جورجیا ملونی، نخست‌وزیر راست‌گرای ایتالیا، در حال بررسی ممنوعیت ورود تمامی کشتی‌های نجات‌دهنده پناهجویان در آب‌های ایتالیا است، او از آلمان و نروژ خواسته است که پناهجویان را بپذیرند.

سه کشتی غیردولتی با پرچم‌های اروپا حدود یک‌هزار پناهجو را در دریای مدیترانه نجات داده‌اند اما جورجیا ملونی این کشتی‌ها را «دزدان دریایی» نامیده و خواستار فرستادن پناهجویان به کشور دیگری شده است. آلمان از ایتالیا خواسته بود تا پناهجویانی را که بیش از یک هفته در کشتی‌های نجات رها شده بودند، بپذیرد. ملونی اما گفت پرچم‌های خاص کشتی‌ها به این معناست که پناهندگان باید به کشورهای مربوطه منتقل شوند. او حتی با ارسال ایمیلی به مقامات آلمانی و نروژی تأکید کرد که این اقدامات با قوانین امنیت ملی، کنترل مرزها و مبارزه با مهاجرت غیرقانونی مطابقت ندارند.

جورجیا ملونی پیش از این در اظهارنظری درباره کتابی از یک روزنامه‌نگار ایتالیایی گفته بود:

«اگر به‌عنوان مثال یک کشتی غیردولتی با پرچم آلمان [برای نجات پناهجویان] حضور داشته باشد، دو احتمال وجود دارد: یا آلمان آن را به‌رسمیت می‌شناسد و آن را تحت حفاظت دارد، یا این‌که این کشتی را باید متعلق به دزدان دریایی بدانیم.»

این کشتی‌ها توسط سازمان‌های بشردوست مانند پزشکان بدون مرز، «اس‌اواس مدیترانه‌ای»، یا «اس‌اواس انسانی» اداره می‌شوند. سازمان‌های بشردوستانه از ایتالیا و مالت درخواست کردند تا اجازه پیاده شدن یک‌هزار پناهجوی نجات‌یافته از سه کشتی را بدهند.

به گزارش رویترز، سفارت آلمان در رم ۱۰۴ کودک بدون همراه را در یک کشتی با پرچم آلمان ثبت کرده است. در بیانیه سفارت که شامگاه چهارشنبه ۱۱ آبان / ۲ نوامبر صادر شد، آمده است:

«بسیاری از آن‌ها نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند. ما از دولت ایتالیا خواسته‌ایم که هر چه سریع‌تر کمک کند.»

«اس‌اواس مدیترانه‌ای» اعلام کرد که هیچ پاسخی از رم یا والتا دریافت نکرده است و با «انسداد کامل در دریای آزاد و ممنوعیت ورود» به بنادر ایتالیا مواجه است.

یک کشتی متعلق به نهاد «اوشن وایکینگ» نیز بیش از ۲۳۰ پناهجو را حمل می‌کند. این نهاد از یونان، فرانسه و اسپانیا کمک خواسته و هشدار داده است که وضعیت آب و هوا بدتر می‌شود.

پزشکان بدون مرز نیز افزوده‌اند که کشتی آن‌ها با نام «گئو بارنتز» حامل ۵۷۲ مرد، زن و کودک است. این افراد شامل زنان باردار و افراد مسن هستند که برخی از آن‌ها مجبورند روی زمین بخوابند.

کارولین ویلمن، هماهنگ‌کننده پزشکان بدون مرز در کشتی «گئو بارنتز» گفت خروج آن‌ها از کشتی «کاملاً ضروری» است.

سفارت آلمان در پاسخ به استدلال دولت ایتالیا مبنی بر این‌که اقدام کشتی‌ها با قوانین امنیت ملی مطابقت ندارد، گفت دولت این کشور معتقد است «نهاد‌های مدنی» که پناهجویان را در دریا نجات می‌دهند «سهم مهمی در نجات جان مردم در دریای مدیترانه ایفا می‌کنند». سفارت آلمان افزوده است: «نجات افراد در معرض خطر مرگ مهم‌ترین کار است».

اما نخست‌وزیر ایتالیا معتقد است که نهادهای بشردوستانه قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند و آن‌ها را متهم می‌کند که همچون یک «مسافر» بین شمال آفریقا و اروپا حرکت می‌کنند.

ماتئو سالوینی رهبر حزب راست افراطی و ضد مهاجر «لیگ شمال»، سخنان ملونی، متحد خود را تکرار می‌کند و می‌گوید کشتی‌های سازمان‌های غیردولتی در دریای مدیترانه باید پناهجویان را به کشورهایی که پرچم‌های آن‌ها را حمل می‌کنند، ببرند. سالوینی در توییتر نوشت:

«پیامی برای قاچاقچیان انسان و همدستان آن‌ها: همان‌طور که در مبارزات انتخاباتی روشن کردیم، ایتالیا دیگر تجارت مخفیانه پناهجویان و ورودهای خارج از کنترل را تحمل نخواهد کرد. سازمان‌های غیردولتی خارجی باید بر این اساس خود را سازگار کنند.»

ماتئو پیانتدوسی، وزیر کشور ایتالیا نیز گفت این کشور نمی‌تواند پناهجویانی را که با «کشتی‌های خارجی» نجات یافته‌اند، بپذیرد. بر اساس آمار وزارت کشور ایتالیا طی هفته گذشته شش هزار و ۳۸۳ پناهجوی دیگر به سواحل این کشور رسیده‌اند.

ورود پناهجویان از طریق دریا به ایتالیا در سال جاری رو به افزایش است و تا کنون به ۸۵ هزار و ۹۹۱ نفر رسیده است در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۵۳ هزار و ۸۲۵ نفر بوده است. با این حال، این ارقام هنوز بسیار کمتر از اوج ورود پناهجویان در سال ۲۰۱۶ ـ ۲۰۱۴ است.