خانواده علاء عبدالفتاح، فعال مدنی مصری-بریتانیایی زندانی، روز جمعه ۱۱ نوامبر/۲۰ آبان اعلام کردند که به دلیل افزایش نگرانی برای سلامتی وی پس از چندین ماه اعتصاب غذا، درخواست عفو ریاست جمهوری برای وی کرده‌اند.

مونا سیف، خواهر او در توییتر نوشت: «پیوست این پیام، متن درخواست عفوی است که من امروز ارسال کردم و تأیید می‌کند… آمادگی ما را برای اتخاذ همه روش‌های قانونی موجود که راه‌حلی برای رسیدگی به وضع بحران برادرم باشد.»

https://www.radiozamaneh.com/740686

عبدالفتاح، نویسنده و فعال و وبلاگ نویس برجسته‌ای که تابعیت دوگانه بریتانیایی و مصری دارد، در سال ۲۰۱۴ به اتهام شرکت در یک تجمع غیرقانونی به مدت پنج سال زندانی شد. او در سال ۲۰۱۹ مجدداً دستگیر شد و در دسامبر ۲۰۲۱ به اتهام انتشار اخبار نادرست به پنج سال دیگر محکوم شد.

این دموکراسی‌خواه ۴۰ ساله به مدت ۲۲۷ روز است که در اعتصاب غذا علیه شرایط بازداشت و زندان خود به سر می‌برد.

اعتصاب غذای خشک عبدالفتاح هم همزمان با اجلاس اقلیمی COP27 آغاز شده است. گردهمایی سالانه سازمان ملل متحد که با حضور رهبران جهان برای بحث در مورد گرمایش جهانی برگزار می‌شود، امسال در مصر برگزار شد.

فعالان مدنی نیز به طور گسترده در توییتر تحت هشتگ #FreeAlaa استفاده کرده‌اند. عبدالفتاح نویسنده کتابی به نام «هنوز شکست نخورده‌اید» در مورد مقاومت مدنی در مصر است. چند سخنران در نشست اقلیمی سازمان ملل در شرم‌الشیخ سخنان خود را با همین عنوان کتاب عبدالفتاح آغاز کردند. سنا سیف دیگر خواهر این فعال مصری نیز در یکی از جلسات این نشست حضور یافت و در مورد وضعیت زندانیان سیاسی در مصر و وضعیت برادرش توضیح داد.

به گفته گروه‌های حقوق بشر، عبدالفتاح در میان بیش از ۶۰ هزار زندانی عقیدتی در مصر از زمان روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی است.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط عفو بین‌الملل، مصر از زمان فعال‌سازی مجدد سیاست عفو در آوریل سال جاری، در مجموع ۷۶۶ زندانی سیاسی را مورد عفو ریاست‌جمهوری قرار داده است.

اما عفو بین‌الملل می‌گوید در همین مدت، نزدیک به دو برابر این تعداد به دلیل فعالیت‌هایشان زندانی شده‌اند.

روز پنجشنبه، دادستان مصر گفت که «علائم حیاتی» این مخالف زندانی طبیعی است، و در میان نگرانی‌های فزاینده در مورد سلامتی وی، «در سلامت کامل است و نیازی به انتقال به بیمارستان ندارد.»

خواهر او در آن زمان پاسخ داد و اظهارات دادستان را «دروغ» خواند و افزود که مقامات قضایی اعتصاب غذای علاء عبدالفتاح را انکار می‌کنند و منتظرند او بمیرد.

مونا سیف روز پنجشنبه در توییتر نوشت، مادر عبدالفتاح، که تلاش کرده است به زندانی که او در آن نگهداری می‌شود، دسترسی پیدا کند، مطلع شد که «مداخله پزشکی… با اطلاع نهادهای قضایی انجام شده است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه برای گفت‌وگوهای آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP27) به مصر سفر کرد و در دیدار با همتای مصری خود عبدالفتاح السیسی مسائل مربوط به حقوق بشر را مطرح کرد.

کاخ سفید پیش‌تر «نگرانی عمیق» خود را در مورد عبدالفتاح ابراز کرده بود آن‌هم پس از آن که وکیل این فعال مدنی اعلام کرد با وجود مجوز وزارت کشور برای دیدار با عبدالفتاح، به او اجازه ملاقات نداده‌اند.

عبدالفتاح، یکی از چهره‌های کلیدی قیام سال ۲۰۱۱ بود که رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک را سرنگون کرد. او به اتهام به اشتراک گذاشتن یک پست در فیس‌بوک در مورد خشونت پلیس، در حال گذراندن حکم پنج سال زندان خود به دلیل «اشاعه اخبار نادرست» است.