با آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت که با قتل ژینا (مهسا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با محدودیت‌های بیشتری مواجه شدند و دستگیری‌ اهالی رسانه افزایش یافت. برطبق گزارش فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران در فاصله یک ماه دست‌کم ۲۵ خبرنگار در ایران بازداشت شدند. روزنامه‌نگاران دیگر نیز دائما تهدید و ارعاب می‌شوند که درباره دوستان زندانی خود چیزی نگویند و حتی در حساب‌های کاربری شخصی‌شان درباره اعتراض‌ها اظهارنظر نکنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید در جریان اعتراض‌های اخیر، نیروهای امنیتی حکومت دست‌کم به خانه ۱۳ روزنامه‌نگار یورش بردند و وسایل شخصی آنان را ضبط و خودشان را دستگیر کردند. این گزارش می‌افزاید که تعداد کنونی روزنامه‌نگاران زندانی در ایران در دو دهه گذشته، هیچ‌وقت بیشتر از این نبوده است.

روزنامه‌نگاری روی صندلی در حبس و با دست و چشمان بسته نشسته و فکر او به شکل یک اسلحه به سمت نیروهای امنیتی نشانه رفته-هم‌زمان نیروهای امنیتی از ترس بر زمین افتادند.
روزنامه‌نگار در زندان ــ کارتونیست: نسرین شیخی؛ وبسایت «کارتون موومنت»

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که گزارش کشته شدن مهسا امینی را در بیمارستان کسری مخابره کرد و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن که گزارش خاکسپاری مهسا امینی در سقز را نوشت، اکنون پس از تحمل‌ هفته‌ها زندان و سلول انفرادی، با پرونده‌سازی‌های سنگین امنیتی مواجه‌ شده اند.