شامگاه جمعه ۲۰ آبان اعتراضات در برخی مناطق بلوچستان ادامه داشت. معترضان با افروختن آتش چند محور ارتباطی را مسدود کردند. در تهران هم حداقل در نازی‌آباد و تهران‌پارس گروهی از معترضان به خیابان آمدند. در سبزوار به نشانه اعتراض به مجسمه میدان مادر رنگ‌ سرخ پاشیدند. شعارنویسی شبانه هم در چند شهر تداوم داشت. یک ویدئو از خمینی‌شهر، که تا به حال گزارشی مبنی بر اعتراض در آن منتشر نشده بود، انتشار یافت. بازیکنان تیم‌های ملی والیبال نشسته و بسکتبال از خواندن سرود ملی “جمهوری اسلامی” امتناع کردند.

بازیکنان تیم‌های ملی سرود “ملی” را نمی‌خوانند

همراهی ملی‌پوشان تیم‌های ورزشی مختلف ایران با معترضان گسترده‌تر شده است. پس از آنکه بازیکنان تیم ملی فوتبال مردان در دیدار با نیکاراگوئه از خواندن سرود جمهوری اسلمی سر باز زدند و تنها وحید امیری و مهدی ترابی همزمان با پخش این سرود با آن همراهی کردند، جمعه ۲۰ بهمن نوبت به بازیکنان ملی‌پوش والیبال نشسته و بسکتبال رسید.

تیم ملی والیبال نشسته ایران در بوسنی بدون حتی یک ست شکست به مقام قهرمانی رسید. در یک ویدئو از آغاز این مسابقه تنها یک تن از اعضای تیم همزمان با پخش سرود جمهوری اسلامی لب می‌زند. دیگر بازیکنان تنها ایستاده‌اند. سکوت بازیکنان ملی‌پوش در مسابقات اخیر واکنش تند رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی حکومتی را به دنبال داشته است. برخی از آنان خواستار کنار گذاشتن ملی‌پوشانی که هنگام سرود جمهوری اسلامی سکوت کردند، شده‌اند.

به رغم این تهدیدها اما شامگاه جمعه بسکتبالیست‌های ایران ددر ورزشگاه آزادی هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی سکوت کردند. ایران این مسابقه را به چین باخت. خبرنگاران ورزشی در ایران نوشته‌اند که تماشاگران ایرانی اجازه حضور در ورزشگاه را نداشتند و تنها تعداد محدودی تماشاگر چینی در سالن حضور داشتند.

دیدار دو تیم فوتسال فولاد زرند و … هم به محلی برای اجرای پرفورمنس اعتراضی هاشم شیرعلی تبدیل شد. او پس از اینکه گل نخست را برای فولاد زرند به ثمر رساند، همانند خدانور لجه‌ای که دست‌هایش را به تیر چراغ برق بسته بودند، بر زمین نشست. شیرعلی این حرکت را پس از دومین گل بازی نیز تکرار کرد.

https://www.instagram.com/p/Ck1rVxJtiuz/?utm_source=ig_web_copy_link

ورزشکاران ایران از آغاز اعتراضات به صورت فردی یا خیلی محدودتر به صورت جمعی چند مرتبه با معترضان همبستگی کرد‌ه‌اند. در روزهای نخست خبرهایی مبنی بر بازداشت و یا احضار حسین ماهینی بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی، عارف غلامی مدافع استقلال تهران، وریا غفوری مدافع فولاد خوزستان، کاوه رضایی مهاجم تراکتور تبریز و سروش رفیعی هافبک پرسپولیس تهران منتشر شد. حسین ماهینی به قید وثیقه آزاد شده است و سایر فوتبالیست‌ها هم به صورت تلویحی احضار یا تهدید خود را تایید کرده‌اند. وریا غفوری چند روز قبل به دیدار دختر فرشته احمدی که در مهاباد به قتل رسید رفته بود.

الناز رکابی سنگ‌نورد ملی‌پوش ایران نیز مهرماه امسال در مسابقات سئول بدون حجاب حاضر شد. این شیوه اعتراضی از سوی چند تن دیگر از زنان ورزشکار تکرار شده است. در آخرین نمونه پارمیدا قاسمی، عضو تیم ملی تیر و کمان در روز پایانی مسابقات قهرمانی لیگ قهرمانی بدون حجاب بر سکوی توزیع مدال ایستاد. او یک روز بعد در یک ویدئو گفت که که متوجه افتادن مقنعه‌اش نشده و همین مساله موجب سوء تفاهم شده است. اظهارات او پیش از او نیز الناز رکابی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی «اجباری» تعبیر شده است.

رسانه‌های همسو با سپاه پاسداران خواستار برخورد قضایی با ورزشکارانی شده‌اند و گفته‌اند که باید آنها را از مسابقات ورزشی محروم کرد.

در آستانه آغاز جام جهانی قطر نگرانی نهادهای امنیتی ایران از رفتارهای اعتراضی بازیکنان تیم ملی فوتبال افزایش یافته است و در روزهای گذشته خبرهای تاییده نشده‌ای مبنی بر استعفاء یا استیضاح وزیر ورزش و جوانان منتشر شد. وزیر ورزش تا به حال این اخبار را تکذیب کرده است.

Ad placeholder

اعتراض‌های شبانه

شامگاه جمعه یک ویدئو از خمینی‌شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن سه زن بدون حجاب در حال پیاده‌روی دیده می‌شوند. تا پیش از این گزارشی مبنی بر اعتراض گروهی در خمینی‌شهر منتشر نشده بود. در روز ۱۹ آبان تصاویری از شعارنویسی بر دیوار ساختمان دفتر امام جمعه این شهر در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته بود.

در سبزوار هم معترضان به مجسمه میدان مادر رنگ سرخ پاشیدند. همچنین یک ویدئو که زمان آن مشخص نیست از حمله معترضان به رئیس دادگستری این شهر منتشر شد.

در تهران نیز معترضان در تهران‌پارس و نازی‌آباد به خیابان آمدند و علیه علی خامنه‌ای شعار دادند. در یک ویدئو از نازی‌آباد صدای”مرگ بر خامنه‌ای” به گوش می‌رسد. در تهران‌پارس هم معترضان شعار دادند “حکومت بچه‌کش نمی‌خوایم نمی‌خوایم”. یک ویدئو هم از شعار دادن معترضان از پشت بام یا پشت پنجره در شهرک شاهد اندیشه شهریارمنتشر شد که در آن برای نخستین بار از زمان آغاز اعتراضات شعار “مرگ بر رئیسی” به گوش می‌رسد.

مهاباد، سنندج و سردشت

سنندج همانند تمام شب‌های گذشته شاهد اعتراضات محله‌محور بود. فضای این شهر به شدت پلیسی گزارش شده است اما معترضان همچنان با افروختن آتش خیابان‌ها را مسدود کردند.

در مهاباد هم که دو روز قبل فایق مام‌قادری را با حضور پرشمار مردمان خشمگین به خاک سپرده بود، معترضان باردیگر به خیابان آمدند. در یک ویدئو معترضانی که گرد آتش دست در دست هم ایستاده‌اند و شعار می‌دهند مرگ بر خامنه‌ای، امسال سال خونه سیدعلی سرنگونه و مرگ بر دیکتاتور دیده می‌شوند.

در یک ویدئو دیگر هم معترضان به زبان کردی شعار می‌دهند: «ئێمە کوردین نابەزین، رۆڵەی پێشەوا قازین»- ما کرد هستیم تسلیم نمی‌شویم فرزندان محمد قاضی هستیم.

همچنین یک ویدئو نیز از اعتراض شبانه در روستای بیوران از توابع سردشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. ماموران امنیتی ظهر روز ۲۰ آبان هیمن حمزه‌جوان را در این روستا به قتل رساندند. معترضان خشمگین پس از شرکت در مراسم خاکسپاری هیمن یک خودرو هنگ مرزی را آتش زدند و بعد از آن نیز ساختمان بسیج را به آتش کشیدند.

https://twitter.com/SedayeShahrivar/status/1591145877963681793

در بوکان هم همانند شب‌های گذشته معترضان در چند محله به خیابان آمدند و با افروختن آتش خیابان را مسدود کردند.

Ad placeholder

یک ویدئو منسوب به اعتراض در بوشهر هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در اصفهان نیز معترضان با نور شب‌تاب بر روی یک دیوار نوشتند مرگ بر خامنه‌ای. تصاویر دیگری هم از شعارنویسی معترضان در شهرهای مختلف از جمله تهران منتشر شد. در یک ویدئو یک زن می‌نویسد «این آخرین پیامه، اعدام کنی قیامه».

https://www.instagram.com/reel/Ck1ZCQTKGFh/?utm_source=ig_web_copy_link

تداوم خشم در بلوچستان

اعتراضات در بلوچستان به صورت پراکنده تا پاسی از شب ادامه یافت. معترضان برخی از راه‌های ارتباطی را مسدود کردند. در شهر ریگ ملک از توابع شهرستان میرجاوه، یک برجک نگهبانی که رصد بلوچستان آن را متعلق به سپاه پاسدارن خواند از سوی معترضان به آتش کشیده شد.

در جکیگور از توابع خاش هم معترضان با افروختن آتش جاده ارتباطی این روستا با شهر و روستاهای اطراف را مسدود کردند. در راسک نیز معترضان تا نیمه شب در خیابان بودند.

معترضان در بلوچستان ظهر ۲۰ آبان در شهرهای زاهدان، سراوان، خاش، راسک، چابهار، ایرانشهر، پیشین و میرجاوه به خیابان آمدند. گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت چند تن، از جمله دو کودک منتشر شده است اما تا به حال بازداشت‌شدگان احراز هویت نشده‌اند.

Ad placeholder