پلیس ترکیه ۲۲ نفر را در ارتباط با بمب‌گذاری در مرکز استانبول که دست کم هشت کشته و ۸۱ زخمی برجای گذاشت، دستگیر کرد.

خبرگزاری آناتولی یکشنبه ۱۳ نوامبر/ ۲۲ آبان از انفجار در خیابان استقلال در مرکز استانبول داد. پلیس به‌دلیل احتمال وقوع دومین انفجار، منطقه را تخلیه و خیابان استقلال را مسدود کرد. نیروهای امنیتی نیز پیرامون میدان تقسیم مستقر شدند. دلیل انفجار هنوز مشخص نشده است.

در آستانه سفر اردوغان به اندونزی

رئیس جمهوری ترکیه قبل از سفر به اندونزی برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰  در سخنانی گفت انفجار در خیابان پر رفت و آمد «استقلال» در استانبول یک «حمله شنیع» بود. اردوغان متعهد شد که عاملان این حمله به مجازات برسند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش از عزیمت به اجلاس گروه ۲۰ در اندونزی در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه آتاتورک درباره انفجار در خیابان استقلال استانبول گفت:

«ملت عزیزمان مطمئن باشد که عاملان حمله خیابان استقلال حتما مجازات خواهند شد.»

به گفته رئیس جمهوری ترکیه در این انفجار ۶ نفر جان باخته و ۵۳ تن دیگر زخمی شدند. فوات اوکتای، معاون رئیس جمهوری اما بعداً تعداد مجروحان را ۸۱ نفر اعلام کرد که حال دو نفر از آنان وخیم گزارش شده است. اوکتای همچنین گفت به نظر می‌رسد انفجار در خیابان استقلال استانبول یک «حمله تروریستی» باشد.

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی از لحظه وقوع انفجار و پس از آن منتشر شده است. در لحظه وقوع انفجار ابتدا شعله‌های آتش زبانه می‌کشد و سپس صدای انفجار به گوش می‌رسد و در همان حال برخی رهگذران، وحشت‌زده برمی‌گردند و فرار می‌کنند. بعد از انفجار در تصاویری جنازه چند رهگذر را می‌توان دید که کف خیابان افتاده‌اند.  

لحظه وقوع انفجار در خیابان استقلال استانبول. (فیلم: تلگرام)

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه نشست خبری خود در فرودگاه آتاتورک گفت:

« اینکه بگوییم این حادثه قطعاً تروریستی است ممکن است اشتباه باشد اما بر اساس اولین اطلاعاتی که از استاندار دریافت کردیم، این انفجار ظاهرا در اثر یک حمله تروریستی رخ داد.»

به گزارش الجزیره، تعدادی از مجروحان این انفجار به یک بیمارستان دولتی در نزدیکی محل حادثه منتقل شدند. بر همین اساس شامگاه یکشنبه نیروهای امنیتی خیابان‌های منتهی به خیابان استقلال را مسدود کرده بودند و همزمان تحقیقات درباره انفجار نیز آغاز شده است. کوچه پس‌کوچه‌های اطراف بر خلاف معمول ساکت و خالی است و بارها و رستوران‌ها هم بلافاصله تعطیل کردند.

بازداشت ۲۲ نفر

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه صبح دوشنبه ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان به خبرنگاران گفت که در بین مظنونان یک زن هم قرار دارد. او متهم است که بمب را در یک کیسه پلاستیکی در خیابان منفجر کرده است.   

سویلو حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را مسئول انفجار روز یکشنبه در خیابان استقلال دانست و گفت:

«ارزیابی ما این است که دستور حمله تروریستی مرگبار از کوبانی در شمال سوریه صادر شده است.»

او  افزود:

 «ما از کسانی که مسئول این حمله شنیع تروریستی هستند، انتقام خواهیم گرفت.»

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی هابرترک گفت که زن مظنون به بمب‌گذاری بیش از ۴۰ دقیقه روی یکی از نیمکت‌های خیابان استقلال نشسته بود.

او گفت که انفجار تنها چند دقیقه پس از برخاستن او رخ داد.

بوزداغ گفت:

«دو احتمال وجود دارد. یا مکانیزمی در این کیسه قرار داده شده و منفجر می‌شود، یا کسی از راه دور آن را منفجر می‌کند.»

بیانیه سویلو در روز دوشنبه هیچ جزئیاتی در مورد این زن بیان نمی‌کند.

 محکومیت جهانی

جمهوری آذربایجان، مصر، فرانسه، یونان، ایتالیا، پاکستان، اوکراین، بریتانیا و ایالات متحده حمله به خیابان استانبول را محکوم کرده‌اند.

یونان «به صراحت» این انفجار را محکوم کرد و به ترکیه تسلیت گفت. در همان حال ایالات متحده اعلام کرد که «شانه به شانه متحد در کنار خود در ناتو در مقابله با تروریسم» ایستاده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در پیامی خطاب به مردم ترکیه گفت:

«ما در درد شما شریک هستیم. ما در مبارزه با تروریسم در کنار شما هستیم.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز در توئیتی به زبان ترکی نوشت:

«درد مردم دوست ترکیه درد ماست.»

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در پیامی در توئیتر نوشت:

«اندیشه من با قربانیان و خانواده‌های آنها است.»

فنلاند و سوئد تاکنون درباره این حادثه تروریستی سکوت کرده‌اند. این دو کشور خواهان عضویت در ناتو هستند و ترکیه موافقت با عضویت آنان در ناتو را مشروط به استرداد اعضای احزاب غیرقانونی کرد مقیم این دو کشور کرده و فهرستی هم در اختیار فنلاند و سوئد قرار داده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شامگاه سه‌شنبه ۸ نوامبر/۱۷ آبان در نشست خبری مشترک با اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا گفت:

«استکهلم برای امنیت خود خواهان عضویت در ناتو است و خواسته ما دیدن سوئدی است که حامی رفع نگرانی‌های امنیتی‌مان باشد.»