چهارشنبه ۲۵ آبان، در دومین روز از فراخوان سه روزه اعتصابات و اعتراضات سراسری که برای روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان اعلام شده بود، مردم در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، کرج، قزوین، اراک، شاهین‌شهر، فولادشهر، گرگان، مشهد، سبزوار، کاشمر، بجنورد، بهشهر، صومعه سرا، رشت، انزلی، هفشنجان، تبریز، ابهر، سنندج، مهاباد، کامیاران، ایلام، کرمانشاه، ایذه و بندر خمینی بار دیگر به اعتصابات و اعتراضات پیوستند. این فراخوان سه روزه امتداد اعتراضات جنبش «زن، زندگی، آزادی» و یادبود حوادث آبان خونین ۱۳۹۸ است.

سازمان حقوق بشر ایران که در نروژ مستقر است، اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان اعتراضات پس از قتل دولتی مهسا (ژینا) امینی به دست‌کم ۳۴۲ تن رسیده است که در میان آنها ۴۳ نفر کودک هستند. شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید که ۶۶ نفر از آنها که کشته شدند در شهرهای کردها در کردستان، آذربایجان غربی، ایلام و کرمانشاه از سوی نیروهای سرکوب به قتل رسیدند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای روز چهارشنبه نوشت جمهوری اسلامی در دادگاه‌های فرمایشی و ساختگی به دنبال این است که برای دست کم ۲۱ نفر از معترضان، حکم اعدام صادر کند. این سازمان گفت: «مقامات ایران باید فوراً تمام احکام اعدام را لغو کنند». این سازمان، نتیجه پژوهشش در مورد اعتراضات جاری را منتشر کرد و نوشت بنا به گزارش‌ها بیش از ۱۵۰۰۰ معترض در ایران بازداشت شده‌اند.

سه خراسان شعار ممتد آزادی دادند

شهر سبزوار در استان خراسان رضوی که شامگاه ۲۴ آبان خروشان بود، در شامگاه ۲۶ آبان هم پرشمار آمد. در این شهر فراخوان برای اعتراضات در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان به‌صورت گسترده و محله‌محور پخش شده بود. پیش از آغاز اعتراضات در روز ۲۵ آبان، بهروز محبی‌ نجم‌آبادی، نماینده سبزوار و جغتای در مجلس با سایت دیدبان گفت‌وگو کرد و گفت: «دلیلی ندارد که مردم طی سه روز به بیرون بیایند زیرا مسئله‌ای حل نمی‌شود.» معترضان سبزوار اما به این نماینده مجلس که معتقد است مسائل باید از طریق قدرت بالا حل شوند، نه گفتند و باز به خیابان آمدند.

به گفته یکی از معترضان که در منطقه ۲۴ متری و میدان لاله سبزوار به خیابان رفته بود، در شب دوم فراخوان سه روزه، تعداد بیشتری معترض آمده بودند. این منبع به زمانه گفت:

«مأمورا همه‌جا بودند. لباس‌شخصی‌ها هم. درگیری که می‌شد یک عالم مردم می‌ریختن مقابل شون یا فضا رو شلوغ می‌کردن که نتونن نزدیک شن. انگار مردم ترس شون ریخته.»

در سبزوار شعار غالب به گفته این معترض فریاد ممتد آزادی و شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» بود.

در ویدیوهایی که از سبزوار در شبکه‌ها منتشر شده، تصویر یک مرد که علائم حیات ندارد منتشر شده که گفته می‌شود یکی از نیروهای سرکوب است. در میدان لاله، تصاویری منتشر شده که تعقیب و گریز معترضان را از حمله نیروهای سرکوب نشان می‌دهد. به غیر از میدان لاله، معترضان در خیابان بعثت سبزوار هم تجمع کردند:

در بیرجند در خراسان جنوبی برای اولین بار تجمع اعتراضی همراه با شعارهای ضدحکومتی شکل گرفت. در این شهر هم چندین فراخوان برای تجمع پخش شده بود.

شعار ممتد آزادی در بیرجند:

در ادامه اعتراضات در مشهد، در خراسان رضوی، ویدئویی زنی جوانی را نشان می‌دهد که در حال تکان دادن شال خود در کنار خیابان راه می‌رود و ماشین‌ها بوق ممتد می زنند. زن جوان علامت پیروزی نشان می دهد. در خیابان احمدآباد این شهر هم مردم شعار «مرگ بر دیکتاتور» و فریاد «آزادی آزادی آزادی» سر دادند. در فیلم‌های منتشر شده صدای تیراندازی به گوش می رسد.

شعار ممتد آزادی در مشهد:

منطقه اقدسیه مشد که منطقه مکانیکی‌ها، لوازم ماشین، صافکاری و نقاشی است، در روز روش آمدند. در این منطقه لاستیک سوزاندند، خیابان را مسدود کردند و علیه حکومت شعار دادند. اعتراضات در این منطقه از شهر مشهد، شبیه به اعتراضات منطقه شاپور جدید اصفهان بیشتر با حضور مردان بود.

گرگانی‌ها دوشب پشت هم آمدند

در گرگان، شهری با جمعیت ۳۵۰ هزار نفر که چندفرهنگی و چندزبانی و از جمله شهر اقلیت‌های ترکمن‌ و بلوچ‌های اهل سنت و بهاییان است، فراخوان سه روز اعتراض به روز دوم رسید.

از صبح بازاریان، کرکره مغازه‌ها را بالا نکشیدند و به اعتصاب‌ها پیوستند. در شب هم معترضان پرشمار و محله‌محور آمدند. یک از معترضان در شبکه‌ها نوشته که سرکوب شب ۲۵ آبان بیشتر بود. مقاومت معترضان هم بیشتر بود. آنها از جمله در خیابان‌های استرآبادی، گلشهر، گرگان‌پارس جمع شدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» دادند.

ویدیویی از گرگان منتشر شده که گفته می‌شود در آن معترضان موتور یک بسیجی را آتش زدند. معترضان همچنین به دفتر رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی کوکتل مولوتف پرت کردند.

در ماه نخست اعتراضات اخیر، سنگدوینی در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود:

«خدمات جمهوری اسلامی ایران به تمام اقوام و مذاهب اعم از کرد، لر، سیستانی، بلوچ، فارس، ترکمن، شیعه، سنی و اقلیت‌های مذهبی یکسان است… در اغتشاش روزهای اخیر با یک فراخوان تمام اقوام و مذاهب ایرانی در حمایت از نظام به میدان آمدند… ».

بیشترین شعار شهر چند فرهنگی گرگان «مرگ بر دیکتاتور» بود:

گرگانی‌ها در محله‌هایی که تجمع کردند، آتش روشن کردند. و در جاهایی هم نیروهای سرکوب را عقب راندند. در ویدیویی که در شبکه‌ها منتشر شده، معترضان در کوچه‌ای در گرگان همه باهم به سمت نیروهای سرکوب می‌دوند. معترضان با دست‌خالی و صرفاً با جمعیتشان، نیروهای سرکوب را فراری می‌دهند.

این دومین شب متوالی و سومین بار در اعتراضات پس از قتل دولتی مهسا (ژینا) امینی است که گرگان به خیابان می‌آید.

Ad placeholder

گیلان و مازندران

صومعه سرا و بهشهر صحنه تظاهرات پرشماری بودند.

شهر بهشهر که از جمله شهرهای «مذهبی» و «سنتی‌تر» در استان مازندران است که به اعتراضات پیوست. معترضان بهشهر شعار ممتد آزادی دادند. اعتراضات در خیابان خمینی‌ شهر بیشتر بود. در این خیابان اصلی شهر، شیشه چند بانک هم شکسته شد.

ویدئوهایی در شبکه‌ها هم‌رسانی شده که نشان می‌دهند اعتراضات در شهر بهشهر به درگیری معترضان با نیروهای سرکوب انجامیده است. روی زمین و آسفالت خیابان‌ها سنگ و آجر شکسته شده ریخته است. معترضان می‌گویند که نیروهای سرکوب در این شهر با گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور به سمت آنها شلیک کردند.

ویدئویی در شبکه‌ها منتشر شده که در آن صدای تیراندازی می‌آید و صدای شلیک تیر همراه است با دیدن آتشی که سلاحی بیرون می‌زند:

در شهر برای کنترل اعتراضات و قطع دسترسی معترضان به اینترنت، برق را قطع کردند. اما اعتراضات با وجود این در تاریکی شب ادامه داشت. در این ویدئو در تاریکی صدای تیراندازی شنیده می‌شود:

معترضان در مقطعی سعی کردند دوربین‌های شهری را از کار بیندازند.

در استان گیلان، شهر صومعه‌سرا هم برای دومین بار به خیابان آمد و علیه حکومت شعار داد: «نترسید، نرسید ما همه با هم هستیم.»

از خیابان بیستون رشت هم ویدئویی منتشر شده که مردم در آن شعار می‌دهند: «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه.»

معترضان در شهر تالش در استان گیلان، حوزه علمیه شهر را با کوکتل مولوتوف به آتش کشیدند.

تبریز و ابهر باز هم آمدند

چهارشنبه ۲۵ آبان‌ماه، اعتراضات در روز روشن توسط بازاریان تبریز آغاز شد که مغازه‌ها را بسته نگه داشتند و اعتصاب کردند. سپس نوبت دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز رسید که در تجمعی پرشمار که در آن زنان حضور پررنگ داشتند، شعار دادند: «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم.»

در تبریز معترضان در تجمع‌های شبانه هم شرکت کردند. تجمع‌های اعتراضی تبریز در خیابان ولیعصر این شهر تبدیل به تظاهرات شبانه شد که در آن معترضان با راهپیمایی میان خیابان شعار دادند: «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور».

در محله‌های دیگر شهر تبریز شعار «آزادلیق، عدالت، میللی‌ حکومت» (آزادی، عدالت، حکومت ملی) هم شنیده می‌شد.

معترضان در ابهر در استان زنجان در شامگاه ۲۵ آبان برای دومین شب متوالی آمدند. این بار تجمعی پرشمار مقابل پاساژ ولیعصر شهر شکل گرفت که در آن با صدای بلند معترضان شعار دادند: «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم».

نیروهای سرکوب سعی کردند معترضان را که شمارشان در شب دوم بسیار بود پراکنده کنند. در خیابان‌های دیگر شهر ابهر و همچنین از خانه‌ها هم معترضان شعار دادند.

Ad placeholder

تظاهرات در شهرهای بزرگ و کوچک استان فارس

زنان روستای فیشوَر (پیشور) در استان فارس با جمعیت اندکی بیش از پنج هزار نفر، شامگاه ۲۶ آبان تجمعی راه انداختند و در آن از بقیه مردم روستا خواستند تا از خیزش‌شان حمایت کنند.

آنها در یکی از خیابان‌های روستا آتش روشن کردند و در تجمعی که صدای زنان در آن غالب بود شعار دادند: «پیشوری باغیرت، حمایت، حمایت.»

در شهر شیراز، اعتراضات محله‌محور در معالی‌آباد و دنا پرشمار بود. این اعتراضات ابتدا با شعاردهی معترضان آغاز شد. زن و مرد در کنار هم در صلح و پیش از حمله سرکوبگران شعار دادند: «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم».

نیروهای سرکوب به‌ویژه به تجمع معالی‌آباد با گلوله ساچمه‌ای، جنگی، گاز اشک‌آور، نارنجک صوتی و ماشین‌های آب‌پاش به معترضان حمله کردند. حمله به معترضان در این بخش به‌ویژه در بهاران شدید بود.

پاسی از شب گذشته بود که چندین ویدیو از خشونت مأموران سرکوب به معترضان منتشر شد. از جمله شلیک از نزدیک به فردی که می‌خواست به معترضان در خانه‌اش پناه دهد. و مردی که سوار بر خودرو است و نیروهای سرکوب او را از خودرو بیرون می‌کشند، لباسش را پاره می‌کنند، به او شوکر می‌زنند، کتکش می‌زنند، شیشه عقب خودرو او را خرد می‌کنند و نهایت از نزدیک به او شلیک می‌کنند:


در استان فارس، شهر خنج معترضان به خیابان آمدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. این شهر هم با نزدیک به ۲۰ هزار نفر جمعیت از شهرهای کوچکی است که به اعتراضات پیوسته است. در شهر تاریخی و کوچک خنج معترضان شبانه همچنین شعار «زن، زندگی آزادی» دادند. نیروهای سرکوب تجمع این شهر کوچک را هم برنتابیدند و از شعار دادن معترضان چندی نگذشته بود که به آنها حمله شد. خنج پس از آن صحنه تعقیب و گریز نیروهای سرکوب و معترضان بود:

اصفهان: شهرهای کارگری باز هم آمدند

در استان اصفهان، هم شهر اصفهان شاهد اعتراضات بود، هم شاهین‌شهر و هم فولادشهر. اعتراضات شامگاه فولادشهر در دومین روز متوالی با سرکوب و تیراندازی به سمت معترضان همراه بود.

روز چهارشنبه، اعتراضات در ده کیلومتری فولادشهر و در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان آغاز شد. جایی که کارگران در تمامی بخش‌های کارخانه برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زده بودند.

فولادشهر، شهری است که ساخته شده که خانه کارگران از جمله کارخانه ذوب‌آهن اصفهان باشد. این شهر به‌مرور و با خصوصی‌سازی‌ها و سرکوب دستمزدی کارگران، سکونت‌گاه کارگران مهاجر هم شده که یا بی‌ثبات‌کاراند و یا با قراردادهای پیمانی کار می‌کنند.

از این رو، اعتراضات شبانه فولادشهر را باید در پیوند با این بافت کارگری در شهر دید. فولادشهر جایی است که کارگران پیمانی و ثابت بسیاری از صنایع اطراف شهر به همراه خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند. سرکوب این
اعتراضات هم سرکوب این طبقه و خانواده‌های کارگری است.

در ویدئوهای منتشره شده از فولادشهر صدای بمب صوتی و شلیک نارنجک گاز اشک‌آور و تیراندازی است و دود. کل شهر را گاز اشک‌آور فراگرفته و نیروهای امنیتی به خانه‌های مردم شلیک مستقیم می‌کنند. لشکر مأموران سرکوب موتورسوار در شهر یورتمه می‌روند و از پنجره‌ها معترضان فریاد می‌زنند: «حرومزاده». صدای جنگی که نیروهای سرکوب راه انداختند آرامش کودکان خانواده‌ها را به هم زده و کودکان مضطرب پرسش دارند که چه خبر است؟

در شهری که زمانی طراحی‌شده بود که محل زندگی کارگران مرد و همچنین خانواده‌های متأهلان باشد، اینک صدای زنان غالب است که شعار می‌دهند: «مرگ بر کل نظام». و صدای آنها که این شعار را می‌دهند را نیروهای سرکوب می‌خواهند با بمب صوتی خفه کنند:
https://twitter.com/YLaghaei/status/1592955295319613440

شاهین شهر هم با بافتی مشابه به فولاد شهر محل زندگی بسیاری از خانواده‌های مهاجر است که از جنگ ایران و عراق به این شهر پناه آوردند و زندگی را آنجا آغاز کردند. این شهر بیشتر ۶۲ روز گذشته را تجمع و تظاهرات کرده است. در ویدئویی از شاهین شهر اصفهان دختری آژیر خطر پخش می‌کند و راه می‌رود:

هفشجان برای اولین بار صحنه اعتراض شد

در شهر هفشجان، از شهرهای تاریخی ایران واقع در بخش مرکزی شهرستان شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری که بیشتر شهروندان آن بختیاری هستند، تظاهرات و تجمع‌های شبانه پرشمار برای اولین بار در طول اعتراضات اخیر شکل گرفت.

ویدئویی از شکل‌گیری آغازین تجمع منتشره شده که پنجاه تا صد نفر از معترضان شهر را نشان می‌دهد که توده‌ای همبسته باهم راهپیمایی می‌کنند. دیگران به آنها می‌پیوندند در تصاویر دیگر صدای بوق ممتد ماشین‌هاست و جمعیتی که بیشتر شده است. حالا زنان و مردان هستند که در کنار هم شعار می‌دهند: «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم.»

هَفشِجان شهر کوچکی است؛ ۲۲ هزار نفر جمعیت دارد. با این حال معترضان با همبستگی باهم حتی توانستند نیروهای سرکوب و ماشین‌های زرهی آنها را هم در مقطعی به‌عقب برانند. معترضان در هفشجان تا اولین ساعت‌های ۲۶ آبان هم با روشن کردن آتش در خیابان‌ها ماندند و شعار دادند.

کردستان، کرمانشاه، ایلام، آذربایجان‌غربی

روز چهارشنبه ۲۵ آبان، کسبه و بازاریان شهرهای کرمانشاه، سنندج، مهاباد، سقز، آبدانان، اشنویه، مریوان، بوکان، جوانرود، کامیاران در همبستگی با اعتراضات مغازه‌های خود را تعطیل نگه داشتند.

شبکه حقوق بشر کردستان شامگاه ۲۵ آبان نوشت که اعتراضات گسترده در شهرهای کامیاران، سنندج، ایلام، آبدانان، کرمانشاه، مهاباد، بوکان، سقز، قروه و بیجار گزارش شده است. تا آخرین ساعت‌های شامگاه ۲۵ آبان این سازمان کشته شدن سه نفر از جمله یک کودک را در اثر تیراندازی نیروهای سرکوب در مناطق کردنشین ثبت کرده است.

در سقز معترضان با روشن کردن آتش مسیرها را مسدود کردند. طبق گزارش‌ها دانیال پابندی، نوجوان ۱۶ ساله روز چهارشنبه در سقز کشته شد و ماموران سرکوب در سقز کوشیدند پیکر او را از بیمارستان تامین اجتماعی این شهر بربایند. در مقابل، مردم مقابل بیمارستان تجمع کردند تا مانع ربودن پیکر او شوند.

اعتراضات کامیاران از ظهر آغاز شد و خیابان‌ها پر از معترضانی بود که با سنگ با ماموران سرکوب درگیر شدند. از جمله معترضان به مقابل خانه فواد محمدی رفتند که شب گذشته در ۲۵ آبان در این شهر با شلیک نیروهای سرکوب کشته شد.

برهان کرمی – ۳۲ ساله – اهل روستای یوزیدر، ظهر چهارشنبه ۲۵ آبان، در خیابان زرنه شهر کامیاران و مقابل منزل فواد محمدی از کشته‌شدگان شب ۲۴ آبان در همین شهر، با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد.

نیروهای سرکوب برهان کرمی را در ۲۵ آبان در شهر کامیاران با شلیک مستقیم کشتند.

معترضان برای حمایت از خانواده محمدی، مقابل منزل آنها جمع شده بودند که نیروهای سرکوب به سمت‌شان شلیک کردند. لحظه تیر خوردن برهان کرمی را شهروندان کامیاران با دوربین ثبت کردند:

مراسم خاکسپاری شبانه برهان کرمی در روستای چروسانه محل اعتراضات بیشتر شد. صدها نفر در این روستا شعار «مرگ بر جاش» و «مرگ بر خامنه‌ای» دادند:

در وستای قلیان از توابع سنندج مردم پایگاه بسیج را آتش زدند و شهار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.

در شهر سنندج مردم شعار «ژن ژیان ئازادی» سر دادند. در شهرک بهاران این شهر هم شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» سر داده شد.

در استان کرمانشاه، در شهر کرمانشاه تجمع اعتراضی شبانه شکل گرفت. مردم شعار دادند: «ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما.» اعتراضات در کرمانشاه به محله‌هایی که پیش‌ازاین معترضان در آنها حضور خیابانی نداشتند هم گسترش یافت. اعتراضات محله محور به‌قدری در این شهر گسترده بود که برخی از محله‌ها نیروهای سرکوب را جا گذاشتند. منابع شبکه حقوق بشر کردستان در کرمانشاه اعتراضات را در محله‌های فردوسی، برق، فرهنگیان گزارش کردند. نیروهای سرکوب در این شهر به سمت معترضان تیراندازی کردند.

منطقه فرهنگیان فاز دو – کرمانشاه:

در بوکان اعتراضات شبانه پرشمار بود و دسته‌های معترضان در خیابان‌های شهر راهپیمایی کردند. تا آخرین ساعات چهارشنبه قتل سه شهروند در بوکان تایید شد. کولبر نیوز نوشت که در ۲۵ آبان، اسعد رحیمی در بوکان با ضرب گلوله نیروهای حکومتی کشته شد. محمد حسن‌زاده یک معترض دیگر در بوکان بود که با شلیک نیروهای سرکوب کشته شد. او در آخرین استوری اینستاگرامش نوشته بود: «شاید امروز روز آخر زندگیم باشه، برای خوشبختی ملت…». سالار مجاور هم در بوکان به دست ماموران سرکوب به قتل رسید. پیکر اسعد رحیمی را شبانه به مسجد زیتونه بردند.

یک ویدئو از بوکان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد روشنایی معابر عمومی به صورت کامل قطع شده است و در تاریکی ماموران سرکوب به معترضان شلیک می‌کنند.

تظاهرات شبانه معترضان بوکان را ببینید:

در مهاباد به‌مانند هرشب، اعتراضات محله‌محور ادامه داشت. معترضان در محله‌ها آتش روشن کردند و شعار دادند. از جمله در یکی از حلقه‌های معترضان شعار دادند: «رهبر ما کارگران، سنگر ما خیابان».

طبق گزارش‌ها تجمعات مردمی در شهر روانسر شکل گرفت و مردم در چند نقطه شهر به خیابان‌ها آمدند.

علاوه بر اینکه در شهر ایلام مرکز استان ایلام تجمعات اعتراضی صورت گرفت، در شهر آبدانان در استان ایلام تجمع اعتراضی مردم به خشونت کشیده شد و ویدئوها نشان می‌دهند که به سمت مردم تیراندازی می‌شود. طبق گزارش‌ها دفتر امام جمعه آبدانان به کلی تخریب شده است.

در جریان اعتراضات در روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان، در شهرهای کردستان شش شهروند به نام‌های زانیار الله‌مرادی ۲۶ ساله در سنندج، عیسی بیگلری ۳۹ ساله در سنندج، فواد محمدی ۳۸ ساله در کامیاران، برهان کرمی ۳۲ ساله در کامیاران، سالار مجاور ۳۰ ساله در بوکان و دانیال پابندی (کودک) در سقز با تیراندازی نیروهای حکومتی کشته شدند.

از آغاز اعتراضات تا روز ۲۶ آبان، نیروهای سرکوب ۶۶ معترض را کشته‌اند.

Ad placeholder

خوزستان: شلیک به معترضان ایذه

ایذه هم صحنه تجمعات اعتراضی بود. مردم شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند. شعارهای «ایذه‌ای باغبرت حمایت حمایت» و «امسال سال خونه سید علی سرنگونه» هم از شعارهای دیگر مردم ایذه بود.

طبق تصویری که از چهارراه گاز ایذه منتشر شده ماموران، روبروی اداره نیروی انتظامی برای جلوگیری از هجوم احتمالی مردم موانع بتونی گداشتند.

مردم در شهر ایذه همچنین حوزه علمیه این شهر را آتش زدند. گزارش‌ها حاکی از تیراندازی نیروهای امنیتی در شهر ایذه به سمت معترضان و کشته شدن چند شهروند است.

معترضان در ایذه حوزه علمیه شهر را به آتش کشیدند:

رسانه‌های داخلی مدعی شده‌اند که دو موتورسوار به سمت مردم تیراندازی کردند. به گزارش رسانه‌های داخل ایران، پنج نفر در این شهر کشته شده‌اند. خبرگزاری ایسنا نوشته که رضا شریعتی ۲۱ ساله، کیان نیک‌پور ۹ ساله، اشرف نیک‌پور ۴۵ ساله و دو مرد جوان مجهول‌الهویه کشته‌شدگان تیراندازی در این شهر هستند.

شهروندان معترض در بنر خورموسی (بندر امام خمینی) هم شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان جمع شدند. معترضان بخشی از سازه‌های شهرداری و مجمسه‌ها را آتش زدند.

در کیانپارس اهواز هم تجمعاتی صورت گرفت و مردم شعار مرگ بر خامنه‌ای سردادند.

Ad placeholder

تهران، کرج و اراک

در تهران در مناطق مختلف شهر تجمعات اعتراضی شکل گرفت. این تجمعات هم مانند شب گذشته محله‌محور بود.

برخی از تجمعات مانند روزهای گذشته در داخل واگن‌های مترو یا ایستگاه‌ها شکل گرفتند. هم‌خوانی ترانه «برای» در یکی از ایستگاه‌های متروی تهران یکی از شیوه‌های اعتراض در مترو بود؛ در سایر ایستگاه ها مردم شعار دادند:

در یک نمونه، ماموران لباس‌شخصی به داخل ایستگاه مترو تئاتر شهر در تهران یورش بردند و به سوی شهروندان تیراندازی کردند و آنها را زدند، به گفته شاهدان عینی ماموران گاز فلفل و اشک‌آور در داخل واگن مترو شلیک کرده‌اند.

یکی از شهروندان اما از مترو گزارشی فرستاد و گفت: «از ایستگاه اکباتان روی دوربین‌های واگن‌ها ماسک زدیم و شعار دادیم، اما حالا قطار بیش از ۱۰ دقیقه است که در ایستگاه استادمعین توقف کرده و فکر می‌کنیم که منتظر رسیدن مامورها برای سرکوب اعتراضات هستند.»

ویدئوهای مختلفی از حمله ماموران به مردم در مترو و شلیک گاز اشک آور منتشر شده است.

در شهرک غرب که روز گذشته محل شکل‌گیری اعتراضات گسترده بود، روز چهارشنبه هم مردم تجمع کردند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

در سعادت آباد تهران در صحنه‌ای از اعتراضات مردم شعار دادند: «خس و خاشاک تویی لایق این فاک تویی.» در ویدئوهای دیگر شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر می‌دهند.

در ویدئویی دیگر از سعادت‌آباد زنان روسری‌های خود را در دست گرفته و در میان خودروهای خیابان در هوا می‌چرخانند.

در محلات مختلف دیگر شهر تهران هم تجمعات اعتراضی برپا شد. در یک فیلم مردم در محله جنت‌آباد شعار «زن زندگی آزادی، مرد میهن آبادی» سر می‌دهند. در پونک مردم شعار «کشته ندادیم که سازش کنیم،‌ رهبر قاتل را ستایش کنیم» سر دادند. در بلوار فردوس تهران شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده شد. در تهرانسر مردم با شعار «آزادی آزادی آزادی» به خیابان آمدند. اهالی شهرک اکباتان شعار دادند: «امسال می‌ده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام».

در فردیس کرج، مردم معترض با روشن کردن آتش برخی مسیرها را مسدود کردند و شعار «امسال می‌ده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام» سر دادند.

در شهر اراک همچون شب‌های گذشته تجمعات اعتراضی شکل گرفت. این ویدئو خیابان خرم اراک را نشان می‌دهد که مردم در آن بوق خودروهای خود را به صدا درآورده‌اند.

Ad placeholder