قیام ژینا وارد نهمین هفته شد. تظاهرات، تجمع، حرکت‌های فردی، شعارنویسی و شعاردهی از جمله در دانشگاه‌ها و در شهرهای تهران، کرج، قم، اراک، زنجان، رشت، و دزفول ادامه یافت.

در شهرهای کردنشین از جمله سنندج، مهاباد، مریوان، بوکان، سقز و سردشت اعتراضات به شکل اعتصاب کسبه، تظاهرات‌های دانش‌آموزی در روز و تجمع‌های شبانه با روشن کردن آتش در خیابان‌ها ادامه یافت.

تهدید معترضان از سوی مقامات حکومتی هم ادامه یافت. موسی غضنفرآبادی، رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در رابطه با معترضان گفت که باید با یک روش «حکمرانی نو» آنان را طبقه‌بندی، شناسایی و «نشانه‌گذاری» کرد تا مشخص شود «نفوذی‌ها» کیستند.

او در رابطه با «نفوذی‌ها» به رویداد گفت:

«کسانی که از سفره انقلاب استفاده کردند و به‌صورت انقلاب لگد و سیلی زدند، همه این‌ها مشخص هستند، اعم از دانشگاهیان، سلبریتی‌ها، ورزشکاران و نمایندگان مجلس در هر قشری این افراد باید نشانه‌گذاری و مشخص شوند.»

این تهدیدها از جمله تهدید هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس که درخواست مجازات اعدام برای معترضان کردند، تاکنون تاثیری بر روند اعتراضات نگذاشته است و فراخوان‌های بیشتری برای روزهای آتی منتشر شده‌اند.

فراخوان‌هایی برای تجمع و تظاهرات در روز ۲۴ آبان منتشر شده است. در شهر نوشهر در استان مازندران، معترضان روی پلی در شهر همراه با شعار زن، زندگی آزادی، تاریخ ۲۴ آبان را به‌عنوان فراخوان برای تجمع آویختند.

فراخوان‌ها مرتبط به سالگرد اعتراضات آبان است و برخی از آنها از شهروندان خواسته‌اند که روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان به خیابان بیایند.

اعتراضات در دانشگاه

شنبه، ۲۱ آبان ۱۴۰۱ با آغاز نهمین هفته اعتراضات سراسری در ایران، دانشجویان در روز نخست هفته بار دیگر شعله اعتراضات روزانه را روشن کردند. اعتراضات دانشجویی با تجمع، تحصن، پرفورمنس‌های هنری دانشجویان و نیز تحصن دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی در اعتراض به بازداشت و زندانی کردن دانشجویان ادامه داشت.

تجمع امروز دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل با شعار «آزادی آزادی آزادی» همراه بود. تجمع دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه هم با واکنش حراست و تهدید دانشجویان روبه‌رو شد. از جمله شعارهای سر داده شده در این تجمع، عبارت بودند از:

نه سلطنت نه رهبری، دموکراسی برابری؛
فرزند کارگرانیم، کنارشان میمانیم؛
سکوت ما بردگی است، مقاومت زندگی است.

به یاد خدانور لجه‌ای (لجعی)، شهروند کشته‌شده بلوچ، در دانشگاه الزهرا یک پرفورمنس اجرا شد. دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ هم در اعتراض به سرکوب شدید دانشگاه و مردم معترض، تجمع کردند. دانشجویان معترض دانشگاه علم و فرهنگ شعار دادند: «این آخرین پیامه/ اعدام کنین قیامه.» این شعار واکنشی است به تهدیدهای قوه قضاییه، مقام‌های حکومتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای صدور احکام سنگین از جمله اعدام، برای معترضان.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، محدود کردن حضور دانشگاهی دانشجویان معترض ابعاد جدیدی یافته است. در رده‌بندی‌های قراردادی سازوکار امنیتی حراست دانشگاه‌ها برخی از دانشجویان را به دانشگاه ممنوع الورود کرده است. اکنون دانشگاه خوارزمی در حرکتی جدید امکان استفاده از غذاخوری دانشگاه را هم برای جمع کثیری از دانشجویانی که در تجمعات دانشجویی شرکت داشتند لغو کرد. سلف یا غذاخوری دانشگاه معمولاً تنها جایی است که دانشجویان می‌توانند غذای ارزان‌تر از قیمت رستوران‌های آزاد بیرون از دانشگاه خریداری کنند. اکنون دسترسی دانشجویان به‌حق تغذیه را هم در دانشگاه محروم کردند.

در تجمع دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحد کرج یکی از شعارها این بود: «دانشجوها را کشتند به جاش آخوند گذاشتند»,

دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، رنگ قرمز به نشان رد خون را بر در و دیوار و سازه‌های مختلف در این دانشکده ریختند.

رد خون بر کلاس‌های دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران در مورد همدستی مدیریت و حراست دانشگاه با نیروهای امنیتی پیش‌تر نوشته است. این شورا در مورد تجمع‌های مختلف روز ۲۱ آبان در دانشگاه تهران و تجمع پردیس مرکزی دانشگاه تهران از قول جمعی از دانشجویان نوشت: «از همان ابتدا با رژه نیروهای حراست، اجازه‌ی شکل‌گیری هسته‌ی اولیه داده نمی‌شد. این‌گونه بگوییم، در دانشگاه تهران آنچه هست بی‌شباهت با حکومت نظامی نیست.»

این دانشجویان مجموعی از گزاره‌ها را که در تهدیدهای حراست شنیده‌اند فهرست کردند:

«هر گونه تجمعی چه قانونی چه غیرقانونی ممنوع است، شما هیچ حق قانونی ندارید»؛
«کارت‌های شما ضبط می‌شود» و «شناسایی می‌شوید»؛
«من شا*یدم تو حق قانونی شما، برید سر کلاستون».

با وجود تهدیدهای حراست دانشگاه و لباس شخصی‌های امنیتی، دانشجویان دانشگاه تهران در دانشکده‌های مختلف ازجمله اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده فنی، دانشکده هنرهای زیبا و روان‌شناسی و در پردیس مرکزی تجمع برگزار کردند. تحصن در دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران را ببینید.

در دانشگاه خواجه نصیر شعار تازه‌ای داده شد: «آبان، ماه تابان، دیکتاتوری به پایان …»

Ad placeholder

افزایش فشار امنیتی به خانواده افکاری

حمید افکاری، برادر نوید افکاری زندانی سیاسی که در ۲۲ شهریور ۹۹ اعدام شد، روز شنبه ۲۱ آبان در شهر شیراز بازداشت شد. نیروهای امنیتی یک روز پیش، خواهر او را هم بازداشت کردند.

حمید افکاری به همراه مادرش به اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ رفته بود که پیگر وضعیت بازداشت خواهرش شود که او را هم بازداشت کردند. الهام افکاری را نیروهای امنیتی به اتهام «همکاری با شبکه‌های معاند» بازداشت کردند.

سعید افکاری روز ۲۱ آبان در توئیتر نوشت که خواهرش الهام اعتصاب غذا کرده است:

«خواهرم الهام از لحظه‌ی بازداشت تا الان که بیشتر از ۵۴ ساعت میشه اعتصاب غذا کرده و جز آب چیزی نخورده. جون نوید بستون نبود اومدین سراغ الهام؟»

تصاویری در شبکه‌ها از مادر الهام و حمید افکاری منتشر شده است که او را در حالی که بر در پلاک ۱۰۰ می‌کوبد نشان می‌دهد. مادر افکاری‌ها بر سر پلاک ۱۰۰ فریاد زد و گفت:

«جوونم رو کشتید، یکیش دوساله تو انفرادیه. دیگه کم‌تون نیست، بس‌تون نیست؟»

رخدادهای اعتراضی در سطح شهرها

تصویری از تجمع معترضان در شهر زنجان منتشر شده که نشان می‌دهد تعدادی خودرو و سرنشین‌های آنها جایی در خیابان ایستاده‌اند و ترانه «برای» را باهم می‌خوانند:

جمعی از اهالی شهرک اکباتان به مانند شب‌های دیگر به محوطه آمدند. در تجمعی که زنان در در آن صدای غالب بودند معترضان شعار دادند: «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم.»

در بلوار کاوه تهران صدای شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» پرشمار شنیده شد.

در شهر قم معترضان روی یکی از سطل زباله‌های شهر نوشتند: جای خامنه‌ای در تاریخ. معترضان سپس این زباله‌دان را آتش زدند.

بوق ممتد، در اعتراضات اخیر ایران یک دال نمادین شده است. در دزفول در خودروهایشان جمع شدند و بوق ممتد زدند.

Ad placeholder

شعارنویسی در ایران افزایش یافته است. در شهرهایی که به اعتراضات پیوسته‌اند، دیوارها محل بیان شعارهای خلاقانه و متفاوت از شعارهایی است که شبانه در اعتراضات و یا از پنجره خانه‌ها شنیده می‌شود.

انتشار ویدئوهای این شعارنویسی‌ها هم بیشتر شده. از جمله ویدیویی در رشت شامگاه ۲۱ آبان منتشر شد که در آن زنی با رنگ قرمز روی دیوار می‌نویسد: «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان»:

شهرها و روستاهای کردنشین: بیوران برای روز دوم آمد

در سردشت، مغازه‌ها و کسبه در روز ۲۱ آبان در اعتراض به تیراندازی و کشتن هیمن حمزه بازار را تعطیل کردند. اعتصاب کسبه در شهرهای سقز، مهاباد، و مریوان هم گزارش شد.

معترضان روستای بیوران از توابع سردشت در شامگاه ۲۱ آبان برای دومین شب متوالی پس از کشته شدن هیمن حمزه با شلیک نیروهای هنگ‌مرزی، مقابل خانه حمزه تجمع حمایتی برگزار کردند.

بنا به تحقیقات شبکه حقوق بشر کردستان، هیمن حمزه روز جمعه ۲۰ آبان توسط نیروهای هنگ مرزی کشته شد. هنگ مرزی «به بهانه توقیف بار کولبران» به روستای بیوران سردشت در استان آذربایجان غربی یورش برده بودند و می‌خواستند بدون حکم، وارد خانه روستاییان شوند.، ساکنان روستا در برابر آنها مقاومت می‌کنند و در درگیری این نیروهای حکومتی به سمت روستاییان تیراندازی می‌کنند.

کشتن هیمن حمزه روستاییان را خشمگین کرده و آنها اکنون برای دو شب متوالی در خیابان‌های روستا تظاهرات و تجمع برگزار می‌کنند. در تجمع و تظاهرات شامگاه ۲۱ آبان، معترضان برای حمایت از خانواده حمزه به مقابل خانه هیمن حمزه رفتند و به کردی شعار دادند: «شهید نامرن» (شهید نمی‌میرد):

هیمن حمزه، ۳۰ ساله و پدر دو فرزند بود و با اصابت یک گلوله به سینه‌اش کشته شد. آمنه حمزه، خواهر این شهروند نیز در اثر تیراندازی زخمی شد و در بیمارستان است.

نیروهای امنیتی، تجمع‌های اعتراضی شهرهای کوچک را هم بر نمی‌تابند. ۱۹ آبان، تجمعی پرشمار در شهر کوچک موچش در پنجاه کیلومتری سنندج و کامیاران شکل گرفت. شبکه حقوق بشر کردستان اکنون نوشته است که در این تجمع به سمت معترضان شلیک شده است و هفت نفر معترضان بازداشت شده‌اند و یکی از آنها در حین بازداشت با شلیک تیر زخمی شده بوده است.

شبکه حقوق بشر کردستان روز ۲۱ آبان نوشت که یک شهروند ۴۸ ساله اهل گیلان‌غرب به نام اردلان قاسمی در تاریخ پنجشنبه ۱۹ آبان در کرمانشاه با گلوله جنگی نیروهای سرکوب کشته شده است.

اردلان قاسمی و دوستش در بلوار طاق‌بستان شهر کرمانشاه مشغول شعار نویسی بودند که نیروهای امنیتی از پشت به آنها گلوله جنگی شلیک کردند و قاسمی با اصابت سه گلوله به کتف، کلیه و کشاله ران در بیمارستان جان سپرد. پیکر اردلان قاسمی روز شنبه ۲۱ آبان در فضایی امنیتی و بدون اعلام عمومی در آرامستان «طاقیل» گیلان‌ غرب استان کرمانشاه به خاک سپرده شد.

Ad placeholder

اعتراض‌ در مدرسه‌ها

اعتراضات در مدارس ایران هم که یکی کانون‌‌های اعتراضی هفته‌های گذشته بوده‌اند، ادامه یافت. روز شنبه، پرفورمنس دانش‌‌آموزان مدرسه‌ای در شیراز برای خدانور لجه‌ای، توجه‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به خود جلب کرد.

در سنندج دختران دانش‌آموز مدرسه‌ای شعار دادند:‌ «توپ تانک فشفشه/ آخوند باید گم بشه …»

معلمان در شهر سقز، که زادگاه مهسا (ژینا) امینی است از آغاز اعتراضات تحت فشار نیروهای امنیتی هستند. انجمن صنفی معلمان کردستان در شهر سقز در بیانیه‌ای که روز ۲۰ آبان منتشر کرد خشونت سازمان‌یافته حکومتی به شکل «خشونت عریان و شکنجە و زندان و کشتار» را محکوم کردند.

این انجمن صنفی با اشاره به فضای امنیتی و «ربودن غیرقانونی معلمان، دانش‌آموزان، دانشجویان» به مدیران و معلمانی که با امنیتی‌ها همکاری می‌کنند هشدار داد و گفت:

«این انجمن ضمن حمایت از تمامی مدیران و همکاران دلسوز و حامی منافع دانش‌آموزان، از مدیران و عواملی کە بقای خود را در فرمان‌برداری چشم و گوش بستە از حراست قانون‌شکن می‌دانند و مدارس را با اماکن نظامی اشتباە گرفتەاند، هشدار می‌دهد کە بیش از این خود را در انظار دانش‌آموزان، معلمان و آحاد جامعە منفور نکنند و با سر زیر برف کردن، فکر نکنند ماهیت وجودیشان، برای همیشە مخفی خواهد ماند.»