امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان در مصاحبه با رادیو «فرانس اَنتِر» در مورد واکنش عملی اروپا برای مقابله با رفتار جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان و ارسال سلاح به روسیه گفت «تحریم‌های هدفمندتر اتحادیه اروپا علیه مقامات جمهوری اسلامی به تصویب خواهد رسید». مکرون قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌ها را هم نامحتمل ندانست و گفت سران چند کشور اروپایی به دنبال تحریم هدفمندتر «به ویژه برای سپاه پاسداران و افراد رژیم» هستند.

مکرون در پاسخ به این پرسش که آیا از نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی حمایت می‌کند یا خیر، گفت که با پیشرفت اوضاع، این سؤال باید بررسی شود.

رئیس‌جمهوری فرانسه روز ۲۰ آبان هم با گروهی از زنان ایرانی مخالف جمهوری اسلامی از جمله مسیح علینژاد و لادن برومند دیدار کرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی از این اقدام مکرون خشمگین‌اند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی درست همزمان با پخش مصاحبه مکرون در رادیو «فرانس اَنتِر» در نشست خبری هفتگی‌اش در تهران به تندی از او انتقاد کرد و گفت: «اینکه در کنار مخالفینی قرار می گیرند ماهیت آن برای ملت ایران مشخص است سیاست غلط و کوته‌بینانه‌ای است.»

کنعانی به شماتت مکرون بسنده نکرد و خطاب به فرانسوی‌ها گفت که «تجارب غلط گذشته را تکرار نکنند» و «برای خودشان و دیگران هزینه ایجاد نکنند».

هم‌اکنون هفت شهروند فرانسوی در بند نیروهای امنیتی ایران هستند و مقام‌های فرانسه گفته‌اند که اگر جمهوری اسلامی به دنبال تداوم سیاست گروگان‌گیری برای وارد کردن فشار بر آن‌ها است باید در سیاستش تجدیدنظر کند.

https://www.radiozamaneh.com/740885

مکرون در مصاحبه‌اش بار دیگر شجاعت زنان ایرانی را ستود و گفت در دیدارش با فعالان سیاسی زن در الیزه «تحسین، احترام و حمایت خود را بیان کردم».

او در مورد ملاقاتش با ابراهیم رئیسی، عضو هیاًت مرگ و رئیس‌جمهوری اسلامی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر و خشم معترضان ایرانی از این اقدام هم گفت: «من عمیقاً به احساسات و ناراحتی‌ای که می‌تواند برانگیزد وقتی یکی از عزیزانتان توسط این رژیم کشته شده یا زمانی که تحت تهدید هستید، واقفم. اما در سمتی که من قرار دارم مفیدترین کار، پیگیری دیپلماتیک کارها است.»

توافق هسته‌ای، شاید وقتی دیگر

اما یک بخش مهم دیگر از صحبت‌های مکرون به مذاکرات به بن‌بست رسیده احیای برجام مربوط می‌شود. او با اشاره به شکننده بودن وضعیت کنونی مذاکرات گفت که معتقد نیست هیچ پیشنهاد جدیدی بتواند به احیای توافق هسته‌ای با ایران در آینده نزدیک کمک کند و افزود که احتمالاً برای رسیدگی به این موضوع به چارچوب جدیدی نیاز است.

مکرون گفت وضعیت سیاسی کنونی در ایران و اعتراضات سراسری وضعیت را «بسیار» تغییر داده و احتمال دستیابی به توافق با این کشور را «شکننده» کرده است.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در روزهای گذشته بیانیه مشترکی منتشر کردند و در آن توضیح جمهوری اسلامی درباره سؤالات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «ضروری و فوری» خواندند. این سؤالات عمدتاً به فعالیت‌های گذشته ایران در سه مکان اعلام‌نشده مربوط می‌شود که در آن آثار اورانیوم غنی‌شده با منشاء انسانی یافت شده است. ایران در ابتدای هفته جاری گفت که با بازگشت بازرسان آژانس برای مذاکره و توضیح درباره این سه مکان در ماه میلادی کنونی موافقت کرده است.