رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در وین در واکنش به سخنان محمد اسلامی گفت از لغو سفرش به تهران بی‌اطلاع است.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی صبح چهارشنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۵ بهمن در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته بود:

«فعلا سفری از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در دستور کار نیست. آنچه به سازمان انرژی اتمی مربوط می‌شود این است که موارد ادعایی و اتهامی پاسخ داده شود و اگر حسن نیت می‌داشتند و قرار بود که مذاکرات را تداوم بخشند طبیعی بود که قطعنامه‌ای با این ابعاد را ارائه نمی‌کردند.»

ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا در یک بیانیه مشترک از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته‌اند قطعنامه‌ای تصویب کند که ایران را وادار کند منشأ ذرات اورانیوم در سه مکان هسته‌ای اعلام نشده را اعلام کند. بر اساس گزارش رویترز پیش‌نویس این قطعنامه، جمهوری اسلامی ایران را ملزم می‌کند «کلیه اطلاعات و اسناد مورد نیاز» را در اختیار آژانس قرار دهد، دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای را فراهم کند و به آن‌ها اجازه نمونه‌برداری از تاسیسات هسته‌ای را دهد. شورای حکام که از روز گذشته تشکیل جلسه داده، احتمالا پنجشنبه ۱۷ نوامبر/۲۶ آبان قطعنامه پیشنهادی قدرت‌های غربی را به رأی می‌گذارد.

گروسی در ادامه سخنانش در وین گفت:

« لغو سفر بازرسان آژانس، وضعیت را از آنچه که هست پیچیده‌تر و وخیم‌تر می‌کند و به معنای عدم پیشرفت در زمینه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.»

مدیرکل آژانس یادآوری کرد که پرونده تحقیقات درباره سه مکان هسته‌ای اعلام نشده ایران بسته نمی‌شود مگر آنکه ایران در این زمینه با قطع‌نامه با بدون قطع‌نامه پاسخگو باشد.

بیانیه آمریکا و سه قدرت اروپایی در شورای حکام

همزمان با آغاز اجلاس شورای حکام، ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای ضمن قدردانی از گزارش فصلی آژانس اعلام کرد که ایران به توسعه برنامه هسته‌ای‌اش همچنان ادامه می‌دهد.  

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود اعلام کرده بود که بر اساس آخرین ارزیابی‌هایش، تا ۲۲ اکتبر/۳۰ آبان سال جاری، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص ۶۰ درصد به حدود ۶۲.۳ کیلوگرم (۱۳۷.۳ پوند) رسیده است. این میزان از آخرین گزارش آژانس در ماه سپتامبر/ مهر سال جاری به میزان ۶.۷ کیلوگرم افزایش یافته است.

غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد خلوص یک گام کوتاه با سطوح ۹۰ درصدی اورانیوم غنی‌شده برای ساخت بمب اتم فاصله دارد. کارشناسان منع اشاعه در ماه‌های اخیر هشدار داده‌اند که ایران اکنون اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی کافی برای بازفرآوری اورانیوم مورد نیاز برای ساخت حداقل یک بمب هسته‌ای را در اختیار دارد.

در ادامه بیانیه آمریکا آمده است:

«تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد توسط ایران هیچ توجیه معتبر صلح‌آمیزی ندارد. هیچ‌ کشور دیگری در جهان از اورانیوم با غنای ۶۰ درصد با اهدافی که ایران مدعی آن است، استفاده نمی‌کند. ایران باید به فعالیت‌های دردسرساز که مخالف رفتارهای کشورها در سرتاسر جهان است، پایان دهد.»

 سه کشور اروپایی عضو برجام نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همصدا با آمریکا یادآوری کردند که جمهوری اسلامی ایران با درخواست‌های فرابرجامی خود مانع از حصول توافق در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای شده است.  

 سه قدرت اروپایی در ادامه این بیانیه اعلام کردند اگر ایران تصمیم نگیرد که به‌طور کامل به تعهداتش در توافق سال ۲۰۱۵ برگردد وضعیت در آینده‌ نزدیک بدتر خواهد شد.

قدرت‌های اروپایی با این حال در پایان خاطرنشان کردند به رایزنی‌ها در کنار شرکای بین‌المللی «درباره بهترین روش برای مقابله با تشدید بی‌وقفه و خطرناک هسته‌ای ایران» ادامه خواهند داد.