بر اساس نظرخواهی پایگاه داده‌های ایران در مورد گشت ارشاد، بیش از دو سوم زنان که ۶۱ درصد زنان را شامل می‌شود، یا توسط گشت ارشاد بازداشت شده یا بازخواست شده‌اند. از میان همین زنان، ۷۱ درصد می‌گویند که دست‌کم یکی از اعضای خانواده‌شان نیز تجربه مشابهی داشته است. ۶۲ درصد مردان شرکت کننده نیز گفتند که دست کم یک نفر از میان اطرافیانشان توسط گشت ارشاد بازداشت یا بازخواست شده‌ است.

ایرادگیری از نوع پوشش، آرایش و ارتباط با جنس مخالف، سه دسته اصلی از برخوردهای گشت ارشاد است. ۹۵ درصد زنان شرکت کننده گفتند که برخورد گشت ارشاد با آنان بد بوده که شامل تحقیر، توهین، متلک، فحاشی، بازرسی بدنی، کتک و شلاق بوده است.

برخوردهای گشت ارشاد با زنان پاسخگو چنین بوده: ۲۳ درصد تحقیر، ۲۱ درصد توهین، ۱۵ درصد متلک و ۱۲ درصد فحاشی را تجربه کردند. بازرسی بدنی، کتک زدن و شلاق زدن نیز جز برخوردهای گشت ارشاد با زنان بوده است. تنها ۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که ماموران گشت ارشاد به آنها نصیحت کرده و رفتار خوب یا حتی گل به آنها داده‌اند.

افراد متاهل، مطلقه یا همسر فوت شده بیشتر با مجازات‌هایی همچون فرستادن به دادگاه، جریمه شدن، شلاق زدن، زندانی شدن روبه‌رو شد‌ه‌اند در حالی که افراد مجرد با برخوردهای دیگری شامل بردن به مقر انتظامی، وادار کردن به تغییر لباس، بررسی موبایل، تشکل پرونده و دادن تعهد مواجه شده‌اند.

زنانی که بین ۲۰ تا ۴۰ سال بوده‌اند بیش از سایر گروه‌های سنی تجربه بازداشت یا بازخواست توسط گشت ارشاد را داشتند.

https://infogram.com/a87_ir_mopo_fa2-1hxj48pzno8j52v?live

افراد که تحصیلات دانشگاهی نداشتند بیشتر با مجازات‌هایی مثل جریمه، زندانی شدن، دادگاه رفتن و شلاق خوردن روبه‌رو شدند.

افرادی که زیر ۲۰ یا بالای ۴۰ سال بودند بیشتر با مجازات‌های دادگاه، جریمه و شلاق روبه‌رو بودند درحالی‌که کسانی که بین ۲۰ تا ۴۰ سال داشتند اغلب تجربه فرستاده شدن به مقر نیروی انتظامی، تغییر لباس و تعهد دادن را داشتند.

در کل ۲۴ درصد پاسخگویان پس از بازداشت و بازخواست تعهد داده‌اند و برای ۱۳ درصد پرونده باز کرده‌اند. ۱۴ درصد دیگر گفتند که جریمه شده‌، به دادگاه فرستاده شده یا شلاق خورده‌اند.

https://infogram.com/a87_ir_mopo_fa10-1hxj48pznvmo52v?live

زنان مجرد بیشتر به خاطر رابطه با جنس مخالف بازداشت شده بودند درحالی که زنان متاهل بیشتر به سبب نوع پوشش و آرایش توسط گشت ارشاد بازخواست یا بازداشت شدند.

فراخوان شرکت در نظرسنجی را پایگاه داده‌های باز ایران از ۷ تا ۲۱ مهر در فضای مجازی گذاشت و از کاربران فضای مجازی خواست که از کمیت و کیفیت تجربه خود را در مواجهه با گشت ارشاد بگویند. ۹,۶۲۱ نفر شرکت کردند که ۹۵ درصد آنها ساکن مناطق شهری و ۵ درصد در مناطق روستایی سکونت داشتند. پاسخگویان در ۳۱ استان پراکنده بودند. میانگین سنی آنان نیز ۳۱ سال بود. ۶۸ درصد از پاسخگویان مرد و ۳۲ درصد زن بودند.

بر اساس گزارش دیگری از پایگاه داده‌های باز ایران «گشت ارشاد» در بودجه سالانه هیچ ردیف جداگانه‌ای ندارد و هیچ کجای سند بودجه یا پیوست‌های آن اشاره‌ مستقیم یا تلویحی به آن نشده است، اما به نظر می‌رسد منابع مالی آن به واسطه ردیف بودجه نیروی انتظامی تامین شود.

برآوردهای پایگاه داده‌های باز ایران نشان می‌دهد که اگر دو درصد اعتبارات نیروی انتظامی هم به گشت ارشاد اختصاص پیدا کرده باشد، هزینه امسال آن به حدود هزار میلیارد تومان می‌رسد. رقمی معادل ۲/۵ برابر بودجه اورژانس کشور، دو برابر بودجه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱/۵ برابر بودجه دانشگاه شریف.