دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز سه شنبه ۱۵ نوامبر/۲۴ آبان از قصدش برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ خبر داد.  

ترامپ از زمان شکستش در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰، حملات بی‌امانی را به سیستم رای‌گیری در انتخابات آمریکا وارد کرده است. این حملات در روزهای گذشته و برای توجیه ناکامی جمهوری‌خواهان از کسب نتیجه مورد انتظار در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هم استفاده شد.

ترامپ در اقامتگاهش در مارآلاگو در فلوریدا در چمه خانواده، حامیان مالی و جمعی از کارکنان سابقش در کاخ سفیر یک سخنرانی یک ساعته انجام داد.

او گفت برای بازگرداندن عظمت و شکوه به آمریکا نامزدی خود را برای ریاست جمهوری ایالات متحده اعلام می‌کند.

ترامپ گفت که «دو سال پیش ما ملت بزرگی بودیم و به زودی دوباره ملت بزرگی خواهیم شد.»

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در نخستین برنامه رسمی برای انتخابات ۲۰۲۴ نشان داد که تمرکز شعارهایش مانند انتخابات پیشین بر موضوع مهاجران، نرخ جرم و جنایت، بیکاری و ارتباط دادن این‌ موضوعات به همدیگر خواهد بود. چیزی که مطلوب راستگرایان آمریکایی به ویژه در روستا‌ها و شهرهای کوچک است.

او در این سخنرانی روند مهاجرت به آمریکا را نادرست خواند و گفت که «ما داریم مسموم می‌شویم»  و «جوی خون» در شهرهای آمریکا روان است.

او گفت که برای فروشندگان مواد مخدر مجازات اعدام را اعمال خواهد کرد و اعضای ارتش را که به دلیل امتناع از دریافت واکسن کووید-۱۹ اخراج شده بودند، دوباره استخدام خواهد کرد.

اگرچه ترامپ به روند انتخابات ایالات متحده حمله کرد، اما از سخنرانی خود برای احیای ادعاهایش مبنی بر تقلب گسترده در سال ۲۰۲۰ استفاده نکرد و به تلاش خشونت آمیز حامیانش در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ برای ممانعت از صدور تأییدیه کنگره بر پیروزی بایدن اشاره نکرد.

جو بایدن که برای شرکت در نشست گروه ۲۰ در اندونزی است  در پاسخ به این سؤال که آیا واکنشی به اظهارات ترامپ دارد، گفت: «واقعاً نه». او در توییتر ویدئویی را منتشر کرد و از عملکرد ترامپ در دوران ریاست جمهوری انتقاد کرد.

راه درازی تا انتخاب رسمی نامزد جمهوری خواه در تابستان ۲۰۲۴ در پیش است و تا برگزاری اولین رقابت‌های سطح ایالتی بیش از یک سال باقی مانده است.

اعلام نامزدی ترامپ حتی در کشوری که به مبارزات انتخاباتی طولانی مدت شهرت دارد، زودتر از حد معمول انجام می‌شود و نشان می‌دهد که او علاقه‌مند است دیگر رقبای احتمالی مانند ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا یا مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق خود را از نامزدی حزب جمهوری‌خواه منصرف کند.

دیسانتیس هفته گذشته بار دیگر به عنوان فرماندار فلوریدا انتخاب شد. پنس پس از رویدادهای حمله به کنگره به دنبال فاصله گرفتن از ترامپ بوده است. دیگر نامزدهای بالقوه جمهوریخواه برای ریاست جمهوری شامل گلن یانگکین فرماندار ویرجینیا، گرگ ابوت فرماندار تگزاس، نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی و مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق هستند.

ترامپ نقش فعالی در انتخابات میان دوره‌ای کنگره ایفا کرد و از نامزدهایی پشتیبانی کرد که ادعاهای او مبنی بر تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ را تکرار کردند.

اما بسیاری از نامزدهای او در ایالت‌های کلیدی شکست خوردند، که باعث شد برخی از جمهوری‌خواهان برجسته آشکارا او را به دلیل تبلیغ نامزدهای ضعیفی که امید حزب را برای به دست گرفتن کنترل سنا از مسیر خود خارج کردند، سرزنش کنند.

کنترل مجلس نمایندگان همچنان نامعلوم است، اما جمهوری خواهان در مسیر کسب اکثریت ناچیز در آن هستند.

ترامپ به دنبال نامزدی حزبش خواهد بود، حتی در شرایطی که در چندین جبهه با مشکل مواجه است، از جمله تحقیقات جنایی در مورد رسیدگی به اسناد دولتی، احضاریه کنگره مربوط به نقش او در حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱. ترامپ این تحقیقات را با انگیزه سیاسی خوانده و هر گونه تخلف را رد کرده است.

ترامپ ۷۶ ساله پس از گروور کلیولند که دوره دوم او در سال ۱۸۹۷ به پایان رسید، به دنبال تبدیل شدن به دومین رئیس جمهور ایالات متحده در تاریخ است که دوره‌های غیر متوالی را در کارنامه خود دارد. بایدن، ۷۹ ساله، هفته گذشته گفت که او هم قصد دارد برای انتخابات مجدد نامزد شود.

در نظرسنجی موسسه ادیسون ریسرچ، هفت نفر از هر ۱۰ رأی دهنده انتخابات میان دوره‌ای کنگره این عقیده را داشتند که بایدن، که عمیقاً محبوب نیست، نباید دوباره نامزد شود. در همین نظرسنجی، شش نفر از ۱۰ شرکت کننده گفتند که نظر نامساعدی نسبت به ترامپ دارند.