ورزش ایران هر روز با اعتراضات ورزشکاران کشور به رویدادهای جاری روبه‌روست. از فوتبالیست‌های جوان و قدیمی تا ورزشکاران دیگر رشته‌ها در پی آغاز اعتراضات سراسری علیه حکومت ایران، از مردم معترض حمایت و سرکوب جاری را محکوم کرده‌اند. در این میان اقدامات شجاعانه و اعتراضی زنان ورزشکار به‌ویژه به‌دلیل زیرپا گذاشتن قوانین تبعیض‌آمیز و حجاب اجباری برجستگی بیشتری دارد.

نیلوفر مردانی، عضو تیم ملی اسکیت ایران یکشنبه ۱۵ آبان / ۶ نوامبر در مسابقات بین‌المللی استانبول ترکیه به نشانه همبستگی با خیزش سراسری در ایران بدون حجاب و با پیراهن مشکی که روی آن نام «ایران» نوشته شده بود، بر روی سکوی قهرمانی ایستاد.

این اقدام او با واکنش‌های شدید رسانه‌های جمهوری اسلامی مواجه شد و در شبکه‌های اجتماعی طرفداران حکومت خواهان برخورد قاطع با او شدند.

دو روز از پس از این اقدام شجاعانه نیلوفر مردانی، وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۷ آبان / ۸ نوامبر با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «نیلوفر مردانی بدون اخذ مجوز لازم از شورای برون مرزی در مسابقات اسکیت ترکیه شرکت کرده است».

وزارت ورزش حجاب اجباری را «پوشش مصوب امور بانوان این وزارتخانه» دانسته و حضور بدون حجاب نیلوفر مردانی را «تقبیح» کرده و افزوده است:

«بر اساس اطلاعات دریافتی از فدراسیون اسکیت، این ورزشکار از ماه گذشته در تیم ملی ایران عضویت نداشته و او در سفری شخصی و بدون اخذ مجوز لازم از شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان در این مسابقات حضور پیدا کرده است. ضمن اینکه تیم ملی ایران نیز در این مسابقات شرکت نکرده است.»

پیش از این حضور بدون حجاب الناز رکابی، قهرمان تیم ملی صخره‌نوردی در مسابقات کره جنوبی نیز بازتاب گسترده‌ای یافت. این اقدام رکابی به سرعت مورد توجه رسانه‌های جهان و ایرانیان قرار گرفت و در راستای اعتراضات سراسری به دنبال قتل حکومتی ژینا (مهسا امینی) تلقی شد و وزیر ورزش ایران اعلام کرد که تحقیق درباره این موضوع انجام خواهد شد.

این صخره‌نورد ایرانی به محض ورود به کشور با رسانه‌های دولتی ایران مصاحبه‌ای انجام داد و در آن بر سهوی بودن افتادن حجابش تأکید کرد. این در حالی بود که صدها نفر بیرون فرودگاه به استقبال او رفته بودند اما الناز رکابی را به سرعت از فرودگاه خارج کردند، بدون این‌که هوادارانش را ببیند. بعداً گفته شد که او در حصر خانگی به‌سر می‌برد.

مورد مشابه دیگر دیدار نهایی مسابقات جام بین‌قاره‌ای فوتبال ساحلی ۲۰۲۲ امارات در روز یکشنبه بود که تیم ایران موفق شد برزیل را با نتیجه دو بر یک شکست دهد. در آغاز این دیدار هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی همه بازیکنان ایران در همبستگی با جنبش اعتراضی مردم سکوت کردند و سعید پیرامون، بازیکن بلوچ تیم ملی نیز پس از زدن گل به برزیل به نشانه همبستگی با زنان ایران با حرکت نمادین قیچی کردن مو، مورد تشویق تماشاگران ایرانی قرار گرفت. بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در مراسم دریافت جام قهرمانی نیز در حمایت از اعتراضات مردم ایران ابزار خوشحالی نکردند. در حین این دیدار و خارج از ورزشگاه ایرانیان حاضر نیز شعارهایی علیه حکومت سردادند.

در پی این رویداد کمیته فوتبال ساحلی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به رفتار اعتراضی بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی «رسیدگی» خواهد کرد. این کمیته بر «پرهیز از هرگونه رفتار سیاسی در میادین ورزشی» تأکید کرد در حالی‌که جمهوری اسلامی به دلایل سیاسی دست‌کم در ۴۳ سال گذشته هرگز اجازه نداده است که ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی وارد رقابت‌های ورزشی شوند.

روز گذشته، دوشنبه ۱۶ آبان / ۷ نوامبر تیم ملی فوتبال ساحلی وارد ایران شد اما نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با حضور در فرودگاه، مانع از تماس خانواده‌ها و خبرنگاران با اعضای تیم‌ شدند.

موج اعتراضات یک ماه و نیم اخیر ورزشکاران ایرانی به کشتار مردم معترض و قوانین تبعیض‌آمیز جمهوری اسلامی در ۴۳ سال گذشته بی‌سابقه است. همین مورد نشان می‌دهد که جنبش اعتراضی مردم ایران نسبت به جنبش‌های قبلی در فراز تازه‌ای قرار دارد.