کرملین تایید کرد که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در آنکارا، پایتخت ترکیه، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

یکی از مقامات کاخ سفید هم گفت مذاکرات دوشنبه ۱۴ نوامبر/۲۳ آبان بین برنز و ناریشکین در مورد پیامدهای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بود. همزمان جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفت‌وگوی مشابهی با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در مورد کاهش خطر جنگ هسته‌ای در اوکراین داشت.

 مقام کاخ سفید که نام او افشا نشده است در مصاحبه با خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرد که ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به هیچ وجه درباره حل و فصل جنگ اوکراین با همتای روس خود وارد مذاکره نشده است.  این مقام گفت:

«برنز پیامی را در مورد پیامدهای استفاده از تسلیحات هسته‌ای توسط روسیه و خطرات تشدید تنش برای ثبات استراتژیک [به ناریشکین]  منتقل می‌کند. او همچنین پرونده شهروندان آمریکایی بازداشت شده را هم به بحث می‌گذارد.»

برنز، سفیر سابق ایالات متحده در روسیه، در سال ۲۰۲۱ به دستور بایدن به روسیه رفت تا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مورد افزایش نیروهایش در اطراف اوکراین هشدار دهد. مقام آمریکایی در ادامه مصاحبه با رویترز گفت:

«ما از قبل اوکراین را مطلع کرده بودیم که این دیدار انجام می‌شود. ما قاطعانه به اصل اساسی خود پایبند هستیم: هیچ تصمیمی در مورد اوکراین بدون اوکراین گرفته نمی‌شود.»

روزنامه روسی کامرسانت برای نخستین بار از دیدار روسای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و آمریکا در آنکارا خبر داده بود. دو مقام ترکیه‌ای به آسوشیتدپرس گفته‌اند از دیدار هیئت‌های آمریکایی و روسی اطلاعی نداشته‌اند.

احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ اوکراین

ماه گذشته، بایدن اعلام کرد که زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲، خطر «آرماگدون» هسته‌ای در بالاترین سطح خود است.

از زمان الحاق غیرقانونی چهار منطقه در اوکراین توسط مسکو، روسیه بارها گفته است که از سرزمین‌های خود با تمام ابزارهای موجود، از جمله سلاح‌های هسته‌ای، دفاع خواهد کرد.

قبل از برگزاری نشست گروه ۲۰ در روز سه‌شنبه در بالی، رئیسان جمهوری آمریکا و چین درباره خطر جنگ هسته‌ای در اوکراین با هم گفت‌وگو کردند و به این توافق رسیدند که استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین غیر قابل قبول است.

علاوه بر جنگ اوکراین، آمریکا و روسیه می‌بایست درباره پیمان استارت نو و قرارداد صدور غلات از دریای سیاه به توافق برسند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بالی اعلام کرد که در گفت‌وگوی روسای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و آمریکا در آنکارا دخالتی ندارد.  گوترش گفت:

«بسیار مثبت است که ایالات متحده و روسیه در حال مذاکره هستند. اما ما درگیر آن نیستیم.»

بایدن اظهار امیدواری کرده بود که پوتین شاید مایل باشد در مورد مبادله زندانیان از جمله بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال آمریکایی که به اتهام مواد مخدر به ۹ سال زندان محکوم شده و پل ویلان تفنگدار سابق آمریکایی، که در سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی به ۱۶  سال زندان محکوم شد، با آمریکا وارد گفت‌وگو شود.

از ویکتور بوت، یک دلال اسلحه روس که در ایالات متحده زندانی است، به عنوان فردی که ممکن است با گرینر و ویلان مبادله شود، نام برده شده است.