تهران در ۲ نوامبر/۱۱ آبان اعلام کرده بود که هیئتی را به وین می‌فرستد با این هدف که اختلافات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) را کاهش دهد. بحث بر سر سه مکان هسته‌ای اعلام نشده است که در آنها ذرات اورانیوم یافت شده و ایران تاکنون درباره‌ این مکان‌ها توضیحات قانع‌کننده‌ای نداده است. علاوه بر آن آژانس اعلام کرده که نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌‌ای ایران را تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،  رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه اجلاس اقلیمی مصر با اشاره به سفر ۲ نوامبر/۱۱ آبان هیئت ایرانی به وین به رویترز گفت:

«آنها چیز جدیدی به همراه نداشتند. قرار است تا چند هفته دیگر در سطح فنی دوباره در ایران با هم ملاقات کنیم.»

ایران به دنبال بسته شدن تحقیقات آژانس درباره تعهدات پادمانی خود است. پیش‌نویس توافق آماده شده، اما جمهوری اسلامی ادعا می‌کند چنانچه پرونده پادمانی ایران بسته نشود، بعد از توافق، قدرت‌های غربی همواره می‌توانند به آن استناد کنند. تضمین توافق از سمت قدرت‌های غربی نیز یکی دیگر از شرط‌های جمهوری اسلامی ایران است. دولت بایدن قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا اعلام کرده بود که تمرکزش را از روی برجام برداشته و ترجیح می‌دهد بر اعتراضات سراسری در ایران و همچنین بر معاملات تسلیحاتی ایران و روسیه متمرکز بماند. 

گروسی در ادامه مصاحبه با رویترز در شرم‌الشیخ گفت:

«این راز نیست که ما نتوانسته‌ایم برخی از مشکلات ملموس را برطرف کنیم.»

ابتدا گزارش آژانس، سپس گفت‌وگو در تهران

محمد اسلامی اسفند سال گذشته در دیدار با گروسی وعده داده بود که ایران تا خرداد ماه پاسخ‌ها و مدارک لازم را در مورد مکان‌های اعلام نشده هسته‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه خواهد کرد. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس ۲۸ اکتبر/۶ آبان در نشستی در بنیاد کارنگی با اشاره به سه مکان هسته‌ای اعلام نشده با آلودگی به ذرات اورانیوم گفته بود:

«ایران می‌بایست وظایفش را انجام دهد. آنها تعهداتی دارند. انجام این تعهدات لطف کردن نیست. اگر چیزی در آنجا وجود داشته که نمی‌بایست در آنجا وجود داشته باشد باید به ما توضیح دهند.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرم‌الشیخ با اشاره به گزارش‌های سه ماهه آژانس در مورد ایران که هفته آینده منتشر می‌شود، افزود:

«ما این فرصت را داریم که دوباره با هم همکاری کنیم و به کار خود ادامه دهیم، اما این امر پس از انتشار گزارش‌های من اتفاق می‌افتد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سپتامبر/ شهریور سال جاری دو گزارش مجزا منتشر کرد. در گزارش نخست ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۲۱ اوت /۳۰ مرداد ۳۹۴۰ کیلوگرم تخمین زده شده بود که ۱۳۱.۶ کیلوگرم نسبت به آخرین گزارش سه‌ماهه آژانس افزایش یافته است. بر اساس همین گزارش ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد ایران هم به حدی است که «در صورت غنی‌سازی بیشتر برای ساخت یک بمب اتم کافی خواهد بود». آژانس در گزارش خود به کشورهای عضو تخمین زده بود که اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد نسبت به آخرین گزارش فصلی آژانس که در ۳۰ مه منتشر شد،  «۱۲.۵ کیلوگرم افزایش داشته و به ۵۵.۶ کیلوگرم رسیده است».