بعد از یک روز بی‌خبری از مکان نگهداری و حال حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی که یک‌شنبه شب از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد، تا روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه، بالاخره رسانه‌های داخلی از ملاقات مادر این زندانی با او در بیمارستان خبر دادند.  

مرکز رسانه قوه قضائیه (میزان) همچنین با انتشار یک عکس که حسین رونقی را روی تخت بیمارستان نشان می‌داد و مادرش هم در کنار او نشسته است، مدعی شده که این تصویر مربوط به دیدار روز دوشنبه ۲۳ آبان است.

مرکز رسانه قوه قضائیه در اطلاعیه‌ای که روز دوشنبه صادر کرد، با تکذیب «از کار افتادن قلب» این زندانی سیاسی «موقع رسیدن به بیمارستان»، انتقال حسین رونقی ملکی به بیمارستان خارج از زندان را با هدف «جلوگیری از هر گونه شرایط حاد بالینی» عنوان کرده است.

یک‌شنبه شب ۲۲ آبان شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال، از «ایست قلبی» حسین رونقی ملکی هم‌زمان با انتقال او به بیمارستان خبر داده بود.  

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی، در گفت‌وگو با زمانه ضمن تأیید خبر ملاقات مادر حسین رونقی با او در بیمارستان، از «حال خوب» او خبر داد. به گفته این منبع، نهادهای امنیتی برای عدم اعلام نام بیمارستانی که حسین رونقی در آن بستری است، به خانواده او فشار آورده‌اند.  

بعضی کاربران توییتر با توجه به تصویر منتشر شده از ملاقات حسین رونقی با مادر خود، گفته‌اند که این فعال سیاسی احتمالاٌ در بیمارستان «نجمیه» تهران بستری است.

سکینه رونقی ملکی، خواهر این زندانی سیاسی هم ساعاتی پیش در صفحه اینستاگرام خود از دیدار «پدر و مادر» خود با او نوشته و از «حال خوب» این زندانی سیاسی خبر داده است. او در ادامه بستری شدن برادر خود در بخش «آی سی یو» و انجام عمل «احیای قلبی» را رد کرده است.

پایگاه خبری «نور نیوز» نزدیک به شورای عالی امنیت ملی هم روز دوشنبه، با انتشار تصویر ملاقات حسین رونقی با مادر خود در بیمارستان، اخبار منتشر شده درباره ایست قلبی او را «غیر دقیق» خوانده و «حال عمومی» او را «کاملاً پایدار و خوب» توصیف کرده است.

از یک‌شنبه شب و بعد از انتشار تصاویری از یک آمبولانس در حال انتقال حسین رونقی به بیمارستان دی، چند صد نفر از شهروندان با حاضر شدن در مقابل این بیمارستان خواستار اطلاع از وضعیت سلامت، و همچنین آزادی فوری این زندانی سیاسی شدند.

روایت نزدیکان حسین رونقی ملکی از انتقال او به بیمارستان دی در یک‌شنبه شب ۲۲ آبان ماه اما در شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی شدید کاربران را به دنبال داشت.  

روایت ربایش یک زندانی سیاسی

کمی بعد از انتشار خبر انتقال حسین رونقی به بیمارستان در شبکه‌های اجتماعی، حسن رونقی ملکی از «ربودن» برادر زندانی خود در بیمارستان دی و انتقال او به مکانی نامعلوم خبر داده بود.  

هشتگ «#حسین_رونقی» از یک‌شنبه شب به پر کاربردین‌ترین هشتگ توییتر فارسی زبان تبدیل شد و تاکنون بیش از دو میلیون بار مورد استفاده قرار گرفته است.

احمد رونقی، پدر حسین رونقی، روز دوشنبه ۲۳ آبان و پیش از انتشار خبر ملاقات همسرش با فرزند زندانی خود، با انتشار یک ویدئو از محل بیمارستان دی تهران که گفته شده بود، فرزند او به آن‌جا انتقال یافته است، هر گونه سابقه بیماری قلبی این فعال سیاسی را رد، و نسبت به بی‌خبری از محل نگهداری او ابراز نگرانی کرده بود.  

پدر حسین رونقی، همچنین با روایتی از روند انتقال فرزند خود به بیمارستان خارج از زندان گفته که یک‌شنبه شب این زندانی سیاسی از طریق یک آمبولانس از زندان اوین تا نزدیکی بیمارستان دی تهران برده شده و بعد از آن از وضعیت سلامت، و مکان نگهداری او بی‌اطلاع هستند. او گفته در طول مسیر زندان اوین تا بیمارستان دی، با او «در تماس» بوده است.

پدر حسین رونقی در همین ویدیو، از انتقال قبلی فرزند زندانی خود به بیمارستان طالقانی در روز ۱۳ آبان و بازگرداندن او به زندان با وجود نیاز به بستری شدن خبر داده است.  

در این روز و پیش از انتشار خبر ملاقات مادر و پدر این فعال سیاسی با او در بیمارستان، همچنین دانشجویان دانشگاه قزوین، در تجمعی درخواست آزادی این زندانی سیاسی را مطرح کردند. خانواده حسین رونقی از لحظه بازداشت او در روزهای اول مهر ماه اعلام کردند که این فعال سیاسی در اعتراض به بازداشت غیر قانونی خود اعلام اعتصاب غذای‌ تَر کرده است.  

روز جمعه ۲۰ آبان، حسن رونقی، برادر حسین رونقی در صفحه توییتر خود خبر داد که از ساعت ۱۲ همان شب، حسین وارد اعتصاب غذای خشک خواهد شد و از خوردن نمک و آب خودداری می‌کند.  

حسن رونقی همچنین در این توییت، از «تشکیل کمیسیون پزشکی» و صدور حکم «عدم تحمل کیفر» در این روز به دلیل «وخامت» حال او نوشت.

یک روز پیش از آن یعنی در روز پنج‌شنبه ۱۹ آبان که این فعال سیاسی در حال گذراندن چهل و نهمین روز اعتصاب غذای‌ تَر خود بود، حسن رونقی همچنین از معاینه اسکایپی برادر خود در زندان و «حتمال ایست قلبی به دنبال اختلال الکترولیتی» نوشت و به نقل از پزشکان «نارسایی کامل کلیه در چند روز آینده» را «حتمی» دانست.

بی‌خبری از حال خسرو کردپور و الهام افکار 

در کنار حسین رونقی ملکی، لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی هم که در زندان شیراز زندانی است، قبلاً به دلیل اجبار به پوشیدن چادر در زندان و محرومیت از حق تماس و ملاقات با خانواده اعلام اعتصاب غذا کرده بود که چند روز بعد، ابوالفضل حسین‌زاده، برادر او در صفحه شخصی خود از برداشته شدن محدودیت‌ها و پایان اعتصاب غذای خواهر زندانی خود خبر داد.

لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی مستقل دانشجویی، علی‌رغم صدور حکم عدم تحمل کیفر از سوی پزشکی قانونی در زندان به سر می‌برد.  

علاوه بر او فرهاد میثمی، فعال مدنی زندانی در زندان رجایی شهر کرج، از روز یک‌شنبه ۱۰ مهر، در اعتراض به سرکوب و کشتار معترضان، و حجاب اجباری در اعتصاب غذا است و از «خوردن غذای جامد» خودداری می‌کند. نزدیکان او از کاهش وزن این زندانی سیاسی تا ۵۷ کیلو خبر داده‌اند.  

نزدیکان مسعود کردپور، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی کُرد و الهام افکاری، خواهر نوید افکاری خبر داده‌اند.

مسعود کردپور، فعال رسانه‌ای کُرد از روز از ۲۰ آبان و بعد از بازداشت و انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه، و الهام افکاری، از روز بازداشت و انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز در روز ۱۹ آبان در اعتصاب غذا به سر می‌برند. از آخرین وضعیت سلامت مسعود کردپور و الهام افکاری خبری در دست نیست.