جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه یکم نوامبر/۱۰ آبان گفت ایالات متحده نگران تهدیدات ایران علیه عربستان است و در صورت لزوم از پاسخگویی دریغ نخواهد کرد. کربی گفت:

«ما نگران تهدیدات ایران هستیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با سعودی‌ها دائماً در تماس‌ایم. ما در دفاع از منافع و شرکای خود در منطقه تردید نخواهیم کرد.»

ساعتی قبل از برگزاری نشست خبری کربی در کاخ سفید، وال‌استریت ژورنال گزارش داده بود عربستان سعودی اطلاعاتی در مورد حمله قریب‌الوقوع ایران به اهدافی در عربستان را در اختیار مقامات آمریکایی قرار داده است.

مقامات جمهوری اسلامی که از درک و پذیرش دلایل واقعی اعتراضات سراسری ناتوان‌اند، آشکارا احزاب کرد ایرانی، عربستان سعودی و اسرائیل و آمریکا را مسئول تحریک معترضان از جمله از طریق پوشش خبرهای مربوط به اعتراضات می‌دانند. فرمانده سپاه پاسداران به عربستان سعودی نسبت به پوشش خبری اعتراضات از طریق رسانه‌هایی که به گمان او از طریق عربستان حمایت می‌شوند هشدار داده است.

حسین سلامی ۷ آبان در مراسم تشیع جانباختگان حمله تروریستی به شاهچراغ شیراز گفته بود:

«به آل‌سعود و رسانه‌های تحت سیطره و کارگردان فتنه‌ها می‌گوییم مواظب باشید ‌به‌سراغتان می‌آییم، اما زیاد آرام نباشید نمی‌توانید برای ملت ایران التهاب ایجاد کنید و خودتان در آرامش باشید.»

سطح تهدید ایران علیه عربستان سعودی در حالی افزایش یافته است که روابط بین واشنگتن و ریاض سرد شده است.

واشنگتن از ریاض خواسته بود از کاهش تولید نفت بر اساس تصمیم ماه گذشته اوپک پلاس خودداری کند اما عربستان از خواسته آمریکا تمکین نکرد و قیمت نفت در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ۸ نوامبر/۱۷ آبان افزایش یافت.

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش ( موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس) در سی‌وسومین نشست خود با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ تولید نفت خام از  نوامبر/آبان سال جاری تا دسامبر/‌آذر سال ۲۰۲۳ به توافق رسیدند. این بیشترین میزان کاهش تولید نفت خام اوپک پلاس از زمان همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون است. مقامات کاخ سفید این تصمیم را «کوته‌بینانه» و «تأسف‌آور» خوانده بودند.

باب منندز، سناتور دموکرات که ریاست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را بر عهده دارد، خواستار توقف بیشتر فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی پس از اقدام اوپک پلاس شد.