اعتراضات سراسری پس از قتل دولتی مهسا (ژینا) امینی در ایران، هشتمین هفته را سپری می‌کند. در شامگاه ۱۱ آبان معترضان از جمله در تهران، کرج، اصفهان و تبریز به خیابان آمدند. در مناطق کردنشین، معترضان در سنندج و سقز این بار در روز روشن آمدند و تا شب ماندند. در مریوان از بلندگوی یک مسجد فراخوان تجمع دادند و در مهاباد، بوکان، و کرمانشاه هم اعتراضات شبانه برقرار بود. در تهران در شهرک اکباتان، تهرانپارس، امیرآباد، و سلسبیل تجمع‌های شبانه گزارش شد.

اعتراضات فردی زنان برای روسری بر سر نکردن در بسیاری از شهرهای ایران ادامه دارد و هرروز ویدئویی از این کنش‌های اعتراضاتی منتشر می‌شود. معمولاً خودروها با بوق ممتد از زنان معترض حمایت می‌کنند.

بر اساس آخرین شمارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ در ایران، دست‌کم ۲۷۷ نفر است که در میان آنها، ۴۰ نفر کودک هستند.

شبکه حقوق بشر کردستان نوشت که عصر ۱۱ آبان یک جوان ۱۸ ساله به نام مومن زندکریمی با تیراندازی نیروهای مسلح در سنندج کشته شد. پیکر او با فشار نهادهای امنیتی شبانه در روستای ماچکه به خاک سپرده شد.

در تهران: سلسبیلی‌ها آمدند

در محله سلسبیل تهران تجمع ضد حکومتی شکل گرفت که در آن معترضان شعار مرگ بر دیکتاتور دادند. در محله سلسبیل همچنین معترضان پرشمار از پنجره‌ها شعار دادند.

در شهرک اکباتان تهران، که سه شب است مورد حمله نیروهای سرکوب است، معترضان در بخشی از محوطه آتش روشن کردند و شعار مرگ بر دیکتاتور دادند. ساکنان اکباتان از پنجره‌ها آنها را که روی زمین بودند همراهی کردند.

در بخشی از ویدئویی از شهرک اکباتان، راوی پشت دوربین خطاب به بسیجی‌ها می‌گوید:

«۱۱ آبان، شهرک اکباتان، بعد از سخنرانی خامنه‌ای حرومزاده: مرگ بر دیکتاتور…. “بی غیرتا نشستن، جوونامون رو کشتن”. برو زن و بچه‌ات رو بکش، حرومزاده بسیجی».

این پاسخ واکنشی به رجزخوانی‌ها و تهدیدهای نیروهای لباس‌شخصی در شهرک اکباتان است که شامگاه ۹ آبان پشت بلندگو خطاب به آنها که از پنجره شعار می‌دادند گفتند:

«۴۰ تا کشور اومدند تو سوریه هیچ غلطی نتونستند بکنند… به والله قسم پاش که به رسه سر ناموس‌مون رو می‌بریم. زن و بچه خودمون رو…»

در واکنش به این رجزخوانی‌ها، کاربری نوشته بود: «ما برای امنیت زن و بچه اینها هم شده باید انقلاب کنیم».

ویدیویی در شبکه‌ها منتشرشده که از دور تجمع معترضان را در منطقه تهران‌پارس نشان می‌دهد؛ آنها شعار می‌دهند:

«مرگ بر دیکتاتور». در پایان صدای حمله نیروهای سرکوب و صدای تیراندازی می‌آید. با آغاز تیراندازی، معترضان پراکنده می‌شوند:

ویدوئی از واگن زنان در مترو تهران منتشر شده که در آن معترضان شعار می‌دهند:

هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم
رهبر بی کفایت، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم
امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه
می‌جنگیم می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم

کرج زیر سرکوب است. شعاردهی‌ها در مترو ادامه دارد. در فضای روز گروهی از دختران دانش‌آموز بعد از تعطیلی مدرسه در خیابان‌های کرج شعار «مرگ بر دیکتاتور» دادند. در شب در کرج، در گوهردشت، فردیس و باغستان معترضان از خانه شعار دادند. برخی در خیابان‌های کرج، بنرهای حاوی عکس‌های خامنه‌ای را آتش زدند.

کرجی‌ها برای کشته‌هایشان فردا پنج‌شنبه ۱۲ آبان ساعت ۱۱ در گورستان بهشت سکینه کرج فراخوان داده‌اند. آنها قرار است برای چهلم حدیث نجفی جمع شوند اما بر سر مزار دیگر کشته‌های کرج از جمله سارینا اسماعیل‌زاده، روزبه خادمیان، و پارسا رضادوست هم خواهند رفت.

Ad placeholder

در شهرها: زنان در چهارباغ اصفهان

معترضان اصفهان شامگاه ۱۱ آبان در محله‌های مختلف از جمله در خیابان چهارباغ تجمع و تظاهرات کردند. در چهارباغ این تظاهرات پرشمار بود و حضور زنان در آن چشمگیر بود. صدای زنان هم در شعارها غالب بود و جمله معترضان باهم شعار دادند:
مرگ بر دیکتاتور
ایرانی باغیرت، حمایت حمایت
بی‌غیرت‌ها نشستن، هشتادی‌ها تو حبس‌ان
هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم.

حکومت برق‌ منطقه چهارباغ را قطع کرد. این روش جدید سرکوب معترضان است. با کند کردن اینترنت موبایل، قطع برق عملاً به مفهوم قطع کردن تماس معترضان با اینترنت‌های وایفا‌ی و اینترنت‌های خانگی است. اینترنتی که معترضان از آن برای تماس باهم و برای فرستادن عکس‌ها و ویدئوها استفاده می‌کنند.

در شهر نوشهر، اعتراضات علیه حکومت در مراسم چهلم حنانه کیاکجور (کیا) و حسینعلی کیا آغاز شد. مردم نوشهر پرشمار در مراسم این دو که در روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی نوشهر کشته شدند شرکت کردند.

در این تجمع و تظاهرات اعتراضی، معترضان با توجه به اینکه حنانه کیا تازه‌عروس بود، شعار دادند: «عروس ما را بردند، جنازه‌اش را آوردند.»

زنان همچنین پرشمار شعار دادند: «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم». این شعار در روزهای اخیر در بین معترضان زن بیشتر بیان می‌شود و مخاطب مستقیم آن سیاست‌های جنسیتی حکومت است که پوشاندن بدن زنان را پیش‌نیاز به گناه نیافتادن مردان بیان می‌کند.

چهل روز پس از جان‌باختن حنانە کیا، حسینعلی کیا، ویدئویی منتشر شد که وضعیت بیمارستان شهید بهشتی نوشهر را در شب کشتار آنها نشان می‌دهد. این بیمارستان جایی است که کشته‌ها و زخمی‌های شامگاه ۳۰ شهریور نوشهر را به آنجا بردند – روی زمین بیمارستان خون ریخته و خدمه درمان سراسیمه‌اند.

اعتراضات در روز در دانشگاه‌های تبریز آغاز شد و در شب به خیابان‌ها کشیده شد. مردم معترض تبریز شامگاه ۱۱ آبان، از جمله در محله قیرخ متیر تظاهرات برگزار کردند و به ترکی شعار دادند:

آذربایجان میللتی، چکممز بو ذیللتی (ملت آذربایجان چنین ذلتی را نمی‌پذیرد)
اوغورلوق، جنایت، ملا ایشی خیانت (دزدی، جنایت، خیانت کار آخوندهاست)

رادیو فردا، شامگاه ۱۱ آبان نوشت که نامه‌ای با امضای بیش از ۴۰۰ متخصصان حوزه درمان و پزشکی از جمله پزشکان، دندان‌پزشکان و داروسازان به ریاست هیات مدیره نظام پزشکی تبریز نوشته شده که در آن «استفاده از امکانات پزشکی برای سرکوب معترضان» محکوم شده است. در این بیانیه آمده:

«محیط بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید فضائی امن و امین باشد و هرگونه استفاده از امکانات و اعتبار جامعه پزشکی، برای سرکوب معترضین را محکوم می‌کنیم.»

نیروهای سرکوب نه تنها معترضان زخمی را بازداشت و آنها را از دسترسی به درمان محروم می‌کنند، بلکه از آمبولانس‌ها برای بازداشت معترضان استفاده می‌کنند.

پیش‌تر، خود هیات مدیره سازمان نظام پزشکی تبریز هم در بیانیه‌ای عمومی در کانال تلگرامی‌شان حمله نیروهای یگان ویژه به تجمع ۴ آبان اعضای سازمان نظام پزشکی و فشار امنیتی به پزشکان را محکوم کردند.

در شیراز اعتراضات روزانه در دانشگاه‌ها و فضاهای دانش آموزشی شکل گرفت. از جمله دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز تحصن کردند.

در شهر شیراز که خیابان‌ها را نیروهای سرکوب شبانه می‌پایند و در شهر گشت می‌زنند، در منطقه قدوسی غربی، شعاردهی و تجمع‌های چند نفره گزارش شد. ماشین‌ها در حمایت از معترضان بوق ممتد زدند.

در شهر مشهد معترضان بنرهای حکومتی را سوزاندند.

در قزوین، پس از پخش شدن مراسم تولد جواد حیدری از جان باختگان این شهر، بر سر مزارش در روز ۱۰ آبان، خشم عمومی بیشتر افزایش یافت. این نمودش را در اعتراضات در فضاهای دانش‌آموزی نشان داد. در قزوین شعاردهی در سطح شهر گزارش شد.

ویدیوئی هم از شامگاه ۴ آبان در روز ۱۱ آبان از اعتراضات در شهر آبیک در استان قزوین، منتشر شد که در آن معترضان به سمت نیروهای سرکوب نارنجک دستی از همان‌ها که با اکلیل‌سرنج در چهارشنبه سوری‌ها درست می‌کنند، پرتاب می‌کنند و یک نیروی سرکوب در نتیجه آن زخمی می‌شود.

Ad placeholder

تجمع‌های گسترده در سنندج و مریوان

معترضان در شهرهای کردنشین از جمله سنندج، مهاباد, بوکان و مریوان باز به خیابان آمدند. روز ۱۱ آبان، کسبه در بازارهای اصلی سنندج، بوکان، مهاباد، مریوان و سقز، کرکره‌ها را به نشان اعتراضات پایین کشیدند.

مردم سنندج برای دومین روز متوالی در روز با شعار «مرگ بر دیکتاتور» به خیابان‌ها آمدند. در تجمع‌های روز روشن، معترضان ماسک پوشیده و محله‌محور جمع شدند و دست‌کم در یک ویدئو لاستیک آتش زدند.

با حضور معترضان در سنندج در روز روشن، یگان ویژه هم نیروهای خود را به سمت خیابان‌های شهر گسیل کرد. لشگر موتورسواران حکومتی در خیابان‌های سنندج مشغول گشت‌زنی شدند.

تجمع‌های روز روشن در خیابان کارگر و منطقه حاجی آباد, فیض آباد و مسکن مهر بهاران سنندج گزارش شدند.

شعار مرگ بر دیکتاتور در یکی از محله‌های سنندج:

محله حاجی‌آباد ازجمله محلاتی بود که روزانه معترضان در آن تجمع کردند و شعار دادند. با شعار دادن معترضان نیروهای سرکوب به سمت این منطقه گسیل شدند. آنها در روز روشن اموال مردم را تخریب کردند. تصاویری از محله حاجی‌‌آباد سنندج منتشر شد که نشان می‌دهد نیروهای سرکوب، خودروهای پارک شده در خیابان را تخریب کردند. به عنوان نمونه، شیشه‌های ماشین‌ها را با ضربه‌های جسم سخت شکستند. در شب، نیروهای موتورسوار حکومتی باز به محله حاجی‌آباد آمدند و این بار به سمت خانه‌های مردم که شعار می‌دادند، تیراندازی کردند:

مسکن مهر بهاران که در روزهای گذشته هم محل تجمعات شبانه بود و باز صحنه تجمع‌هایی بود که در شب شکل گرفت. معترضان هم روی زمین شعار دادند و و شعاردهی‌های ساکنان از پنجره‌ها هم همراه آنها شد. در محله‌های دیگر سنندج هم، شعاردهی از پنجره‌ها گسترده گزارش شد. در برخی از خیابان‌ها معترضان آتش روشن کردند، سنگربندی کردند و شعار دادند.

در مهاباد، اعتراضات با اعتصاب کسبه و بازاریان آغاز شد. پس‌ازآن برخی از مردم در همدردی با خانواده اسماعیل (سمکو) مولودی بر سر مزار او در سومین روزی که خاک‌سپاری شد جمع شدند. اسماعیل (سمکو) مولودی در مراسم چهلم مهسا (ژینا) امینی به ضرب گلوله کشته شد. مادر سمکو مولودی در این مراسم بر مزار پسرش با دستمال قرمز که نماد جانباختن اوست رقصید. در این مراسم دختر خردسال مولودی بر مزار پدرش گل ریخت و به گردی گفت: «اونی که پدرم رو شهید کرده هیچ‌وقت نمی‌بخشم».

اعتراضات در مهاباد شبانه به شکل محله‌محور ادامه داشت. معترضان در خیابان‌ها آتش روشن کردند، سنگربندی کردند و شعار دادند: «ژن، ژیان، ئازادی».

در مریوان، معترضان به سبک شهر مهاباد، بلندگوهای یک مسجد را تسخیر کردند. آنها از بلندگو استفاده کردند که فراخوان تجمع بدهند و از مردم شهر خواستند به اعتراضات بپیوندند. معترضان به پشت بلنگوی مسجد حضرت اسماعیل مریوان واقع در بلوار شهید عبادت، خیابان کوره موسوی رفتند و ازآنجا فراخوان تجمع دادند. ساعتی بعد معترضان جمع شدند و شعار «ژن، ژیان، ئازادی» در تمام شهر پیچید.

در مریوان، در منطقه تپە موسک معترضان شبانه به خیابان آمدند و شعار دادند: «ما همه ژینا هستیم، بجنگ تا بجنگیم».

اعتراضات در بوکان با اعتصاب کسبه به ویژه در بعد از ظهر آغاز شد. معترضان با روشن کردن آتش در محله‌های مختلف حلقه‌های اعتراضی تشکیل دادند و شعار دادند. در جاده بوکان – میاندوآب هم معترضان با پرتاب سنگ با نیروهای سرکوب درگیر شدند و در نهایت جاده را مسدود کردند.

اعتراضات در کرمانشاه در روز روشن با تظاهرات‌های دانش آموزان در خیابان‌های شهر آغاز شد. در شب، شعاردهی‌های شبانه در شب در کرمانشاه ادامه یافت. ویدیویی در شبکه‌ها منتشر شد که گفته شد در آن معترضان به حوزه علمیه کرمانشاه با کوکتل مولوتف حمله کردند. در ویدئویی دیگر از کرمانشاه معترضان در شب در خیابان آتش روشن کردند.

Ad placeholder

اعتراضات در سقز در روز روشن آغاز شد. در روز دو زن بدون روسری در خیابان ساحلی شهر سقز (پشت پارک شهر) راه رفتند.

در شب در سقز، اعتراضات شبانه در منطقه بهاران ادامه داشت.

سامان یاسین، یک معترض محکوم به اعدام

شبکه حقوق بشر کردستان، روز ۱۱ مهر اعلام کرد که یکی از معترضان اهم کرمانشاه که در بازداشت حکم اعدام دریافت کرده است، سامان صیدی (یاسین)، خواننده رپ است. او روز دهم مهر در جریان اعترضات مردمی در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و در دادگاه به «محاربه و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» متهم شد. به گفته این شبکه، سامان یاسین را در زمان بازداشت شکنجه کردند.

براساس کیفرخواست صادر شده، سامان صیدی (سامان یاسین) فرزند تیمور، به محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳ تیر، متهم شده است.

در بخشی از جلسه دادگاه سامان صیدی که نام هنری او سامان یاسین است، او مقابل قاضی ابوالقاسم صلواتی ایستاده و توضیح می‌دهد که اسلحه‌ای که داشته اسحله ساچمه‌ای برای شکار پرنده در کوهستان بوده است. صلواتی از او می‌پرسد از چنین اسلحه‌ای آتش بیرون می‌زند؟ و او پاسخ می‌دهد بله گاهی می‌زند.

به غیر از سامان صیدی، به محمد قبادلو جوان ۲۲ ساله‌ اهل پرند که دچار بیماری اعصاب است هم به اتهام حمله با خودرو به نیروهای سرکوب، حکم اعدام دریافت کرده است. به غیر از این دو، محسن رضازاده قراقلو، سعیدشیرازی، محمد بروغنی، ابوالفضل مهری، حسین حاجی لو هم حکم اعدام گرفتند که تلاش برای روشن سازی پرونده‌های آنها ادامه دارد.

نشست شورای امنیت: ایران را از کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان حذف کنید

در نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل در ۱۱ آبان، ازجمله جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، شیرین عبادی، وکیل حقوق بشری و برنده جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی-بریتانیایی و فعال حقوق بشر صحبت کردند.

ایالات متحده و آلبانی مشترکاً خواستار برگزاری این نشست غیررسمی در شورای امنیت شده بودند و همه ۱۵ کشور عضو در آن شرکت کردند. پیام مشترک دو کشور این بود که باید از معترضان در ایران “حمایت معنوی” کنیم.

ایالات متحده همچنین اعلام کرد که تلاش خواهد کرد که ایران را از کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان، یک نهاد ۴۵ نفره با تمرکز بر برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است، حذف کند.

در این جلسه که در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، جاوید رحمان به کشورهای عضو شورا امنیت گفت که در غیاب کانال‌های درون ایران برای پاسخگویی، جامعه بین‌المللی باید وارد عمل شود و خواستار مکانسیم مستقل تحقیقاتی شد:

«من خواستار ایجاد سریع یک مکانیسم تحقیق مستقل برای بررسی تمام موارد نقض حقوق بشر قبل از مرگ مهسا امینی و پس از آن هستم.»

جاوید رحمان گفت در هفت هفته گذشته در ایران جمهوری اسلامی دست‌کم ۴۰ کودک را کشته است.

شیرین عبادی که از طریق ویدئوکنفراس در جلسه شرکت کرد گفت که جامعه جهانی باید اعمال فشار بر ایران را بیشتر کنند و سفرای خود را از ایران فرابخواند. او گفت باید در سمت درست تاریخ ایستاد.

شیرین عبادی همچنین به این اشاره کرد که یک حکومت دمکراتیک در ایران موجب بهتر شدن وضعیت تنش‌های منطقه‌ای خواهد شد. او با اشاره با پول‌های که به ایران در مذاکرات با غرب رفته یا خواهد رفت، گفت:

«جمهوری اسلامی نه تنها وجوه دریافتی را برای رفاه مردم صرف نکرده است، بلکه با تهیه و خرید اسلحه باعث کشتار بیشتری در ایران و منطقه خواهد شد».