نیروی دریایی آمریکا سه‌شنبه ۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر ضمن اعلام این خبر گفت مقدار پرکلرات آمونیوم کشف‌شده می‌تواند برای سوخت بیش از ۱۲ موشک بالستیک میان‌برد استفاده شود؛ همان سلاحی که شورشیان حوثی یمن مورد حمایت ایران برای هدف قرار دادن نیروهای متحد دولت یمن و ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی استفاده کرده‌اند.

تلاش آشکار برای تسلیح مجدد نیروهای حوثی در حالی صورت می‌گیرد که ایران، عربستان سعودی، ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها را به‌دلیل آن‌چه دخالت در اعتراضات سراسری برای سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی می‌داند، تهدید کرده است. تهران نه مردم معترض که قدرت‌های خارجی را در دامن‌زدن به اعتراضات مقصر می‌داند، اعتراضاتی که در آن به‌گفته مدافعان حقوق بشر دست‌کم ۳۲۵ نفر کشته و ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.

حوثی‌های یمن و  نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواست اظهارنظر در این‌باره پاسخی نداده‌اند.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در خاورمیانه، به آسوشیتدپرس گفت:

«انتقال غیرقانونی سلاح از ایران به یمن منجر به بی‌ثباتی و خشونت می‌شود. این نوع محموله و حجم عظیم مواد منفجره یک نگرانی جدی است زیرا بی‌ثبات‌کننده است.»

نیروی دریایی آمریکا گفت کشتی گارد ساحلی ایالات متحده به نام یو‌اس‌سی‌جی‌سی جان شویرمن و ناوشکن یو‌اس‌اس سولیوانز یک کشتی بادبانی قدیمی چوبی را در ۸ نوامبر در خلیج عمان متوقف کردند. در طی جست‌وجویی یک هفته‌ای، ملوانان کیسه‌های پرکلرات آمونیوم را کشف کردند که در داخل محموله‌ای از ۱۰۰ تن اوره پنهان شده بود.

اوره، کودی است که همچنین می‌تواند برای تولید مواد منفجره استفاده شود.

این کشتی به‌قدری از این محموله انباشته بود که برای کشتی‌های مجاور در خلیج عمان خطر ایجاد می‌کرد. هاوکینز گفت نیروی دریایی مجبور شد کشتی را با بسیاری از موادی که هنوز در کشتی باقی مانده بود غرق کند.

ناوشکن یو‌اس‌اس سولیوانز چهار خدمه یمنی را روز سه‌شنبه به دولت این کشور تحویل داد.

تیموتی هاوکینز در پاسخ به این پرسش که نیروی دریایی چگونه از محموله این کشتی خبردار شده بود که آن را متوقف کرد، تنها به این بسنده کرد که نیروی دریایی از «طرق مختلف» می‌دانست که کشتی حامل سوخت است و از ایران به مقصد یمن در حرکت است. هاوکینز گفت:

«با توجه به این واقعیت که [کشتی] در مسیری بود که معمولاً برای قاچاق سلاح و مواد مخدر از ایران به یمن استفاده می‌شود، واقعاً آن‌چه را که باید بدانید به شما می‌گوید.»

حوثی‌ها صنعا، پایتخت یمن را در سپتامبر ۲۰۱۴ تصرف کردند و دولت به‌رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی این کشور را مجبور به تبعید کردند. ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی مجهز به تسلیحات و اطلاعات آمریکا در مارس ۲۰۱۵ به حمایت از دولت تبعیدی یمن وارد جنگ شد. سال‌ها نبرد بی‌نتیجه، فقیرترین کشور جهان عرب را به آستانه قحطی رسانده است.

تحریم تسلیحاتی سازمان ملل از سال ۲۰۱۴، انتقال تسلیحات به حوثی‌ها را ممنوع کرده است. به‌رغم این تحریم، ایران مدت‌هاست که سلاح، نارنجک راکتی، موشک و سایر تسلیحات را از طریق محموله‌های کشتی به حوثی‌ها می‌رساند. اگرچه ایران تسلیح حوثی‌ها را تکذیب می‌کند، اما کارشناسان مستقل، کشورهای غربی و کارشناسان سازمان ملل ردیابی محموله‌های کشتی‌های توقیف‌شده را به ایران نسبت می‌دهند.

آتش‌بس شش ماهه در جنگ یمن که طولانی‌ترین آتش‌بس در آن بود، با وجود تلاش‌های دیپلماتیک برای تمدید آن در ماه اکتبر به پایان رسید. این موجب شده است که بیم از تشدید مجدد جنگ بار دیگر افزایش یابد. بیش از ۱۵۰ هزار نفر از جمله بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ غیرنظامی در جریان جنگ در یمن کشته شده‌اند.