اجرای حکم اعدام در ایران بدون توقف ادامه دارد. در این مدت نیز که خیابان‌ها و دانشگاه‌های نقاط مختلف ایران به صحنه مبارزات و مقاومت معترضان و دانشجویان بدل شده، ماشین کشتار جمهوری اسلامی در خفا و سکوت خبری جان‌های بیشتری را گرفته است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، سحرگاه روز چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱، حکم اعدام دو مرد در زندان قاین به اجرا درآمد.

بر اساس گزارش منتشرشده، هویت یکی از این دو زندانی، عبدالصبور نارویی، ۳۶ ساله اعلام شده که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

در این گزارش به جزئیات و هویت دیگر زندانی که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود، اشاره‌ای نشده است.

در همان روز چهارشنبه و در زندانی دیگر حکم اعدام تعدادی دیگر از شهروندان بلوچ در سکوت خبری به اجرا درآمد.

طبق گزارشی که در همین ارتباط از سوی «کمپین فعالین بلوچ» منتشر شده است، در سحرگاه روز چهارشنبه ۱۱ آبان، حکم اعدام چهار زندانی بلوچ در زندان مرکزی بیرجند به اجرا درآمد.

هویت این چهار زندانی، نوراحمد توتازهی، عبدالله توتازهی (ریگی) هردو اهل شهرستان زاهدان، محمد خوشحال و یک زندانی با نام فامیل خسروی، هردو اهل زابل اعلام شده است.

کمپین فعالین بلوچ نوشته است که پیشتر هر چهار زندانی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

به تأیید «کمپین فعالین بلوچ»، احمد و عبدالله توتازهی (ریگی) در یک پرونده مشترک در اردیبهشت ۹۹ در بیرجند بازداشت شدند و محمد خوشحال و خسروی نیز در پرونده‌های جداگانه در سال ۹۸ بازداشت و به اعدام محکوم شدند.

خبرگزای «حال‌وش» در گزارشی دیگر از اجرای حکم اعدام دست‌کم سه شهروند بلوچ در سحرگاه روز یکشنبه ۱۵ آبان در زندان مرکزی زاهدان خبر داده است.

بنا بر این گزارش، این سه زندانی بلوچ به نام‌های نعمت‌الله براهویی، امان‌الله عالیزهی و عزیز نارویی که هر سه اهل زاهدان بودند، در سال ۹۹  بازداشت و به اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شدند.

به نوشته حال‌وش، در ساعات اولیه بامداد روز یکشنبه مسئولان زندان زاهدان بدون اطلاع قبلی، عزیز نارویی را به همراه نعمت الله براهویی و امان‌الله عالیزهی از خواب بیدار کرده و به آن‌ها اعلام کرده‌اند که قصد اعدام‌شان را دارند:

«به‌ دنبال این اقدام مسئولان زندان، نعمت الله مقاومت کرده و مسئولان با زدن چندین ضربه توسط جسمی برنده (تیزی) به گردن او، نعمت‌الله را به قتل رسانده‌ و سپس او را از طریق چوبه دار اعدام کرده‌اند.»

خبرگزاری «حال‌وش» پیشتر در رابطه با وضعیت نعمت‌الله براهویی گزارش کرده بود که این زندانی بلوچ در طول چند سال گذشته موفق به ملاقات با خانواده خود نشده بود.

نزدیکان هر سه زندانی بلوچ در تماس با «حال‌وش» نیز تأیید کرده‌اند که خانواده‌ها از اعدام آن‌ها بی‌اطلاع بوده تا این‌که روز یکشنبه ۱۵ آبان از زندان تماس گرفته شده و خواسته شده جنازه‌ها را تحویل بگیرند.

در حالی که مقام‌ها و مسئولان قضایی بارها در مورد اعدام‌های مرتبط با جرائم مواد مخدر تأکید داشته‌اند، افراد، نهادها و سازمان‌های حقوق بشری از جمهوری اسلامی می‌خواهند مجازات اعدام را برای همه جرائم مرتبط با مواد مخدر لغو کند.

فعالان بلوچ معتقدند که اجرای حکم اعدام شهروندان بلوچ پس از واکنش عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان به حوادث روز جمعه ۱۳ آبان در خاش صورت گرفته است.

این روحانی اهل سنت حمله نیروهای نظامی به معترضان را «جنایت خونین» خواند و در بیانیه‌ای به کشته شدن دست‌کم ۱۶ نفر در اعتراضات روز گذشته اشاره کرد.

او در  بخشی از این بیانیه‌ که در سایت اطلاع‌رسانی او منتشر شد گفت:

«آیا جواب شعار و سنگ‌پراکنی، گلوله جنگی است؟ معلوم نیست چرا برخورد با معترضین در سیستان‌وبلوچستان با دیگر مناطق کشور متفاوت است و به چه دلیل مردم معترض این استان این‌گونه بی‌رحمانه به خاک و خون کشیده شده و قتل‌عام می‌شوند؟!»

پیشتر سازمان حقوق بشر ایران گزارش کرده بود که طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد اعدام ثبت‌شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال گذشته میلادی، ۱۱۷ نفر اعدام شده بودند.