پیتر سالووی رئیس دانشگاه ییل در پیامی سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرد. 

در پیام رئیس دانشگاه ییل به جامعه آکادمیک این دانشگاه آمده است:

من اخبار ایران را از نزدیک دنبال کرده‌، وعمیقا از آنچه می‌بینم آزرده هستم. من سوگوار خانم مهسا امینی و دیگرانی هستم که جان‌شان را از دست دادند. من در کنار تمام کسانی که شجاعانه به دنبال حفاظت از حقوق زنان و حقوق بشرهستند، ایستاده‌ام.

پیتر سالووی رییس دانشگاه ییل از پژوهشگران سرشناس در زمینه هوش هیجانی است.

 دانشگاه ییل یکی از دانشگاه‌‌های مجموعه «آیوی لیگ» است. آیوی لیگ متشکل از ۸ دانشگاه معتبر و مهم است و انتشار این بیاینه از سوی ریاست دانشگاه ییل به عنوان عضوی از آیوی لیگ در نوع خود اقدامی کم‌سابقه است.

این نخستین بار است که یکی از روسای آیوی لیگ در مورد وقایع اخیر ایران واکنش نشان می‌دهد و چنین بیانیه‌ای می‌تواند راهگشا و مدلی برای دیگر دانشگاه‌‌ها در اقدامی مشابه باشد.

دانشگاه ییل یکی از دانشگاه‌‌های مجموعه «آیوی لیگ» است. ریاست این دانشگاه در بیانیه‌ای سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرده است
دانشگاه ییل یکی از دانشگاه‌‌های مجموعه «آیوی لیگ» است. ریاست این دانشگاه در بیانیه‌ای سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرده است

انتشار این بیانیه از سوی ریاست دانشگاه ییل در پاسخ به نامه حدود ۵۰۰ نفر از اعضای دانشگاه ییل صورت می‌گیرد. در این نامه از دانشگاه خواسته شده بود که خشونت دولتی علیه غیرنظامیان ایرانی را محکوم کند. 

در این نامه به ریاست دانشگاه ییل ضمن اشاره به حمله به مراکز آکادمیک و بیمارستان‌‌ها در سراسر ایران امضا کنندگان خواهان پایان دادن به قتل، شکنجه و زندانی کردن مردم ایران شده بودند.

نامه اساتید و دانشجویان دانشگاه ییل به ریاست دانشگاه هر چند امضای پژوهشگران و اسایتد برجسته دانشگاه ییل را دارد  اما از جانب گروهی از اعضای ایرانی- آمریکایی و ایرانی دانشگاه تقدیم ریاست دانشگاه شده که از جمله آنها می توان به عباس امانت، استاد تاریخ و اصغر رستگاراستاد علوم پزشکی دانشگاه ییل اشاره کرد.

انتشار این بیانیه در حالی صورت می‌گیرد که دانشجویان و اعضای هیات علمی به برنامه‌های متعددی از جمله برگزاری نشست، انتشار اخبار ، و مراسم اعلام همبستگی و سوگواری برای قربانیان وقایع اخیر ادامه می‌دهند.

هرچند که صدور بیانیه در محکومیت وقایعی که در دیگر کشورها می‌گذرد از سوی روسای دانشگاه‌‌ها معمولا اقدامی نادر است و با احتیاط صورت می‌گیرد اما اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به ویژه در مورد خشونت و نقض حقوق بشر ساکت نمی‌مانند. از زمان کشته شدن مهسا امینی در ایران و وقایع پس از آن و سرکوب خونبار معترضان، علاوه بر بیانیه‌‌های دانشگاهیان در داخل  ایران، تا کنون چندین بیانیه به امضای گروه‌های مختلف دانشگاهی، اساتید فعلی و سابق و پژوهشگران بین المللی رسیده است.