وزارت کشتیرانی یونان بعد از ظهر ۲۵ آبان / ۱۶ نوامبر با اعلام خبر آزادی نفتکش‌های توقیف‌شده یونانی به دست ایران افزود: «توافق نهایی امروز در تهران حاصل شد».

یونان ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل سال جاری نفتکش روسی پگاس که بعدتر به لانا تغییر نام داد و حامل ۱۱۵ هزار تن نفت ایران بود، در نزدیکی جزیره ائوبویا توقیف کرد. در همان روز یونان اعلام کرد که بر اساس حکم دادگاهی در این کشور محموله نفت این کشتی را به آمریکا تحویل خواهد داد و گزارش شد که بخشی از این نفت هم به کشتی ثالث منتقل شده است.

این رویداد با واکنش فوری و تند مقام‌های تهران مواجه شد. چند روز بعد نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس دو نفتکش یونانی به نام‌های «پردنت واریور» (MT Prudent Warrior) و « دلتا پوزیدون» (Delta Poseidon) را توقیف کرد. دلیل توقیف، نقض مقررات و ایجاد آلودگی محیط‌ زیستی اعلام شد هرچند برای همه روشن بود که این پاسخ تند ایران به ماجراهایی است که در سواحل یونان رخ داده است.

توقیف این دو کشتی یونانی در بحبوحه وخامت گسترده روابط ایران و غرب به تنش‌های دوجانبه دامن زد.

ایران این نفتکش‌ها را در واکنش به مصادره نفت توسط ایالات متحده از یک نفتکش با پرچم ایران در سواحل یونان توقیف کرد که به تنش‌های دوجانبه در بحبوحه وخامت گسترده روابط بین ایران و غرب دامن زد.

داده‌های ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که دو کشتی دلتا پوزیدون و پردنت واریور از ایران در حرکت هستند.

شرکت دلتا تانکرز در بیانیه‌ای تأیید کرد که کشتی این شرکت روز چهارشنبه آزاد شد. در این بیانیه آمده است:

«نفتکش قبل از بازگشت به یونان ـ مقصد اصلی خود ـ در حال حرکت به بندر فجیره امارات متحده عربی برای بازرسی است.»

این شرکت گفت:

«این‌ها خبرهای بسیار خوبی است. حال خدمه کشتی نیز خوب است و آن‌ها از این‌که پس از ماه‌ها در راه هستند، خوشحالند.»

مقصد کشتی پردنت واریور نیز بندر «خور فکان» امارات متحده عربی ذکر شده است. شرکت کشتیرانی «پلامبروس» (Polembros) که مدیریت این کشتی را برعهده دارد، گفته است که ۱۷ نفر از ۲۴ خدمه یونانی و فیلیپینی آن جایگزین شده‌اند.

اتحادیه دریانوردان کشتی‌های تجاری یونان ۲۰ شهریور / ۱۱ سپتامبر سال جاری در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد که خدمه نفتکش‌های یونانی توقیف‌شده در ایران جایگزین خواهند شد و ایران به آن‌ها اجازه داده است که به‌زودی به کشورهای مبداء خود بازگردند.

همچنین گفته شد که خدمه دو نفتکش یونانی قرار است به‌زودی توسط یکی از دو نفتکش مذکور آب‌های ایران را ترک کنند.