روسیه به نیروهای خود دستور داده است از شهر خرسون اوکراین خارج شوند. خرسون از آغاز جنگ تاکنون تنها شهر بزرگی است که به تصرف نیروهای روسیه درآمده بود.

 در پی هفته‌ها پیشروی نیروهای ارتش اوکراین به سمت شهر خرسون، سرانجام فرماندهی ارتش روسیه شامگاه چهارشنبه ۸ نوامبر/۱۷ آبان با انتشار اطلاعیه‌ای دستور عقب‌نشینی داد. این یکی از مهم‌ترین شکست‌های ارتش روسیه از آغاز تهاجم نظامی در فوریه سال جاری به اوکراین است.   

ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده نیروهای مستقر روسیه در اوکراین در سخنانی در تلویزیون روسیه گفت: تأمین نیازهای نیروهای مستقر روسیه در این منطقه از نظر لجستیکی دیگر میسر نیست.

سوروویکین گفت:

«درک می‌کنم که این تصمیم بسیار دشواری است، اما در عین حال، ما مهم‌ترین چیز را که همانا جان سربازانمان است را حفظ خواهیم کرد.»

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز با تأیید این اظهارات گفت:

«با پیشنهاد شما موافقم. خروج نیروها را آغاز کنید و تمام اقدامات لازم برای انتقال نیروها از رودخانه را انجام دهید.»

اطلاعیه ارتش روسیه چند ساعت پس از آن منتشر شد که بر اساس گزارش‌ها، کریل استرموسوف، معاون فرماندار خرسون که در روسیه مستقر شده، در یک تصادف رانندگی کشته شد. فرماندار مستقر در منطقه اشغالی از ساکنان خرسون خواسته بود شهر را ترک کنند.

احتیاط شرط عقل است

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، در واکنش به اطلاعیه ارتش روسیه گفت:

«اوکراین در عمل اقدامات روسیه را می سنجد و نه فقط در حرف.»

او در نوشته‌‌ای در توییتر گفت:

«ما هیچ نشانه‌ای نمی‌بینیم که روسیه بدون جنگ خرسون را ترک می‌کند.»

پودولیاک افزود «بخشی» از نیروهای روسیه همچنان در شهر مستقرند و نیروهای پشتیبانی هم به این نیروهای مستقر می‌پیوندند.

خرسون یکی از چهار منطقه اوکراین است که بر اساس همه‌پرسی الحاق در ماه سپتامبر  به طور غیرقانونی ضمیمه خاک روسیه شد.

در هفته‌های اخیر این پرسش مطرح بود که آیا مسکو نیروهای خود را از کرانه باختری رود دنیپر خارج می‌کند یا به نبردی خونین برای حفظ مواضع خود در خرسون تن می‌دهد.

پیش از این، صبح روز چهارشنبه، پل اصلی در جاده‌ای خارج از شهر خرسون منفجر شد.  اوکراینی‌هایی که عکس‌های پل تخریب شده را منتشر کردند، حدس می‌زنند که این پل توسط نیروهای روسی برای آماده‌سازی عقب‌نشینی منفجر شده است.

ویتالی کیم، فرماندار اوکراینی منطقه میکولایف، که هم‌مرز با خرسون است، گفت نیروهای اوکراینی در این فاصله موفق شده‌اند بخشی از نیروهای ارتش روسیه را از منطقه بیرون کنند.

روزنامه‌نگاران روس طرفدار جنگ در کانال‌های تلگرامی فعال‌اند. کانال War Gonzo که بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک دارد، نوشت:

«ظاهراً ما شهر را ترک خواهیم کرد، مهم نیست که اکنون نوشتن در مورد آن چقدر دردناک باشد. خرسون را نمی‌توان با دست خالی نگه داشت. بله، این یک صفحه سیاه در تاریخ ارتش روسیه است. یک صفحه غم‌انگیز.»