همان‌طور که پیش بینی می‌شد، جمهوری خواهان روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۵ آبان اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آوردند و برای دو سال آینده به یک کنگره دو پاره شکل دادند. حزب دموکرات پیش از این کنترل سنا را در اختیار گرفته بود.

این پیروزی به جمهوری‌خواهان این قدرت را می‌دهد تا برنامه‌های بایدن را مختل کنند، و همچنین تحقیقات بالقوه آسیب‌رسان سیاسی را در مورد دولت و خانواده‌اش آغاز کنند. پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان بسیار کمتر از «موج قرمز» ی است که این حزب به آن امیدوار بود.

پیش از این و براساس نظرسنجی‌ای که ادیسون ریسرچ از رای‌دهنده‌ها در خروجی حوزه‌های رای‌گیری انجام داده بود، این موضوع مشخص شده بود که جمهوری‌خواهان از مرز ۲۱۸ صندلی مجلس نمایندگان خواهند گذشت و اکثریت را به دست می‌آورند. روز چهارشنبه با اعلام نتیجه حوزه ۲۷ کالیفرنیا این پیش‌بینی محقق شد.

کوین مک کارتی، رهبر کنونی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان ممکن است راه چالش برانگیزی برای نشستن در جایگاه رئیس مجلس نمایندگان برای دو سال آینده در پیش داشته باشد و از هم‌اکنون برخی از هم‌حزبی‌هایش تلاش‌هایشان برای جایگزینی فردی دیگر در جایگاه رهبر این حزب در مجلس نمایندگان را آغاز کرده‌اند. او نهایتا روز سه‌شنبه به رهبری حزب جمهوری‌خواه در مجلس برگزیده شد ولی نمی‌تواند در دو سال آینده با خیال راحت روی صندلی‌اش بنشیند و مخالفت‌های هم‌حزبی‌هایش را نادیده بگیرد.

با فتح مجلس نمایندگان به دست جمهوری‌خواهان، بایدن بخشی از قدرتش را در کنگره از دست می‌دهد. او روز چهارشنبه به مک کارتی تبریک گفت و در بیانیه‌ای اعلام کرد که مردم آمریکا از ما می‌خواهند که به آن‌ها خدمت کنیم.

نانسی پلوسی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا هم در بیانیه‌ای گفت: «دموکرات‌های مجلس نمایندگان به ایفای نقش اصلی در حمایت از برنامه‌های بایدن – با فشار گذاشتن بر اکثریت شکننده جمهوری‌خواه- ادامه خواهند داد.»

اگرچه «موج قرمز» مورد انتظار جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان هرگز به ساحل نرسید، محافظه کاران عمدتا طرفدار ترامپ به دستور کار خود پایبند هستند.

در انتقام از دو تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ، آن‌ها در حال آماده شدن برای تحقیق درباره روابط تجاری گذشته مقامات دولت بایدن و هانتر پسر رئیس جمهوری آمریکا با چین و سایر کشورها  و حتی روابط مالی خود بایدن هستند.

در جبهه بین‌المللی، جمهوری‌خواهان می‌توانند به دنبال کاهش کمک‌های نظامی و اقتصادی ایالات متحده به اوکراین در نبرد با نیروهای روسیه باشند.

Ad placeholder

تورم بالا در آمریکا به جمهوری‌خواهان این فرصت را داد که با حمله به دموکرات‌ها بگویند که این وضع اقتصادی نتیجه تصمیم آن‌ها در هزینه کردن تریلیون‌ها دلار در بخش عمومی در طول همه‌گیری کرونا است. تورم در قبوض ماهانه خواربار، بنزین و اجاره شهروندان به وضوح دیده می‌شود و جمهوری‌خواهان آن را فرصتی برای مجازات دموکرات‌ها می‌دانستند.

اما پس از حکم دادگاه عالی آمریکا در ماه ژوئن که به حق سقط جنین پایان داد، طیف وسیعی از رأی دهندگان را خشمگین و نامزدهای دموکرات را تقویت کرد.

تحقیقات ادیسون در نظرسنجی‌ از رای‌دهنده‌ها در خروجی حوزه‌های رای‌گیری نشان داد که تقریباً یک سوم از رای‌دهندگان معتقدند که تورم مهم‌ترین نگرانی‌ آن‌ها است. اما برای یک چهارم رأی دهندگان، سقط جنین نگرانی اصلی بود و ۶۱ درصد با تصمیم دادگاه عالی مخالف بودند.

انتخابات کنونی فوراً بر بسیاری از تصمیمات قانونی که جمهوری خواهان مجلس دنبال می‌کنند تأثیر می‌گذارد زیرا آنها با اکثریت هرچند شکننده‌شان این توان را دارند که دولت را به چالش بکشند.

آن‌ها علناً در مورد صرفه جویی در هزینه‌ها در برنامه‌های تامین اجتماعی، بهداشت عمومی و کاهش دائمی مالیات مصوب ۲۰۱۷ که به زودی منقضی می‌شود صحبت کرده‌اند.