آلمان و ایسلند روز جمعه ۱۱ نوامبر/۲۰ آبان به نمایندگی از ده‌ها کشور درخواستی برای برگزاری نشست ویژه در سازمان ملل درباره ایران ارائه کردند. شورای حقوق بشر در مورد اعتراضات جاری در ایران در اواخر این ماه میلادی، سندی منتشر خواهد کرد.

بر اساس نامه امضا شده توسط سفرای دو کشور آلمان و ایسلند در سازمان ملل، این درخواست شامل برگزاری یک نشست برای رسیدگی به وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مورد زنان و کودکان است.

تظاهرات ضد دولتی در شهریور ماه پس از قتل یک زن کرد به نام ژینا (مهسا) امینی که به اتهام زیر پا گذاشتن قوانین پوشش جمهوری اسلامی برای زنان توسط گشت ارشاد بازداشت شده بود، آغاز شد. این تظاهرات از آن زمان به یک خیزش مردمی تبدیل شده و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که صدها معترض به دنبال سرکوب دولت کشته شده‌اند.

حداقل یک سوم اعضای رای دهنده شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند. این میزان برای تشکیل جلسات رسمی خارج از دستور کار عادی این شورا لازم است.

هیأت دیپلماتیک آلمان در ژنو گفت که ده‌ها کشور دیگر نیز این درخواست را امضا کرده‌اند و تعداد کل حامیان به ۴۴ کشور رسیده است. این فهرست فوراً ارائه نشده است.

در این نامه درخواست شده که این نشست در ۲۴ ماه نوامبر برگزار شود.

دیپلمات‌ها به رویترز گفتند که ایران با تشکیل این نشست در جلسات خصوصی مخالفت کرده است. هیأت دیپلماتیک ایران در ژنو به ایمیلی که برای اظهارنظر درباره نشست برنامه ریزی شده در روز جمعه ارسال شده، پاسخی نداد.

شورای حقوق بشر به خودی خود هیچ اختیار قانونی ندارد، اما بحث‌های آن باعث افزایش دقت در مورد موارد نقض حقوق بشر ادعا شده می‌شود و گاهی شواهد به دست آمده از تحقیقات آن بعداً در پرونده‌های دادگاه‌های بین‌المللی استفاده می‌شود.