ترکیه پس از چهار سال کاهش روابط دیپلماتیک با اسرائیل، در آخرین گام به سمت عادی‌سازی مناسبات، سفیر جدید خود را در اسرائیل منصوب کرد.

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که ساکر اوزکان تورونلار، دیپلمات کهنه‌کار ترک که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به عنوان سرکنسول ترکیه در اورشلیم فعالیت می‌کرد، اواخر روز جمعه ۱۱ نوامبر/۲۰ آبان در فرمانی از سوی ریاست جمهوری ترکیه به این سمت منصوب شد.

آنکارا در ماه مه ۲۰۱۸ سفیر خود را از اسرائیل خارج کرد و پس از درگیری‌های مرگبار در مرز اسرائیل با نوار غزه، سفیر اسرائیل را اخراج کرد. اسرائیل با بازگرداندن کنسول ترکیه در اورشلیم به این اقدام ترکیه پاسخ داد.

تل‌آویو و آنکارا در سال گذشته پس از بیش از یک دهه که در آن روابط تیره شد اما هرگز به طور کامل قطع نشد، به آرامی روابط خود را تجدید کرده‌اند.

روابط بین این دو کشور پس از انتقاد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از سیاست اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها در دولت‌های قبلی بنیامین نتانیاهو، تیره شد. اسرائیل همچنین از حمایت آنکارا از گروه حماس که بر غزه حکومت می‌کند خشگین بوده است.

نتانیاهو و اردوغان همچنین در موارد متعددی به شدت با یکدیگر جدال کردند و این دو اغلب حملات عمومی خشمگینانه به یکدیگر از جمله متهم کردن یکدیگر به نسل کشی انجام دادند.

اما اردوغان پس از پیروزی جناح راست مذهبی در انتخابات هفته گذشته اسرائیل، نامه‌ تبریک به نتانیاهو ارسال کرد.

در نتیجه انتخابات پارلمانی اسرائیل که باعث خواهد شد جناح راست افراطی دست بالا را در آینده این کشور ایفا کند، اردوغان تاکید کرد که ترکیه بدون توجه به نتیجه، روابط تازه خود را با اسرائیل حفظ خواهد کرد.

روابط بین اسرائیل و ترکیه در سال گذشته به آرامی شروع به بهبود کرد. اردوغان و اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل پیام‌های شخصی را مبادله کرده‌اند. به دنبال آن یک سری تماس‌های دیپلماتیک بر سر موضوعات مختلف بین دو کشور برقرار شد. این تماس‌ها از جمله درباره اقدامات ایران در ترکیه برای هدف قرار دادن شهروندان اسرائیلی بود که به یک رشته همکاری امنیتی میان آن‌ها ختم شد.

ماه گذشته، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل با اردوغان در مقر ریاست جمهوری در آنکارا دیدار کرد که اولین سفر رسمی یک مقام‌ارشد نظامی اسرائیل به ترکیه در بیش از یک دهه گذشته بود.

در ماه سپتامبر، یایر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در سطح عالی با اردوغان دیدار کرد. از زمان ملاقات ایهود اولمرت با اردوغان در ترکیه در سال ۲۰۰۸، این اولین دیدار بین نخست وزیر اسرائیل و رهبر ترکیه بود.