کاترین کولونا،وزیر خارجه فرانسه شنبه ۲۱ آبان/ ۱۲ نوامبر گفت دو شهروند دیگر فرانسوی را در ایران بازداشت کرده‌اند و مجموع اتباع بازداشت شده این کشور در ایران به هفت نفر رسیده که این نشان‌دهنده بدتر شدن روابط دو طرف است.

پیشتر در روز جمعه ۲۰ آبان/ ۱۱ نوامبر روزنامه فیگارو گزارش کرده بود دو تبعه فرانسوی دیگر در ایران بازداشت شده‌اند.

کاترین کولونا بدون اینکه جزئیات بیشتری بیان کند، بازداشت دو تبعه دیگر فرانسوی را تأیید کرد. او گفت:

«اگر هدف ایران باج‌خواهی از فرانسه است، راه اشتباهی را برای ارتباط با ما انتخاب کرده است.»

او با بیان اینکه فرانسه نگران وضعیت بازداشت‌شدگان در ایران است گفت که در تلاشند تا اطلاعات ضد و نقیض در این‌باره را بررسی کنند.

ایران پیشتر در اردیبهشت ماه سال جاری سیسل کوهلر و ژاک پاریس، دو فعال سندیکای فرانسوی را بازداشت کرده بود. تلویزیون حکومتی ایران در چند فیلم به اصطلاح مستند این دو فعال سندیکای را به‌دلیل دیدار با برخی از اعضای تشکل‌های صنفی معلمان و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی به همکاری برای براندازی نظام متهم کرده است.

این دو تشکل مستقل اتهام‌های مطرح شده از سوی دستگاه‌های امنیتی و صدا و سیما را تکذیب و سناریوی سوخته خوانده‌اند که با هدف نابود کردن تشکل‌های مستقل کارگری مطرح شده است.

بازداشت اتباع خارجی که در قالب تورهای گردشگری به ایران سفر کرده‌اند از سوی مسئولان انجمن‌های صنفی گردشگری و حتی برخی مسئولان حکومتی تأیید شده است.

محسن حاجی سعیدی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان تورهای گردشگری در روزهای گذشته گفته بود:

«برخی از گردشگرانی که تنها از روی کنجکاوی از حوادث اخیر عکاسی کرده اند دستگیر شدند. این موضوع باید آموزش داده و به کسانی که جلوی اعتراضات می‌ایستند گفته شود امنیت گردشگر و بازتاب بین‌المللی آن هم مهم است. لزوماً همه آن‌هایی که در جای نادرست دیده می‌شوند جاسوس نیستند.»

حاجی سعیدی از نمایندگان مجلس خواسته بود کمک کنند تا به گفته او موجی که در کشورهای هدف علیه ایران ایجاد شده را درست کنند.

مقام‌های حکومتی در ایران هم بازداشت شهروندان دیگر کشورها در ایران را تأیید کرده و مدعی شده‌اند که آن‌ها برای جاسوسی یا ارتباط با معترضان به ایران سفر کرده‌اند.

بازداشت شهروندان کشورهای خارجی در ایران از زمان صدور حکم دادگاه حمید نوری که در سوئد به حبس ابد محکوم شد، شدت بیشتری گرفته بود اما در دو ماه اخیر که اعتراضات به قتل ژینا (مهسا) امینی گسترده‌تر شده و برخی سران کشورهای اروپایی از معترضان حمایت کرده‌اند، شمار بازداشت‌شدگان نیز افزایش یافته است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از جمله رهبران اروپایی است که به صراحت از خیزش مردمی در ایران حمایت کرده است.

https://www.radiozamaneh.com/740785

او جمعه ۱۱ نوامبر/ ۲۰ آبان به واسطه سازمان «عدالت برای کردستان» با شماری از فعالان زن ایران در خارج از کشور دیدار کرد و رسانه‌های خبری به نقل از مکرون نوشتند که او وعده کرده است راه‌های حمایت بیشتر از اعتراض‌ها در ایران را بررسی کند.

رویترز هم به نقل از دیپلمات‌هایی که نامشان فاش نشد گزارش کرد اتحادیه اروپا دوشنبه ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان تحریم‌های حقوق بشری تازه‌ای را علیه ایران تصویب خواهد کرد.

این دو دیپلمات گفته‌اند که تحریم ها شامل ۳۱ مورد است که شخصیت‌های حقیقی و حقوقی را در بر می‌گیرد و ممنوعیت سفر و توقیف دارایی‌ها را شامل می‌شود. این تحریم‌ها بنا بر گفته وزیر خارجه فرانسه شرکت‌هایی که تجهیزات و قطعات پهپاد به ایران می فروشند را هم شامل خواهد شد.

فرانسه و بریتانیا در روز جمعه ۱۱ نوامبر هم در بیانیه‌ای مشترک برخورد خشونت‌بار جمهوری اسلامی با معترضان را محکوم کردند و گفتند که همکاری بین‌المللی برای ممانعت از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را تقویت می‌کنند.