست که لزوما کدام حزب شانس بیشتری برای ربودن نظر «مرددها» دارد.

Ad placeholder