لبنان با یک بحران عمیق اقتصادی که ۸۰ درصد از جمعیت کشور را فقیر کرده دست و پنجه نرم می‌کند و در همان حال اختلافات سیاسی دامنه‌دار بین جناح‌های مختلف هم ادامه دارد. پس از آنکه پارلمان نتوانست بر سر تعیین جانشینی برای رئیس جمهوری به توافق برسد، میشل عون، یک روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش  کاخ ریاست جمهوری در منطقه بعبدا در ارتفاعات بیروت را ترک کرد.

به گزارش الجزیره رهبر ۸۹ ساله مسیحی که در سال ۲۰۱۶ به قدرت رسید، یکشنبه ۳۰ اکتبر/۸ آبان در سخنانی در جمع حامیان خود که در خارج از کاخ ریاست جمهوری بعبدا در بیروت گرد آمده بودند گفت لبنان در حال ورود به «عصر جدیدی است.» عون گفت:  

«بدون تلاش‌های عظیم، ما [در دوران گذار کنونی] نمی‌توانیم به رنج خود پایان دهیم. ما نمی‌توانیم کشورمان را روی پای خود بازگردانیم. ما نمی‌توانیم لبنان را از این گودال عمیق نجات دهیم.»

پارلمان لبنان تاکنون نتوانسته است در مورد اینکه چه کسی بر مسند ریاست جمهوری در کاخ بعبدا تکیه دهد به تصمیم برسد. ریاست جمهوری لبنان بر اساس قانون اساسی این کشور در اختیار مسیحیان مارونی است. رئیس جهوری قدرت امضای لوایح قانونی و انتصاب نخست وزیران جدید را قبل از رأی‌گیری پارلمان دارد.

لبنان را فعلا یک دولت موقت اداره می‌کند. نجیب میقاتی، نخست وزیر منتخب، شش ماه است که در تلاش برای تشکیل دولت است.

رئیس جمهوری بداقبال

الجزیره می‌نویسد مردم لبنان درباره دوران ریاست جمهوری میشل عون عقاید متفاوت و متناقضی دارند. حامیان او می‌گویند عون رئیس جمهوری بداقبالی بود. رقبا و مخالفانش می‌گویند او شکست خورد و مایه نومیدی بزرگی بود.   

دوران ریاست جمهوری میشل عون که دوشنبه ۳۱ اکتبر/۹ آبان به پایان می‌رسد، به خاطر انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ در تاریخ به یاد می‌ماند. بحران مالی و اعتراضاتی که در سال ۲۰۱۹ آغاز شد نیز از میراث دوران ریاست جمهوری میشل عون است.

در انفجار سال ۲۰۲۰ بندر بیروت بیش از ۲۲۰ نفر کشته و حدود ۶۵۰۰ نفر زخمی شدند. حدود ۳۰۰ هزار خانه مسکونی آسیب دید یا ویران شد.

فروپاشی مالی سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۰ درصد از جمعیت را به سمت فقر سوق داد و باعث گسترده‌ترین اعتراضات ضد دولتی در تاریخ معاصر لبنان شد.

بسیاری از مسیحیان که در نظام فرقه‌ای لبنان میشل عون را مدافع خود می‌دانند او را تحسین می‌کنند. اما منتقدانش می‌گویند او با حمایت از حزب‌الله لبنان زمینه‌ساز گسترش فساد و نفوذ ایران در لبنان شد.    

عون در سال ۲۰۱۶ بر مسند ریاست جمهوری لبنان تکیه داد.  هم حزب الله و هم سمیر جعجع، سیاستمدار مسیحی مارونی، بر اساس توافق با سعد حریری، سیاستمدار سنی و نخست وزیر وقت لبنان از ریاست جمهوری عون حمایت کرده بودند.   

عون در آخرین هفته حضور خود در کاخ ریاست جمهوری لبنان، با میانجیگری ایالات متحده قراردادی را امضا کرد که مرزهای دریایی لبنان با اسرائیل را مشخص می‌کند.

عون پسر یک کشاورز از حومه بیروت بود که در جریان جنگ داخلی لبنان در فاصله بین سال‌های  ۱۹۷۵-۱۹۹۰ به عنوان فرمانده ارتش لبنان و رئیس یکی از دو دولت رقیب خدمت می‌کرد. او پس از ۱۵ سال تبعید، پس از عقب نشینی نیروهای سوری تحت فشار بین المللی در پی ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین در سال ۲۰۰۵، به بیروت بازگشت.

در سال ۲۰۰۶، حزب جنبش میهنی آزاد او با حزب‌الله ائتلافی تشکیل داد که به حمایت مسیحیان مارونی از این گروه مسلح انجامید. عون در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، از نقش حزب الله به عنوان یک «بازدارنده» در برابر هرگونه حمله اسرائیل در طول مذاکرات مربوط به مرزهای دریایی تمجید کرد.